Gerdab.IR | گرداب

نقض حریم خصوصی ایجاد احساس تحت کنترل بودن می‌کند

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۰

آژانس امنیت اروپا در گزارشی آورده است نقض حریم شخصی و سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد در شبکه های اجتماعی منجر به آسیب‌های روانی و خدشه دار شدن وجهه افراد می‌شود.

به گزارش گرداب به نقل از "پی‌سی‌‌ورلد"،  آژانس امنیت اطلاعات و شبکه اروپا (انیسا) هشدار داد حوزه گسترده شبکه های اجتماعی می‌تواند منجر به ایجاد احساس تحت کنترل بودن و اختلالات پارانوییدی و توهمی شود.

وضع محدودیت‌های کارآمد در زمینه نقض قوانین حفاظت از اطلاعات
آژانس امنیت اروپا در گزارشی به بررسی تاثیرات مثبت و منفی استفاده از شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره پرداخته است و با اذعان به مزایای گسترده شبکه های اجتماعی در خصوص نقض قوانین شبکه های اینترنتی و آنلاین و در معرض خطر قرار گرفتن اطلاعات شخصی افراد ابراز نگرانی کرده است و از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است تا اعمال محدودیت‌های تاثیرگذار در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهد.

پیشنهاد به کمیسیون اروپا برای اصلاح قوانین حفاظت اطلاعات
در این گزارش از کمیسیون اروپا خواسته شده است تا در نتیجه استفاده روزافزون از شبکه های اینترنتی اقدام به اصلاح دستورات حفاظت از اطلاعات برای فراهم کردن معیارهای نظارتی مورد نیاز کند.

پیامدهای منفی دسترسی به اطلاعات خصوصی در شبکه های اجتماعی
آژانس امنیتی تحقیقاتی درباره افرادی که اطلاعات شخصی خود را به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌دهند انجام داده است. این گزارش تاکید دارد که با هدف استفاده از مزایای اینترنت افراد باید اقدام به آپلود اطلاعات شخصی کنند که کنترل کمتری بر این اطلاعات دارند. دسترسی به اطلاعات شخصی می‌تواند تهدیدی برای حریم خصوصی باشد و منجر به فقدان کنترل اطلاعات شخصی، آسیب به وجهه و اعتبار افراد، آسیب‌های روانی و بروز حس تحت کنترل بودن شود.

بی اعتمادی به دولت به دنبال ناتوانی در حمایت از حقوق کاربران اینترنت
خطرات نقض قوانین حفاظت از اطلاعات سازمان‌های تجاری، مجازات قانونی و آسیب‌های جبران ناپذیر به اعتبار شرکت‌های اقتصادی را در بر دارد. در ادامه گزارش آمده است در صورتی که مردم تصور کنند دولت‌هایشان قادر به حفاظت از اطلاعات شخصی شهروندان نیستند، دولت‌ها با بی اعتمادی از سوی مردم مواجه می‌شوند.

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی و گسترش روابط اجتماعی
به رغم گزارش آژانس امنیت اروپا درباره اثرات منفی شبکه های اینترنتی و اجتماعی این گزارش همچنین به مزایای گسترده تقسیم اطلاعات در شبکه های اجتماعی و دسترسی به کالا و خدمات از طریق شبکه های آنلاین نیز اشاره می‌کند. در گزارش مذکور ارتباطات اجتماعی خانواده‌ها و دوستان، کاهش احساس تنهایی افراد، دسترسی به خدمات دولتی و کسب شهرت به لحاظ حرفه ای از طریق شبکه های آنلاین از دیگر مزایای استفاده از شبکه های اینترنتی نام برده شده است.

منبع: فارس