Gerdab.IR | گرداب

زیبیگنیو برژینسکی:

آمریکا برای ثبات منطقه به ایران نیاز دارد

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۰

مشاور سابق جیمی کارتر در گفتگویی با تاکید بر لازمه تغییر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران،‌ خواستار تمرکز آمریکا بر ایجاد روابط دیپلماتیک با ایران شد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، "زیبیگنیو برژینسکی"، محقق علوم سیاسی و مشاور سابق "جیمی کارتر"، در گفتگوی خود با شبکه خبری MSNBC به صحبت در مورد مسائل عراق، افغانستان و ایران پرداخت. وی در مورد مسئله ایران خواستار گفتمان با ایران شده و یاد‌آور می‌شود که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در ایجاد ثبات در کشورهای افغانستان و عراق بازی می‌کند و از این رو آمریکا به ایران نیاز دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که در صورت عدم گفتگو با ایران و یا عدم افزایش تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا، ایران متعاقباً واکنش نشان خواهد داد. وی گفت: «هر چه ما نسبت به ایران خصومت بیشتری را نشان دهیم، آیت‌الله‌ها راحت‌تر می‌توانند به حکومت خود ادامه دهند، چرا که آنها دین‌سالاری و ملی‌گرایی را با هم ادغام می‌کنند... موضع ما، خصومت ما و تهدیدات نظامی ما در واقع سبب اتحاد مردم علیه ما می‌شود.»

برژینسکی در خصوص اتهامات آمریکا به ایران در مورد ترور سفیر عربستان در خاک آمریکا نیز اظهار کرد: «ما به‌جای اینکه وارد گفتگو شویم، بر روی توطئه عجیبی متمرکز شده‌ایم که به گونه‌ای طراحی شده تا به طور هم‌زمان بین ایران و عربستان و نیز بین ایران و ما خصومت به وجود آورد.»

لازم به ذکر است که وی از مخالفان برپایی جنگ در عراق بوده و از کنترل افغانستان به دست نیروهای آمریکایی نیز انتقاد کرده است. انتقادات وی از "روابط ویژه" آمریکا با اسرائیل سبب شد تا پس از مخالفت لابی اسرائیل وی از دولت اوباما کنار گذاشته شود. از جمله مخالفان او، اصلاح‌طلبان آمریکا هستند که با رویکرد سیاست تجربی وی در روابط بین‌الملل مخالف هستند. او که هم اکنون 83 سال سن دارد، یکی از معدود چهره‌های منطقی در سیاست خارجه و بعضاً در مسائل داخلی آمریکا به حساب می‌آید.