Gerdab.IR | گرداب

برنامه راهبردی جدید بی‌بی‌جی (2) و پایانی

دورخیز بی‌بی‌جی برای تبدیل شدن به مهم‌ترین منبع خبری جهان تا 2016

تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۰

هدف جدید "شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا" این است که بتواند تا سال 2016 به مهم‌ترین سازمان خبری بین‌المللی جهان تبدیل شود و به شکل هفتگی 216 میلیون مخاطب را پوشش دهد.

به گزارش گرداب، گزارش راهبرد "شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا" (بی‌بی‌جی) برای سال 2012 تا 2016 میلادی آمده است که ناکارآمدی، تکرار مکررات و فقدان همکاری مانع آن شد که بی‌بی‌جی بتواند از تمام ظرفیت‌هایش برای گسترش نفوذ و افزایش مخاطب استفاده کند و اکنون زمان آن رسیده که با تغییرات کلی در ساختار، این ظرفیت‌های را بالفعل کند.

فوریت نوآوری در برنامه‌ها
امروزه بیش از هر زمان دیگر باید نوآوری به خرج دهیم تا بتوانیم در زمینه ژئوپلتیکی فعلی از لحاظ راهبردی کارآمد باشیم و در فضای اطلاعات جهانی جدید با قدرت رقابت کنیم. ابتکاری که ما بدان نیازمندیم، تنها در زمینه محتوا یا محصولات جدید نیست؛ باید راه‌های جدیدی برای شیوه کاری‌مان پیدا کنیم تا بتوانیم مأموریت این بنگاه را به سرانجام برسانیم. مثلاً ابتکار به معنی محدود کردن گزارش‌هایی است که اکنون به 59 زبان متفاوت در سرویس‌های خبری منتشر می‌شود و در عوض تقویت شبکه خبری جهانی اینترنتی‌مان است؛ یعنی ترجمه خودکار ارائه دهیم تا کاربران در همه نقاط دنیا بتوانند از این شبکه جدید استفاده کنند و محصولات ما را به زبان مادری خود دریافت کنند؛ یعنی از فناوری‌های انتقال اخبار که در بازارهای مهم اهمیت پیدا کرده استفاده کنیم، فن‌آوری‌هایی چون ویدئوهای ماهواره‌ای برای چین، آسیای مرکزی و جنوب شرقی آسیا. 

نوآوری یعنی تأسیس کانال‌های جدید، همکاری با سفارت‌خانه‌های آمریکا و پخش‌کنندگان برون‌مرزی اروپایی
نوآوری به معنی تأسیس یک کانال خبری اصلی در آمریکای لاتین است که محتوای آن از منابع مربوط به خود مردم گرفته شده و مخاطبش جوانان باشند؛ نوآوری به معنی کار با دیگر عناصر دولت آمریکا است، مثلاً آنتن اف‌ام را در سفارتخانه‌های آمریکا در آفریقا قرار دهیم تا راه حلی کم‌هزینه اما پرتأثیر برای انتشار بیشتر اخبار باشد؛ نوآوری به معنی همکاری با دیگر پخش‌کنندگان برون‌مرزی اروپایی در زمینه پژوهش‌های جهانی است تا بتوان از این طریق تکنیک‌های پژوهشی و هزینه‌ها را به شکلی قسمت کرد که پایه دانش بازار و مخاطب در مورد راهبردها گسترش یابد.

 بی‌بی‌جی، پیشرو در دور زدن سانسورهای اینترنتی و باز کردن فیلترها
پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا مدت 60 سال است که با تمامی اشکال سانسور مبارزه کرده است. امروزه، یکی از اولویت‌های مهم راهبردی بی‌بی‌جی، کمک به شهروندان دنیا برای دسترسی به اطلاعات از تمامی سکوهای اطلاعاتی و کمک به مردم کشورهایی است که دولت‌هایشان عموماً اطلاعات را در جهت اهداف سیاسی سانسور می‌کنند. تلاش‌های بی‌بی‌جی در جهت مبارزه با سانسور اینترنتی طی چند سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای داشته است و نتایج مهمی برای میلیون‌ها کاربری که دسترسی نامحدود به اینترنت به دست آورده‌اند، به همراه داشته است.

