Gerdab.IR | گرداب

تکرار ادعاهای آمریکا از زبان مدیر کل آژانس انرژی اتمی

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۰

گزارش انتشار یافته آمانو درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز اتمی ایران، تكرار ادعاهای واشنگتن‌ و رژیم‌صهیونیستی است كه در گزارش های قبلی نیز رد شده بود.

به گزارش گرداب به نقل از ایرنا، "آمانو"، مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی گزارش جدید خود را در مقر آژانس در وین ارائه كرد كه پیش‌تر اعلام داشته بود در بازرسی ها، شاهدی دال بر وجود انحراف در برنامه كاری ایران دیده نشده است.

اما برخلاف روال فنی و تخصصی حوزه ماموریتی آژانس مبنی بر محرمانه و الزام به مستند بودن گزارش‌ها، منابع خبری و حتی سیاسی آمریكا از مدت ها پیش اعلام كرده بودند گزارش آمانو دربرگیرنده نظرات واشنگتن است.

ادعای وجود تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات مشكوك و انتشار مواردی از ادعاهای سازمان های جاسوسی غربی به عنوان سند، نشان می دهد این گزارش بدون ارائه اسناد تخصصی و كارشناسی، با هماهنگی قبلی و برای برآورده شدن نظرات آمریكا منتشر شده است.

"جی كارنی"، سخنگوی كاخ سفید حتی پیش از انتشار عمومی این گزارش، گفته بود كه آمانو نگرانی‌های ما درباره برنامه هسته ایران را ارائه كرده است.

در حالی‌كه نتیجه هزاران ساعت نظارت مستقیم و دوربینی آژانس در چندساله گذشته، نفی كامل هر گونه فعالیت غیر معمول در برنامه هسته ای ایران است اما دبیركل، اظهار نظر و تصاویر جاسوسی بدون ارزش از نظر فنی و تخصصی را در گزارش خود گنجانده است.

از سوی دیگر، انتشار خبر دیدار آمانو با مقامات شورای امنیت ملی آمریكا در پوشش سفر كاری به سازمان ملل پیش از ارائه این گزارش، می تواند نشانه تكیه‌گاه مدیركل در تكرار ادعاهای ضد ایرانی سازمان های جاسوسی در گزارش امروز خود باشد، در حالی‌كه پیش‌تر آژانس، چندین بار در دوره مدیركل كنونی و سابق، تمامی ادعاهای آمریكا و رژیم صهیونیستی درباره فعالیت های صلح آمیز اتمی ایران را رد كرده است.

این ملاقات پنهانی، همچنین بیانگر این موضوع است كه مدیركل در سفر هفته گذشته خود به آمریكا، آخرین سفارش ها درباره ضرورت چگونگی انتشار این گزارش در مقطع كنونی را دریافت كرد و به همین دلیل درخواست های موكد روسیه، چین و برخی كشورهای اروپایی و همچنین اعضای جنبش عدم تعهد درباره لزوم رعایت بی طرفی علیه ایران را نپذیرفت.

این وضعیت، سبب شده است كه ضمیمه ادعایی سازمان های جاسوسی در گزارش آمانو به لحاظ فنی و حقوقی غیرقابل دفاع ارزیابی و به سرعت به بحران اعتبار آژانس تبدیل شود.

از جمله این موارد، هیچ یك از ادعاهای گزارش نوامبر 2011 جدید نیست و همه مربوط به همان لپ تاپ كذایی سال 2004 است.

در واقع انتشار این ضمیمه، نشان می دهد، آمانو –برخلاف آنچه ادعا می كرد- هیچ اطلاعات روزآمدی ندارد و همان مطالب تكراری رد شده را منتشر كرده كه نشان می دهد همه ادعاها مبنی بر اینكه آژانس اطلاعات نظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران را در دست دارد، كذب است.

دومین دلیل رد گزارش، این است كه نه ایران و نه آژانس هرگز اصل اسناد ادعایی را رویت نكرده اند و از این رو از سال 2007، خواهان آن بوده اند كه اصل آن برای بررسی در اختیار یك گروه مستقل قرار گیرد اما آمریكا همواره از این كار امتناع كرده است، به‌گونه‌ای كه "محمد البرادعی"، مدیركل سابق آژانس بارها واشنگتن را به اخلال در انجام وظایف پادمانی آژانس متهم كرد.

