Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ ویژگی بحث برانگیز، فیس‌بوک را به دادگاه می‌کشاند

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۰

ویژگی جدید تشخیص چهره فیس‌بوک، شکایت آلمانی‌ها از این کمپانی را در پی داشته است.

به گزارش گرداب به نقل از سی‌نت، مقامات دولتی حفاظت از اطلاعات در شهر هامبورگ آلمان در حال تهیه شکایت‌نامه‌ای برای به دادگاه کشاندن "فیس‎بوک"،  غول دنیای شبکه‌های اجتماعی هستند. این شکایت مربوط به ویژگی تشخیص چهره فیس‌بوک است که به صورت خودکار تصاویر افراد در این شبکه را تشخیص داده و طبقه‎بندی می‌کند.

این سازمان در بیانیه‎ای که به زبان آلمانی بر روی وب‌سایتش قرار داده، آورده است: ارائه این سرویس نیاز به ذخیره پایگاه داده جامعی از ویژگی‌های بیومتریک تمام کاربران دارد. ویژگی‌های بیومتریک آن دسته از مشخصات بدن افراد هستند که جهت تشخیص هویت شخص به کار می‌روند.

در ادامه این بیانیه آمده است: فیس‌بوک بدون این‌که به کاربران در این مورد هشداری بدهد یا توافق افراد را در این زمینه جلب کند، این ویژگی را در اروپا ارائه داده است. موافقت صریح قانون حفاظت از اطلاعات ملی کشور آلمان و اروپا در این زمینه ضروری است.

این سازمان همچنین اعلام کرده است با فیس بوک مذاکراتی داشته که طی آن این کمپانی متعهد شده بود کاربران را نسبت به این ویژگی آگاه کند، همچنین آمده: مذاکرات بیشتر در این زمینه بیهوده است.

فیس بوک نیز در پاسخ به این اقدام، چنین شکایتی را "کاملا غیرضروری" خوانده است."اندرو نویز"، نماینده فیس بوک در این باره گفت:« ویژگی Tag Suggestions فیس بوک با قوانین حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا مطابقت دارد.»

وی افزود: «علاوه بر این، ما درباره این ویژگی به کاربرانمان هشدار کامل داده ایم و ابزار بسیار ساده‌ای را برای خروج از این ویژگی در اختیار کاربران قرار داده ایم. ما به دقت گزینه‌های متفاوتی را ارائه داده‌ایم که افراد در مورد سیاست‌های مربوط به حریم خصوصی ما آگاه‌تر شوند. عدم پذیرش این موارد از سوی سازمان مرتبط با حفاظت از اطلاعات در هامبورگ ما را دلسرد کرده است.»

این ویژگی در ماه ژوئن سال جاری (حدود 6 ماه پیش) ارائه شد و به سرعت توجه "رگولاتوری اتحادیه اروپا" را به خود جلب کرد. این سازمان اعلام کرد که این ویژگی را به دلیل نقض احتمالی برخی قوانین مورد برسی قرار خواهد داد. مقامات  مسئول در بریتانیا و ایرلند نیز از بررسی ویژگی "Tag Suggestions" خبر داده‌اند.

قانون‌گذاران آمریکایی نیز فیس‌بوک را به دلیل وادار ساختن کاربران به پیوستن به این سرویس، مورد انتقاد قرار دادند.

"ادوارد جی. مارکی" نماینده دموکرات ایالت ماساچوست و عضو کمیته حریم خصوصی کنگره در ماه ژوئن دراین‌باره گفته بود: «حالا که فیس بوک همه کاربران را به این سرویس ملحق کرده است، اینکه از کاربران خواسته شود این ویژگی را غیرفعال کنند، نمی‌تواند جایگزین آن شود که کاربران با انتخاب خود بتوانند به این سرویس بپیوندند.»

ویژگی تشخیص چهره یا "Tag Suggestions"به کاربران فيس‌بوک امکان می‌‎دهد که با سرعت چهره واقعی هر کاربری را در ميان عکس های بايگانی شده در اين شبکه شناسايی کنند.