بی‌بی‌جی همچنین به دنبال قدرتمندتر کردن صدایش در صحنه بین‌المللی برای افشای مسائلی چون ممنوعیت ماهواره، سانسور و فیلترینگ اینترنت است. اقدامات بی‌بی‌جی از طریق همکاری نزدیک با وزارت امور خارجه تکمیل می‌شود.

امروز باید بی‌بی‌جی را بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و چالش‌های جدید دوباره ساختاربندی کنیم
واقعیت‌های اقتصادی امروز نیاز به اصلاح ناکارآمدی‌های سازمانی را آشکار می‌کند. این بنگاه را باید مجدداً ساختاربندی کرد و تغییر موقعیت داد تا نهادی جمع و جورتر، متمرکزتر و کارآمدتر برای مقابله با چالش‌های امروز و آینده درست شود. بی‌بی‌جی مجموعه گسترده‌ای متشکل از نهادهای پخش برنامه است که کنگره طی 70 سال گذشته در زمان‌های متفاوت و در پاسخ به چالش‌های مربوط به سیاست خارجی تکمیل کرده است. این سازمان اولویت‌های رسانه‌ای زیادی را در بر می‌گیرد که برخی‌شان فدرال و برخی غیرفدرالند و چارچوب‌های قانونی و اداری متفاوتی دارند؛ 59 زبان و 83 سرویس زبانی متفاوت در این سازمان است که 40 درصد آنها با هم هم‌پوشانی دارند.

این سازمان تقریباً 4 هزار کارمند و 50 دفتر مرکزی و دفاتری خارج از کشور دارد. بی‌بی‌جی 1500 خبرنگار نیز دارد که همه در بخش‌های بزرگ سازمانی کار می‌کنند و همکاری بین دپارتمانی اندکی با هم دارند.
 
ساختار فعلی بی‌بی‌جی باعث تکرار و ناکارآمدی است
ساختار فعلی، مدیریت منابع در جهت اعمال بیشترین نفوذ و همچنین ادغام و نمایش استعدادها و توانایی‌های مرکزی را پیچیده می‌سازد. این ساختار مانع تغییر دارایی‌های این بنگاه به شبکه‌ای ترکیبی می‌شود که بتواند از توانایی‌های حرفه‌ای گردآوری اخبار که در هر نهاد بی‌بی‌جی استفاده کند. این ساختار توانایی ما برای ادغام روزنامه‌نگاری با کیفیت و مشارکت کاربر و انتقال اطلاعات بین همکاران را محدود می‌سازد .

باید ساختار بوروکراسی محور را شکست
پس ادغام باید همراه با نوآوری مطرح شود و این یکی از ملزومات اجرایی موفقیت است. باید ساختار بوروکراسی محور نهادهای جدا و نیمه مستقل را شکست و شبکه رسانه‌ای بین‌المللی ترکیبی و کارآمدی درست کرد که شبکه‌های متفاوتی در بازار داشته باشد.

تغییر در زمینه راهبرد، نوع پخش، تخصیص بودجه، شیوه‌های رسانه‌ای و نقض قوانین قدیمی
بازبینی یک ساله برنامه‌های بی‌بی‌جی سازمان جدیدی را طرح‌ریزی کرده که می‌توان از طریق آن یک نهاد پخش خبر کارآمدتر ساخت:

1. هیئت مدیره نیمه وقت بی‌بی‌جی به مسائل راهبردی هیئت، حفظ فایروال (ضدهکر) برای حفاظت از استقلال و تمامیت کار خبری در بنگاه و همچنین مسائل مربوط به دورنمای مأموریت بی‌بی‌جی رسیدگی می‌کند. مدیر اجرایی منتخب هیئت مدیره که تحت نظارت این هیئت باشد نیز امور روزانه سازمان را مدیریت می‌کند.

2. تمامی بخش‌های اداری و مدیریتی، از جمله بخش راهبرد، توسعه، انتشار اخبار، بازاریابی، حقوقی، ارتباطات، نوآوری در رسانه‌های اجتماعی و پژوهش و ارزیابی در یک نهاد مدیریت شبکه‌ای ترکیبی جمع می‌شود.

