به گزارش
گرداب، "کورت نیمو" در مقالهای که در سایت "اینفووارز" منتشر شده مینویسد: فیسبوک از "دارین مک برین"، گزارشگر سایت اینفو وارز خواسته است عقاید سیاسی خود را در این شبکه گسترده اجتماعی منتشر نکند.
عدم ابراز نظرات سیاسیاز مک برین در یک ایمیل خواسته شد نظرات سیاسی خود را در فیسبوک منتشر نکند.
"فیسبوک پایگاهی برای دوستیابی است، نه ابراز نظرات سیاسی. در این پایگاه برای خودتان دشمنتراشی نکنید. مراقب ایدههایی که در این سایت ترویج میکنید، باشید."
فیسبوک این پیام را در پاسخ به نظراتی که در مورد مقاله "آیا زندگی بدون شبکه سراسری برق جرم است؟" منتشر شده بود، ارسال کرده است. در این مقاله، گروههای فشاری که تصمیم گرفته بودند از شبکه توزیع برق کالیفرنیا جدا شوند، تهدید شده بودند.
هشدار به کاربرانی که موافق سیاستهای فیس بوک نیستنداین پیام مدرکی دیگر است دال بر اینکه فیسبوک، نه تنها بحثهای انجام شده در این سایت را تحت نظر دارد بلکه از بابت اخطاردهی به کاربرانی که نظرات سیاسی آنها غیر مناسب فرض میشود، نیز تحت فشار قرار دارد. این حالت به خصوص وقتی اتفاق میافتد که کاربران از نظرات سیاسی با گرایشهای چپ و راست که از پیش تعیین شدهاند و سایت آنها را تبلیغ میکند، منحرف شوند.
غلط املایی موجود در این پیام ارسال شده برای مک برین (در پیام مورد نظر، کلمه cognizant به اشتباه congnizant نوشته شده است) نشان میدهد که این پیام احتمالا جزء پیامهای خودکار که به صورت ماشینی ارسال میشود، نیست و به طور اخص برای واکنش به بحث ایجاد شده از سوی مک برین نوشته شده است. واضح و ساده است که پیامی که مک برین از فیسبوک دریافت کرده است، مصداق "تهدید" است.
فیسبوک یک پایگاه سیاسی است هزاران نفر از کاربران فیسبوک از این سایت برای دنبال کردن مقاصد سیاسی خود استفاده میکنند. برای مثال، صفحه باراک اوباما در فیسبوک با نشان "2012" تزیین شده است و این نشان میدهد که او به دنبال انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری است.
صفحه "نانسی پلوسی" او را یک مقام دولتی معرفی میکند و آخرین مطلب ارسالی از سوی وی نیز در مورد برنامه شغلی اروپاست که اخیرا رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. با این تفاصیل، فیسبوک به وضوح یک پایگاه سیاسی است اما هنگامی که سایتهایی از قبیل "اینفووارز دات کام" یا سایر افراد و گروههای سیاسی ناموافق، در این سایت دست به فعالیت سیاسی میزنند، قضیه فرق میکند.
فیسبوک مخلوق سیا است اما فیسبوک تنها یک پایگاه سیاسی و اجتماعی نیست؛ این سایت، پایگاهی جاسوسی برای جمعآوری اطلاعات نیز هست. منابع مالی فیسبوک را میتوانید از طریق شرکت سرمایهگذاری مشترک "آسل پارتنرز" تا "سیا" دنبال کنید. مدیر این شرکت، "جیمز برایر" رئیس پیشین "اتحادیه ملی سرمایه گذاری مشترک" است که همراه "گیلمن لویی"، مدیر عامل "اینکیوتل"، در هیئت مدیره شرکت سرمایهگذاری مشترک سیا نیز خدمت کرده است.
"آنیتا جونز" نیز با این شرکت در ارتباط است. او عضو هیئت مدیره اینکیوتل، مدیر "مرکز مهندسی و تحقیقات دفاعی" پنتاگون، مشاور وزیر دفاع و عضو "آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی" (دارپا) بوده است. "دارپا" پیش از اینکه نامش در میان افکار عمومی مطرح شود و خشم گروههای آزادیهای اجتماعی را برانگیزد، اداره "آگاهی از اطلاعات" را که یک طرح گسترده دادهکاوی بوده، اداره میکرده است.
