Gerdab.IR | گرداب

اندیشکده هریتج:

بی.بی.جی ناکارآمدترین نهاد دولتی آمریکاست

تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۰

اندیشکده هریتج با اشاره به ناکارآمد بودن سیاست‌های بی.بی.جی و ضعف ‌های فراوان ساختاری آن از کنگره آمریکا می‌خواهد تا مدیریت شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا را تغییر دهد.

به گزارش گرداب، اندیشکده "هریتج" در مقاله ای به قلم "هل دال"، عضو ارشد دیپلماسی عمومی مرکز بخش مطالعات بین‌الملل این اندیشکده، می‌نویسد: کنگره آمریکا باید نظارت بر روی رویه‌ها و ساختارهای مدیریتی در شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا را بر عهده بگیرد، نظارت‌هایی که در بیشتر موارد فراموش شده یا معوق هستند. پخش برنامه های بین‌المللی آمریکا، نیازمند مدیریتی حرفه ای و ساختاری شفاف است؛ مواردی که در حال حاضر خلا آنها احساس می‌شود.
 
همواره در رویه‌ها و ساختار، تناقض مشاهده می‌شود
ساختار مدیریتی شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا، متشکل از 9 عضو هیئت مدیره است که به صورت پاره وقت و چرخشی کار می‌کنند و ماهیانه یکبار دور یکدیگر جمع می‌شوند و تصمیمات اجرایی می‌گیرند؛ تصمیماتی که صنعت 750 میلیون دلاری دولت آمریکا در حوزه پخش برنامه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بدین ترتیب این ساختار در داخل دولت آمریکا منحصر به فرد است، اما هیچ کس، حتی اعضای هیئت مدیره، از ساختار آن دفاع نمی‌کنند و آن را قبول ندارند.

به نظر می‌رسد تصمیمات مهمی که در مقاطعی میلیون‌ها شنونده را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، هیچ ارتباطی به سیاست خارجی آمریکا نداشته باشد و در بیشتر موارد از سوی اعضای هیئت مدیره اتخاذ می‌شوند؛ هیئت مدیره ای که تاریخ مصرف آن به انتها رسیده است، اما کاخ سفید تاکنون تصمیمی برای جایگزینی آنها اتخاذ نکرده است. در حال حاضر، دوره مدیریت 5 نفر از اعضای هیئت مدیره به اتمام رسیده است، اما هیچ نشانه ای از تلاش کاخ سفید برای یافتن جانشین وجود ندارد.
 
هیئت مدیره برنامه "صدای آمریکا" را متوقف کرد
به عنوان مثال، تصمیم هیئت مدیره برای قطع خدمات بخش "کاتونیز" و "ماندارین" برنامه صدای آمریکا در اوایل سال میلادی (و دیگر تصمیمات سوال برانگیز مدیریت)، بدگمانی و سوء ظن‌هایی جدی را در "کاپیتال هیل" ایجاد کرد. بدین ترتیب، کمیته روابط بین‌الملل سنای آمریکا در تخصیص بودجه سال مالی 2012 برای وزارت امور خارجه، این تصمیم را برگرداند و به شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا دستور داد که بدون اطلاع کنگره، تغییری در برنامه های موجود انجام ندهد.
 
طرح راهبردی جدید در دستور کار بی‌بی‌جی
هدف طرح راهبردی 5 ساله جدید (2016-2011) که از سوی "والتر ایزاکسون"، رئیس هیئت مدیره شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا، در جلسه 13 اکتبر اعضای هیئت مدیره ارائه شد، این است که "شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا را تا سال 2016 به یکی از پیشگامان خبری جهان" تبدیل کند.

 این مطلب و مقاله در خصوص ایجاد یک شبکه جهانی خبر، ادغام شبکه های خبری و استقلال تعدادی از نهادهای شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا بحث می‌کند که به معنی استقلال بیشتر و حذف تاثیرگذاری و نقش آفرینی اتحادیه های دولتی خواهد بود.
 