مهمترین نكته دیگر این است كه ظاهرا همه آنچه آمریكا در اختیار دارد یك فایل الكترونیكی است و از اسناد خبری نیست و ایران نیز در ارزیابی 117 صفحه ای سال 2007 خود به آژانس ثابت كرد همه اطلاعات جعلی است، ولی آمانو در گزارش جدید خود به این افشاگری اشاره نكرده است تا بیشتر از گذشته بطلان اسناد ادعایی روشن نشود.

كارشناسان می‌گویند، این اسناد به‌گونه ای فرمایشی و جاسوسی تنظیم شده است كه به عنوان نمونه دربرگیرنده عینی ارزیابی اطلاعاتی آمریكا در سال 2008 است.

واشنگتن سال 2007 یك ارزیابی اطلاعاتی ارائه كرد، مبنی بر اینكه جنبه به اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران در سال 2003 متوقف شده است كه انتشار آن آبرو ریزی بزرگی برای كاخ سفید بود، زیرا بسیاری از كشورها اعلام كردند دیگر ضرورتی به ادامه تحریم ها نیست.

دولت آمریكا پس از تجربه این تنگنای بین المللی و برای گریز از آن، سال 2008 به عنوان ارزیابی ادعا كرد كه احتمال دارد برخی جنبه‌های این فعالیت ها پس از سال 2003 هم ادامه پیدا كرده باشد كه همین عبارت عینا در بندهای 23 و 24 گزارش جدید آمانو نیز تكرار شده و مدیركل حتی زحمت تغییر واژه ها و جمله های آمریكایی را در گزارش خود متقبل نشده است.

نمونه دیگر در این گزارش، مربوط به بندهای 47-53 است.

آمانو در این بخش از گزارش كه در واقع نوشته "گلن دیویس"، سفیر آمریكا است ادعا می كند ایران تعدادی شبیه سازی رایانه‌ای آزمایش های هیدرودینامیك انجام داده كه مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای است. همچنین در این بخش گفته شده است، آژانس عكس های ماهواره ای از یك محفظه فلزی بزرگ در اختیار دارد كه برای آزمایش سلاح هسته ای در تاسیسات پارچین مورد استفاده قرار می گرفته است.

این در حالی است كه از نظر فنی و تخصصی، این ادعاها ساخته سرویس های اطلاعاتی غربی و تحویل آن به آمانو است كه با همان سیاق واژگانی و محتوایی تنظیم گزارش های سازمان های جاسوسی ذكر شده است.

این بندها در گزارش آمانو، محصول فعالیت‌های فردی به نام "فردریك كلود" (ferederic claude)، عضو سرویس اطلاعاتی فرانسه است كه پیش از این مسئول بخش عكس های ماهواره ای در آژانس بود و هم اكنون نیز مشاور آمانو است.

قابل توجه اینكه، كلود چند سال پیش همراه "اولی هاینونن"، معاون وقت امور پادمان آژانس با همین عكس‌ها به تهران آمد و درخواست بازدید از پارچین را مطرح كرد كه به بازرسان آژانس اجازه داده شد از هر نقطه مجموعه كه می خواهند بازدید و نمونه گیری كنند.

در نتیجه این بازدیدها معلوم شد مخازن مورد ادعای آقای كلود برای ساخت بمب، توالت های فلزی در پارچین بوده و ثانیا نمونه گیری‌ها وجود هیچ فعالیت هسته ای را در این منطقه نشان نداد و به همین دلیل آژانس، پرونده پارچین را مختومه اعلام كرد.

از سوی دیگر، براساس اسناد ویكی لیكس، آمانو پیشتر به آمریكایی ها گفته برای امور تهران با واشنگتن هماهنگی خواهد كرد و در همین چارچوب، ارائه گزارش جدید نیز در حالی صورت گرفته كه بسیاری از كارشناسان عقیده دارند متن این اسناد با ناشی‌گری محض جعل شده و انتشار آنها باعث بی آبرویی آژانس خواهد شد.