Gerdab.IR | گرداب

IPTV چیست؟

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۰

IPTV یا Internet Protocol Television، یک فناوری برای پخش برنامه‌های تلویزیونی بر بستر شبکه‌ کامپیوتری است.

گرداب- احتمالا این روزها  زیاد  اسم IPTV  را شنیدید و یا خوانده‌اید، اما اگر نمی دانید دقیقا IPTV چیست این مطلب را بخوانید.

IPTV یا Internet Protocol Television، یک فناوری برای پخش برنامه‌های تلویزیونی بر بستر شبکه‌ کامپیوتری است.

اولین و مهم‌ترین حاصل استفاده از این فناوری بالا رفتن کیفیت تصاویر تلویزیونی و کاهش هزینه‌های پخش برنامه‌هاست.

در این فناوری بیننده می‌تواند در نحوه اجرای برنامه‌ها دخل و تصرف داشته باشد. در تلویزیون‌ها کابلی قدیمی بیننده فقط گیرنده یک سری امواج رادیویی است که شرکت‌های تلویزیونی تولید می‌کنند. برای مثال با استفاده از IPTV کاربر می‌تواند علاوه بر تصاویر ویدئویی داده‌های دیجیتالی دیگری را نیز دریافت کند.

برای توضیح دقیق‌تر این فناوری بیایید نگاهی به مفهوم IP یا Internet Protocol بیاندازیم که محور و بستر اصلی IPTV را تشکیل می‌دهد.

پروتکل اینترنت یا Internet Protocol در حقیقت زبان استاندارد ارتباطی کامپیوتر در شبکه‌های کامپیوتری امروزی است. در اینترنت نیز مانند هر شبکه‌‌ای، زبان رایج IP است.

حاصل استفاده از این پروتکل، این است که تمام دستگاه‌هایی که قرار است به یک شبکه متصل شوند زبان مشترکی دارند، از لپ‌تاپ و موبایل گرفته تا تلویزیون. در فناوری IPTV نیز از همین زبان برای ارتباط با مرکز تولید محتوای تلویزیون استفاده می‌شود.

حاصل استفاده از بستر اینترنت برای پخش برنامه‌ها، امکان ارسال داده‌های دیگر علاوه بر تصاویر برنامه‌هاست. از این طریق به دلیل بالا بودن پهنای باند و سرعت، اطلاعات نظیر زمان پخش برنامه‌ها، تبلیغات چندرسانه‌ای و اخبار روزانه نیز قابل ارسال به گیرنده است.

دستگاه‌های تلویزیونی سازگار با IPTV نیز با تلویزیون‌های قدیمی تفاوت ساختاری دارد. علاوه بر این بعضی دستگاه‌های مجزا نیز قادر به دریافت برنامه‌ها از طریق IPTV و پخش آن برروی تلویزیون‌های قدیمی هستند.
 
در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که IPTV با تلویزیون‌های اینترنتی که به Steaming Internet Television معروف هستند تفاوت دارد. تلویزیون‌های اینترنتی بر روی اینترنت و با اتصال به سرور‌های اینترنتی یک سایت یا شرکت کار می‌کنند. در حالی که خطوط ارتباطی IPTV  از سوی شرکت‌های تلویزیونی و فقط برای همین امر ایجاد می‌شوند.

منبع: خبرآنلاین