سرمایهگذاری در شرکتهای نظارتی بر اینترنتاینکیوتل در شرکت "ویزیبل تکنولوژیز" که یک شرکت نرمافزاری متخصص در نظارت بر اینترنت است سرمایهگذاری کرده است. روزنامه "تلگراف" در سال 2009 گزارش داد که شرکت "ویزیبل تکنولوژیز" هر روز بیش از نیم میلیون سایت اینترنتی را بررسی میکند و بیش از یک میلیون پست و تعاملی را که در بلاگها، مجامع آنلاین و سایتهای اجتماعی محبوبی همچون توییتر، یوتیوب، فلیکر و آمازون رد و بدل میشود بررسی میکند.
تکنولوژی شناسایی چهره: جدیدترین ابزار جاسوسی فیسبوکهرچند رسانههای متعلق به غولهای رسانهای، گزارشهای چندانی در این خصوص مطرح نکردهاند، اما فیسبوک اکنون نرمافزار شناسایی چهره خود را که جدیدترین ابزار پیشرفته جاسوسی محسوب میشود، راهاندازی کرده است.
"پی سی ورلد" در این زمینه مینویسد که تکنولوژی جدید شناسایی چهره که در ماه دسامبر به بازار آمده، تنها به گروه آزمایشی کوچکی معرفی شده است؛ این تکنولوژی، اساس روش فیسبوک برای ایجاد یک پایگاه داده بزرگ و قابل جستجو بر اساس تصویر، از کاربران فیسبوک است. البته این تکنولوژی ترسناک نیز هست.
تکنولوژی شناسایی چهره سرانجام به توانایی جستجوی افراد تنها بر اساس یک تصویر ختم خواهد شد و این موضوع به منزله سر آمدن دوران حریم خصوصی خواهد بود. جهانی را تصور کنید که در آن فردی به سادگی تصویری از شما را در خیابان یا در میان یک جمعیت یا به وسیله دوربین موبایل تهیه میکند و آن وقت تمامی اطلاعات شما را از اینترنت کشف میکند.
استفاده "سیبیاس" از یک سیستم تشخیص چهرهای "وال استریت ژورنال" گزارش میدهد که شبکه "سیبیاس" برای تبلیغ در خصوص یک نمایش تلویزیونی به نام "فرد مورد علاقه" که قرار است پاییز پخش شود، روی یک سیستم تشخیص چهرهای سرمایهگذاری کرده که از بیلبوردهای تعاملی نصب شده در نیویورک و لسآنجلس بهره میبرد.
این بیلبوردها از چهره افراد عکس میگیرند و آن را در صفحه بیلبورد نمایش میدهند. به همراه تصویر، یک شماره تلفن و شماره شناسایی برای پیامک نیز روی صفحه نشان داده میشود. اگر افراد به آن شماره پیامکی ارسال کنند، آنها لینکی به فایل طبقهبندی شده خود دریافت میکنند و میتوانند تصویر خود را روی فیسبوک یا توییتر ارسال کنند.
استفاده فیسبوک از تاکتیک پلیس مخفیهای نظامهای دیکتاتوریتجربه "درین مک برین" نشان میدهد که فیسبوک نه تنها در تجارت جمعآوری و نظارت بر دادهها مشارکت دارد بلکه در بعضی موارد به افراد تحت نظارت خود در مورد اینکه تحت بررسی هستند هم اطلاع میدهد؛ تاکتیکی که از سوی "استاسی" و پلیس مخفی نظامهای دیکتاتوری مورد استفاده قرار میگرفت؛ لذا از نظر سازمانی که ارتباطات اثبات شدهای با سازمان "سیا" و پنتاگون دارد، عمل دوستانه راهنمایی کردن سایر کاربران برای اینکه دیگران را آزرده خاطر نکنند، به عنوان تهدید و ارعاب سیاسی تلقی میشود.
منبع:
فارس