Gerdab.IR | گرداب

افشای اسناد جدیدی از جنایات آمریکا در فلوجه

تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۰

بر اساس اسناد جدیدی آمریکاییها در شهر فلوجه عراق از سلاح‌های ممنوعه علیه غیرنظامیان استفاده کردند و حدود 6 هزار نفر از مردم این شهر را کشتند.

به گزارش گرداب، در مستندی که به تازگی از برخی از شبکه های تلویزیونی جهان از جمله شبکه تلویزیونی "رای" ایتالیا پخش شد اقدام نظامیان آمریکایی به کشتار مردم فلوجه در سال 2004 و استفاده از سلاح های ممنوعه علیه آنان به تصویر کشیده شد.

کشتار غیر نظامیان‌ فلوجه در نوامبر 2004 و با دستور جرج بوش صورت گرفت که بر اساس‌ آنچه که در این مستند آورده شده است،  نظامیان آمریکایی که در این کشتار دست داشتند آن را تایید کردند.

نام این مستند"قتل عام خاموش" است و از جمله موارد طرح شده در آن، استفاده نیروهای آمریکایی از" ناپالم" ارتقا یافته و "فسفر سفید" است که باعث تبدیل انسان ها در شعاع 150 متری انفجار به فسیل های قهوه ای و تبدیل پوست بدن آنان به چرم خشک و چسبیدن آن به استخوان ها شد.

نظامیان آمریکایی در این مستند به کشتار غیر نظامیان اعتراف کرده اند، با این حال رسانه ها از طرح و پوشش این مسائل در آن زمان منع شده بودند.

در بخشی از این مستند نیز خاطرات مردم شهر فلوجه از پراکنده شدن مواد رنگی که باعث سوختن بدن می شد و اظهارات پزشکان درباره وجود زخم های عجیب در بدن مجروحان به تصویر کشیده شد.

در عملیات نیروهای آمریکایی حدود 50 هزار خانه در فلوجه ویران شد و حدود دو سوم از مردم این شهر مجبور به گریز شدند و به ادعای آمریکایی ها، بعد از عملیات نیز حدود  700 جسد از گوشه و کنار جمع آوری شد، ولی یک نهاد غیر دولتی در عراق این میزان را بین چهار تا شش هزار اعلام کرد.

همچنین بمباران بیمارستان ها و مدارس از جمله دیگر مسائلی است که در این مستند به آن پرداخته شده است.

اقدام آمریکا به استفاده از سلاحهای ممنوع در مناطق مختلف جهان در حالی است که این کشور عضو پیمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی است و متعهد شده است همه سلاح های ممنوعه خود را از بین ببرد.

شورای اجرایی پیمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی که روز دوشنبه اجلاس اضطراری خود را برگزار می کند در سال 1997 کشورهای عضو را ملزم به اشاعه نکردن و نداشتن تولید و نابودی تسلیحات شیمیایی کرده است این پیمان مصوب کرده بود که تا سال 2007 کلیه کشورهای عضو تسلیحات خود را نابود کنند اما شماری از کشورها از جمله آمریکا از عمل به تعهدات خود سرباز زدند.

188 کشور عضو این پیمان هستند و البته اسرائیل با بی توجهی به همه درخواست ها در این پیمان عضو نیست.

بنا به آمار منتشر شده هم اکنون 25 هزار تن از تسلیحات شیمیایی باقی مانده است که عمده آنها در اختیار آمریکا قرار دارد.

براساس مصوبات این پیمان اگر پایبندی کشوری به تعهدات خود مسجل شود که پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش مسجل شده است پرونده آن  قابل ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل است.

از سوی دیگر براساس این کنوانسیون کشورهای عضو باید با یکدیگر همکاری و داد و ستد داشته باشند و نباید با دولتهایی که عضو این پیمان نیستند همکاری کنند تا آن دولتها وادار به عضویت شود در این زمینه همکاری آمریکا و کشورهای غربی با اسرائیل برخلاف مفاد این کنوانسیون است.

منبع: واحد مرکزی خبر