 3. این بنگاه مطالعاتی برای ارزیابی عملی بودن یکی کردن سه سازمان صاحب امتیاز جداگانه "آراف‌ای" (RFE)، آراف‌اِ  (RFA) و "ام‌بی‌ان" (MBN) صورت داده است. قرار است این سه سازمان تبدیل به یک ساختار شرکتی منفرد با چارچوب اداری و قانونی واحد شود و در عین حال همان مأموریت‌های خبرنگاری را نیز حفظ کند. باید در مورد اصلاحات مالی کوتاه مدت و بلندمدت و دیگر منابع و هزینه‌های ادغام ارزیابی‌هایی صورت گیرد.

4. در مطالعاتمان غیرفدرالی کردن بخش‌های فدرال و عملی بودن این کار با لحاظ کردن مسائل حقوقی و اداری را ارزیابی خواهیم کرد. در مطلوب‌ترین حالت، تمامی بخش‌های بی‌بی‌جی برای به حداکثر رساندن انعطاف‌پذیری اجرایی و ادغام یک چارچوب قانونی و اداری خواهند داشت.

5. در کشورهایی که رسانه‌های پیشرفته‌تر و مستقل دارند، سرویس‌های خبری با زبان آن کشور را تعطیل می‌کنیم و این بخش دیگر از اولویت‌های راهبردی نخواهد بود. مثلاً در نقاطی که 2 سازمان رسانه‌ای با سرمایه آمریکا به شکل جدا از هم فعالیت دارند، تغییراتی می‌دهیم و این دو نهاد را با هم ادغام می‌کنیم تا در دفاتر، خبرنگاران و شبکه‌های نشر خبر تا حد ممکن با هم سهیم شوند. به این ترتیب هر کدام از آنها محتوایی در تکمیل محتوای دیگری عرضه می‌کند، نه محتوایی تکراری.

6. باید در شیوه توزیع محتوایمان تغییراتی کلی حاصل کنیم. در حال حاضر ما را بیشتر همان‌طور می‌شناسند که طی دهه 1980 می‌شناختند، یعنی همان موقع که منابع چشمگیری از ما وقف موج کوتاه بود. امروزه کاربرد رسانه بیشتر تلویزیون، اینترنت، رادیو اف‌ام و همچنین رسانه‌های اجتماعی را شامل می‌شود. هنوز هم استفاده از موج کوتاه در پنج، شش کشور بسیار لازم است اما در نقاط دیگر باید از منابعی که به موج کوتاه اختصاص می‌دادیم، بکاهیم تا سکوهای جدید رسانه‌ای را که مورد استفاده مخاطبان است تقویت کنیم.

 7. استقرار سرمایه‌های مربوط به گردآوری اخبار، گزارش و همچنین تولید برنامه‌مان را همچنان در خارج از واشنگتن و نزدیک به بازارهای هدف مستقر می‌کنیم و مراکز راهبردی، کارآمد و منطقه‌ای و دفاتر خارج از کشور جدیدی تأسیس می‌کنیم که به ما امکان پوشش به موقع و جامع آن مسائل و رویدادهای محلی را می‌دهد که بیش از همه برای مخاطبانمان مهم است و گرداننده شبکه اخبار جهانی است.

8.می‌کوشیم که ممنوعیت قانون نشر داخلی را که چندین دهه قدمت دارد و در قانون سال 1948 مربوط به مبادله اطلاعاتی و آموزشی "اسمیت مانت" آمده لغو کنیم. این قانون که در روزگاری نوشته شده که ارتباط فرامرزی از طریق رادیو صورت می‌گرفت، نه دربرگیرنده مسائل مربوط به پخش اینترنتی است و نه ماهواره‌ای که از مرزهای ملی درمی‌گذرند. با این 59 شبکه زبانی مختلفی که بی‌بی‌جی دارد و از طریق اینترنت هم در دسترس است، نمی‌توان به این قانون قدیمی پای‌بند ماند. مضاف بر این، با توجه به اینکه برنامه‌های تحت حمایت بی‌بی‌جی باید برای جوامع تبعیدی حاضر در آمریکا هم در دسترس باشد، نمی‌توانیم بدون نقض این قانون پیش برویم. بی‌بی‌جی برای حل این انفصال، پیشنهاد کرده که این قانون منع انتشار داخلی اسمیت مانت در موردش اعمال نشود و سازمان هم پذیرفته است.

