Gerdab.IR | گرداب

با اشاره به ناتوانی آمریکا برای توقف ایران؛

صدای آمریکا: قطعنامه چهارم یک "نمایش شعارگونه" است

تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۹

بخش انگلیسی پایگاه اینترنتی صدای آمریکا در گزارشی تصریح کرد: قطعنامه تحریم ایران بیشتر یک "نمایش شعارگونه" است چرا که برای راضی کردن روسیه و چین، به قدری تعدیل شده که هیچ ارزش واقعی برای آن باقی نمانده است.

گرداب- پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان "صدای آمریکا" با انتشار گزارشی، قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت برای تحریم ایران را بی‌تاثیر دانست.
بر اساس این گزارش،‌ ایالات متحده آمریکا با ارایه پیش‌نویسی قصد دارد تا قطعنامه‌ای را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، به تصویب اعضای شورای امنیت برساند.

صدای آمریکا با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون وزیر خارجه این کشور که از توافق پنج عضو دائم شورای امنیت با پیش‌‌نویس قطعنامه تحریم علیه ایران خبر داده بود، تصریح کرد: اظهارات کلینتون در حالی است که تحلیل‌ها نشان می‌دهد پیش‌نویس قطعنامه که در واقع چهارمین دور از تحریم‌ها علیه مسئله هسته‌ای ایران است، تنها تحریم‌های کنونی را به طور نه چندان بارزی گسترش می‌دهد.
صدای آمریکا در این زمینه افزود: این تحریم‌ها تنها بانک‌ها و برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهند که اجرای این تحریم‌ها که بخشی از آن‌ها مبتنی بر بازرسی از ایران است به رضایت این کشور بستگی دارد. به علاوه، هیچ مکانیزم اجباری نیز برای این تحریم‌ها وجود ندارد و مهم‌تر از همه اینکه هیچ محدودیتی برای معاملات نفتی ایران نیز در نظر گرفته نشده است.

در همین رابطه، "روا هالا" تحلیلگر مسایل ایران معتقد است که قطعنامه تحریم ایران بی‌معناست زیرا برای راضی کردن روسیه و چین به قدری تعدیل شده که هیچ ارزش واقعی برای آن باقی نمانده است.

این تحلیلگر می‌افزاید: در حقیقت این قطعنامه یک "نمایش" در دنیای دیپلماتیک است و ایالات متحده می‌کوشد تا نشان دهد که ائتلافی برای مقابله با ایران متشکل از کشورهای مختلف و به خصوص روسیه و چین را در اختیار دارد.

بر اساس این گزارش، "نیکولاس برنز" معاون سابق امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا نیز با بی‌تاثیر دانستن تحریم‌های جدید علیه ایران تصریح کرده که این قطعنامه تنها شامل "شعارهای نمادین" بسیار زیادی است.

صدای آمریکا در ادامه با اشاره به عدم همراهی جامعه جهانی با اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران یادآور شد: کنگره آمریکا نیز می‌کوشد تا لایحه‌ای برای تحریم یک‌جانبه صنعت انرژی ایران به تصویب برساند اما این در حالی است که هرگونه اقدام کنگره می‌تواند خطر آسیب رساندن به اجماع بوجود آمده در شورای امنیت را به دنبال داشته باشد. بطوریکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در مورد هرگونه تحریم یک جانبه ایران از سوی آمریکا و یا اتحادیه اروپا هشدار داده است.
 
منبع: شبکه ایران