Gerdab.IR | گرداب

در سلسله تلاش‌هاي ضد ايراني خود

نمايندگان آمريكايي طرح جديدي را عليه ايران تصويب كردند

تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۹

يك كميته درون كنگره آمريكا طرحي را تصويب كرده است كه بر اساس آن شركت‌هاي خارجي خريدار نفت ايران نمي توانند به وزرات دفاع آمريكا فرآورده‌هاي نفتي بفروشند.

به گزارش گرداب به نقل ازخبرگزاری فارس، يك كميته مجلس نمايندگان آمريكا اصلاحيه اي به لايحه هزينه هاي نظامي اين كشور را تصويب كرده است كه مي تواند براي شركت هاي نفتي اروپايي ميلياردها دلار هزينه به بار بياورد.
اين اصلاحيه وزرات دفاع امريكا را از خريد فرآورده هاي نفتي از شركت هايي كه با ايران در بخش نفت و گاز همكاري دارند و يا نفت خام اين كشور را مي خرند منع مي كند.
در عين حال وال استريت ژورنال احتمال تصويب نهايي اين اصلاحيه در كنگره و تبديل شدن آن به قانون را بعيد مي داند. بر اساس قانون تحريم هاي ايران كه در سال 1996 تصويب شده است دولت امريكا مي تواند شركت هاي خارجي كه بيش از 20 ميليون دلار در بخش نفت و گاز ايران سرمايه گذاري مي كنند را جريمه كند. به خاطر نگراني از واكنش منفي كشورهاي اروپايي در هيچ موردي اين قانون اجرايي نشده است.
كنگره امريكا طي ماه هاي اخير به كانون ارائه طرح ها و پيشنهادهاي مختلف براي تحريم ايران تبديل شده است كه تاكنون هيچ كدام به نتيجه نرسيده است.طرح مجازات شركت هاي فروشنده بنزين به ايران از آن جمله است كه به دليل نگراني از منزوي شدن امريكا در ميان متحدان اروپايي اش با مخالفت كاخ سفيد مواجه شده است.
وزارت دفاع امريكا بزرگترين مصرف كننده نفت در جهان است و روزانه 400 هزار بشكه نفت در ناوگان هوايي و زميني خود مصرف مي كند.
بودجه نظامي امريكا در روزهاي قبل توسط كميته نظامي مجلس نمايندگان امريكا به تصويب رسيد. قرار است در هفته جاري در اين مجلس در خصوص آن راي گيري شود.
دو فرد نزديك به كنگره مدعي شدند اصلاحيه مذكور از حمايت هر دو حزب برخوردار است و طرفداران آن رو به افزايش است. شانس تصويب آن در سنا نيز همچنان نامشخص است.
بر اساس اين گزارش سنا و وزارت دفاع امريكا از جمله مخالفان سرسخت چنين طرحي هستند. وزارت دفاع امريكا با توجه به ملاحظات امنيتي خواهان تنوع بخشيدن هر چه بيشتر به شركت هاي فروشنده نفت به خود است.
به علاوه ايران هشدار داده است هر گونه اقدام براي توقف صادرات نفت خود توسط امريكا را اقدامي خصمانه تلقي مي كند و احتمالا اين هشدار نيز در عدم حمايت كاخ سفيد از طرح مزبور تاثير داشته است.
شركت هاي اروپايي "شل" و "بريتيش پتروليوم" فروشندگان بزرگ نفت به پنتاگون بوده اند. اين شركت ها همچنين خريدار نفت ايران هستند.