هویت، مأموریت، و اهداف اصلی جدید ما
با ساختاربندی مجدد و تغییر وضعیت کلی این سازمان، هویت سازمانی جدید با نامی جدید درست می‌شود. شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا نامی است که برمی‌گردد به سازمان، آن موقع که بخشی از بنگاه اطلاعاتی آمریکا در نیمه دهه 1990 بود، بنگاهی که اکنون منحل شده است. این نام گیج کننده است و آن فعالیت‌های متنوع رسانه‌ای را که ما دنبال می‌کنیم منعکس نمی‌کند. هویت جدید ما ماهیتی تجاری خواهد داشت. شبکه‌های فعلی‌مان به همان شکل عمومی برای مخاطبان می‌مانند، زیرا مخاطبان با این چهره آنها را شناخته و به آن‌ها اعتماد کرده‌اند، اما هیچ‌کدام از بازسازی‌ها و ابعاد جدیدی که هویت ما پیدا می‌کند، مأموریتمان را تغییر نمی‌دهد.

همچنان از آزادی مطبوعات و آزادی بین حمایت می‌کنیم، اما همچنان که جهت‌گیری جدیدمان هم نشان می‌دهد، در محیط اطلاعات جهانی امروزین نمی‌توانیم فقط بر تولید محتوای خوب، هر چقدر هم که مهم باشد، تمرکز کنیم. باید محتوایی که متعلق به مخاطبان است و گفتگوهایی که آن‌ها دوست دارند داشته باشند را نیز در برنامه‌ها بگنجانیم.

نمی‌توانیم بپذیریم که مخاطبان و نفوذمان کاهش یابند
مأموریت جدیدمان را می‌توانیم به این شکل خلاصه کنیم: اطلاع‌رسانی به مردم در سراسر دنیا و شرکت دادن آن‌ها در اخبار به حمایت از آزادی و دموکراسی.


این مأموریت را با جدیت در آسیای میانه و شمال آفریقا و نقاط دیگر ادامه می‌دهیم تا جنبش‌های دموکراسی خواهی متولد شود و رشد کند؛ در کشورهایی چون چین، ایران، کره شمالی، کوبا و نقاط دیگر مردم را از دسترسی به اخبار و اطلاعات مستقل محروم می‌کنند.

سازمان ما در آفریقا نقاط دیگر نه تنها کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌دهد، بلکه به شکل‌گیری و توسعه دموکراسی هم کمک می‌کند و تمامی این تلاش‌ها در مقابل تبلیغات افراط ‌گرایان و گفتمان نفرت در این نقاط صورت می‌گیرد. علیرغم فشار بودجه‌ای، نمی‌توانیم بپذیریم که مخاطبان و نفوذمان کاهش یابند.
 
با برنامه‌های جدید نفوذ جهانی‌مان بیشتر می‌شود
قصد داریم با این گام‌هایی که برشمردیم سازمان جدید را برای رشد هوشمندانه آماده و مستقر کنیم. بازبینی راهبردی ما در مورد تمامی فعالیت‌های مربوط به پخش برنامه طی یک سال گذشته منجر به طرح‌ریزی بیش از ده برنامه رسانه‌ای جدید شده که به ما امکان می‌دهد مخاطبان و نفوذ جهانیمان را با همین سطوح فعلی منابع بسیار افزایش دهیم .

هدف: تبدیل شدن بی.بی.جی به مهم‌ترین بنگاه خبری بین‌المللی در جهان تا سال 2016
 مطابق با ارزیابی‌ها و جهت‌گیری آینده اهداف راهبردی زیر را به عنوان سرمجموعه اهدافمان برگزیده‌ایم:  تبدیل شدن به مهم‌ترین بنگاه خبری بین‌المللی در جهان تا سال 2016، سازمانی که بر مأموریت و نفوذش متمرکز است.

 در حمایت از این هدف و به عنوان معیار اصلی دستاوردش، هدف عملکردی ذیل را مشخص کردیم: پوشش 216 میلیون مخاطب هفتگی در کل جهان تا سال 2016.
 