1.5 میلیون دلار فقط هزینه تائید این طرح خواهد شد
به‌رغم پذیرفتن طرح راهبردی جدید، هیئت مدیره 10 دقیقه از جلسه 13 اکتبر خود را به بحث در خصوص عقد قرارداد با یک شرکت مستقل برای مطالعه و سنجش امکان طرح ادغام، اختصاص داد. حال سوال اینجاست که اگر ادغام خدمات، بخشی از طرح پذیرفته شده است و قسمتی از این طرح در حال حاضر در جریان است، چه نیازی به مطالعه بیشتر آن وجود دارد؟ اگر قرار باشد که "گروه مشاوران دلوئیت"، طرح مطالعاتی مستقل خود را در تاریخ 10 نوامبر ارائه دهد، هزینه اولیه آن 275 هزار دلار خواهد بود. همین شرکت متعاقبا مسئول اجرای این طرح خواهد بود که هزینه آن حدود 1.3 میلیون دلار برآورد شده است. این سناریو نشان می‌دهد که این طرح مطالعاتی، تنها یک توجیه یا پوشش برای تصمیماتی است که قبلا اتخاذ شده‌اند.
 
این اولین باری نیست که شرکتی غیردولتی و خارجی، مسئولیت تهیه گزارش از عملکرد یک نهاد را بر عهده می‌گیرد. در سال 2006 و به درخواست شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا، "بوز آلن همیلتون" گزارشی راهبردی از عملکرد این شورا تهیه کرد. عنوان این گزارش "بررسی برنامه صدای آمریکا (VoA) و دایره بین‌الملل پخش برنامه (IBB)" بود که هردو سازمان تحت پوشش شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا هستند. لازم به ذکر است که مشکلات کشف شده از سوی بوز آلن کماکان بر قوت خود باقی است و نتیجه گیری این گزارش در خصوص این شورا، هنوز صادق است.
 
مشکلات ساختاری شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا
گزارش بوز آلن بر اساس اطلاعات به دست آمده از اعضای شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا، مدیران رده بالای "صدای آمریکا"، اعضای کنگره و دیگر افراد سرشناس و عالی رتبه در دولت آمریکا تهیه شده بود. یافته های این تحقیق، به ایرادات و معایب زیادی در حوزه مدیریت این شورا اشاره داشت.

در "دایره بین‌الملل پخش برنامه" و "صدای آمریکا" مدیران رده بالا در تمامی سطوح به دنبال پیشرفت و اصلاح فرآیندها و اثربخشی این شورا هستند، اما در خصوص بهترین راه برای دستیابی به این موفقیت و پیشرفت، اتفاق نظر وجود ندارد.

- فرآیندهای کلیدی حوزه های اجرایی و مدیریت به درستی ثبت نمی‌شوند.
- اطلاعات در تشکیلات "دایره بین‌الملل پخش برنامه" و "صدای آمریکا" به چندین بخش تقسیم می‌شود.
- بسیاری از مدیران و کارمندان، درک درست و مناسبی از پیوستگی فرآیند موجود و یا کارایی دیگر بخش‌های این نهاد ندارند.

- اگرچه "دایره بین‌الملل پخش برنامه" و "صدای آمریکا" چندین معیار برای سنجش عملکرد دارد، اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی عالی، مدیریت قوی عملکرد اجرایی و منابع موجود برای مقایسه بین واحدهای مختلف و سازمان‌ها یا محدود است و یا در سطح گسترده ای به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

تمامی موارد بالا ما را به این نتیجه می‌رساند که انتخاب شورای بین‌الملل پخش برنامه آمریکا، مشکوک بوده و باید عنوان ناکارآمدترین نهاد دولت آمریکا را بدان اختصاص داد. "دفتر مدیریت پرسنل" همه ساله و در رده بندی رضایت‌مندی کارمندان نهادهای دولتی آمریکا، رتبه گویندگان شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا را در انتهای لیست قرار داده است.

به عنوان یک نهاد ارتباطی، ارتباطات داخلی و درون مرزی دارای کمبودها و نقص‌های اسفناکی است و این یکی از دلایل ضعیف بودن این رده بندی است. "ویکتور آشه" – از اعضای هیئت مدیره – در جلسه 13 اکتبر شورای پخش برنامه های برون مرزی آمریکا مسئله اعداد و ارقام مرتبط با رضایتمندی شغلی را مطرح کرد. وی به این نکته اشاره داشت که در این تحقیقات، نامی از 45% از پرسنل شبکه "صدای آمریکا" که کارمندان قراردادی هستند و از شرایط شغلی خود رضایت ندارند، آورده نشده است.
 
منبع: فارس