اشباع بازار با رسانه‌های دیگر دسترسی ما به مخاطبان را دشوار کرده است
با توجه به محیط به شدت رقابتی اطلاعات جهانی، محدودیت‌های دنیای بیرونی بر سر راه توانایی گزارش و نشر اخبار از کشورهایی که به روزنامه‌نگارانمان ویزا نمی‌دهند و جلوی پخش برنامه‌هایمان را می‌گیرند و بودجه اندک دولت فدرال، اهدافی که مشخص کرده‌ایم بلندپروازانه‌اند. با اینکه بیشتر رسانه‌های جهان آزاد نیستند، تعدد رسانه‌ها بازار را اشباع کرده و همین دسترسی به مخاطبان جدید را دشوار ساخته است. در عین حال، دیگر سازمان‌های رسانه‌ای خصوصی یا دولتی نیز همان‌قدر تشنه موفقیتند که ما هستیم. بسیاری هم به دلیل سرمایه و نزدیکی‌های ایدئولوژیکی و فرهنگی با مخاطبان هدف و دیگر عوامل در این رقابت از امتیازهای بیشتری برخوردارند.

سیستم کنونی ناکارآمدی ما را از نیل به اهدافمان بازمی‌دارد
تغییر مد نظر ما از اساس نظم و ثبات را به هم می‌ریزید. هم از داخل و هم از خارج سازمان با مقاومت‌هایی مواجه خواهیم شد. کارمندان به طور طبیعی نگران از دست دادن کارشان می‌شوند؛ سهامداران می‌خواهند درباره قطع یا کاهش خدمات برای کشورهایی خاص اطلاعات بیشتری به دست آورند. در مورد راهبردها و تاکتیک‌ها هم اختلاف‌نظرهایی منطقی به وجود می‌آید، اما آنچه ما را بیش از هر چیز از دستیابی به اهدافمان بازمی‌دارد جاودانی کردن نظامی است که منابع را درگیر ناکارآمدی و تکرار می‌کند، افراد و برنامه‌ها را دست بسته و محدود نگه می‌دارد و نمی‌تواند قدرت جمعی ما را اعمال کند. 

آیا می‌توانیم در زندگی مخاطبانمان تفاوتی ایجاد کنیم؟
میزان موفقیت را هم در شیوه‌های قدیمی و هم جدید اندازه‌گیری می‌کنیم. پوشش 216 میلیون مخاطب و همچنین اعتماد مخاطبان به موثق بودن اخبار و آن میزان که درک مخاطبان از رویدادهای فعلی‌مان را بالا می‌بریم، همچنان معیار موفقیت ما خواهد بود، اما به ندرت بتوان میزان تأثیرگذاری را به یک عامل کمی منفرد تقلیل داد. در نهایت تأثیرگذاری در این مورد است که آیا می‌توانیم در زندگی مخاطبانمان به شکلی مطابق با اهداف اقدامات جدید تفاوتی ایجاد کنیم یا نه.

ما با یک برنامه پژوهشی جدید در سال مالی 2012، اقدامات قاطعانه‌مان را برای ارزیابی عملکرد با استفاده از مجموعه‌ای جدید از شاخص‌های عملکردی آغاز خواهیم کرد، از جمله این شاخص‌ها این است که آیا در بازارهای اصلی اخبار و مباحثات ما خریدار دارد یا نه.

باید ظرفیت‌هایی را که به دلیل ناکارآمدی بالقوه مانده بالفعل کنیم
شورا با بیان اقدامات و اهداف باور بنیادین خود را مبنی بر این‌که بنگاه خبری ما در مقام برطرف کردن چالش‌هاست، مطرح می‌کند. به باور ما این سازمان افراد و نوآوری لازم را دارد. اگر ما ساختاربندی را مجدداً تغییر دهیم و منابع را به شکل راهبردی تخصیص دهیم، منابع مادی لازم را هم به دست آوریم، به هدفمان می‌رسیم: تبدیل شدن به مهم‌ترین بنگاه خبری بین‌المللی در جهان تا سال 2016، با 216 میلیون مخاطب جهانی؛ سازمانی که بر مأموریت و نفوذش متمرکز است. بی‌بی‌جی، در همین حد و اندازه فعلی و گستره گردآوری اخبار و گزارش، تعداد ساعات پخش روزانه، تعداد سرویس‌های زبانی مختلف و بسیاری معیارهای دیگر، از مهم‌ترین سازمان‌های خبری بین‌المللی است، اما به دلیل ناکارآمدی، تکرار مکررات و فقدان همکاری نتوانستیم تمامی ظرفیت‌هایمان را بالفعل کنیم، اکنون زمان  آن رسیده که چنین کنیم.

منبع: فارس