Gerdab.IR | گرداب

بازتاب خبر سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا در رسانه‌های خارجی

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۰

سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از سوي ایران در شرق کشور بازتاب گسترده ای در نشریات و رسانه های جهان داشت که در خلال این واکنش ها، جزئیات جدیدی هم از این هواپیمای بدون سرنشین منتشر شده است.

به گزارش گرداب به نقل از تابناك، بلافاصله پس از انتشار خبر سرنگون شدن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به دست ایران، این خبر در صدر اخبار رسانه های خارجی قرار گرفت و جزئیات جدیدی از آن فاش شد؛ هواپیمایی که تا سال 2009 به صورت مخفیانه مورد استفاده قرار می گرفته است و اطلاعات محل اقامت بن لادن را در پاکستان جمع آوری کرده است.
 
"ریانوستی" درباره این هواپیما نوشته است که این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، هواپیمایی است که به سختی قابل رویت است و آمریکا از این هواپیمای بدون سرنشین برای حمایت از فرماندهانی که در طول جنگ به اطلاعات نیاز دارند استفاده می کند. ایران این هواپیمای بدون سرنشین را با حداقل آسیب سرنگون کرده است. با این وجود نیروهای هوایی آمریکا تاکنون در این باره موضع گیری نکرده است و حتی در سایت وزارت دفاع و نیرو های هوایی این کشور اشاره ای به این خبر نشده است.

خبرگزاری "آر. ای .تی" ایرلند هم درباره سرنگونی این هواپیمای جاسوسی آمریکا گفته است که تا سال 2009 کسی از وجود چنین هواپیمای شناسایی بدون سرنشین در نیروهای هوایی آمریکا مطلع نبود تا اینکه در این سال متخصصان وجود این پرنده جاسوسی را در نیروی هوایی آمریکا لو دادند و آمریکا هم در سال 2010 وجود و استفاده از آن را تایید کرد؛ اینک ایران یکی از همین هواپیماها را سرنگون کرده است.

"نیویورک دیلی" هم گزارش داده است که ایران هواپیمای بدون سرنشینی را سرنگون کرده است که در عملیات کشتن اسامه بن لادن مورد استفاده قرار گرفته بود و اطلاعات محل اقامت بن لادن توسط این مدل هواپیمای بدون سرنشین جمع آوری شده بود.

"العربیه" گزارش داده است که هواپیمای سرنگون شده به دست ایرانی ها، برای جمع آوری اطلاعات در سطح منطقه به وسيله "سی آی ای" مورد استفاده قرار  می گرفته است. علاوه بر این العربیه همچنین افزوده است که این هواپیمای بدون سرنشین برای شلیک موشک در مناطقی از پاکستان، یمن و افغانستان هم مورد استفاده قرار گرفته است.

شبکه خبری "الجزیره" ضمن پوشش خبر سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین به موارد پیشین موفقیت ایران در سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرده و به نقل از "حاجی زاده"، رئیس واحد هوافضای سپاه نوشته است که هواپیماهای بدون سرنشین ساقط شده پیشین به رویت کارشناسان روسی هم رسیده است. ایران هم توانسته با مهندسی معکوس هواپیماهایی شبیه آنان را طراحی کند.

نشریه "گلوبال پست" هم در این باره به شرکت سازنده این هواپیما یعنی شرکت "لاکد مارتین" اشاره كرده و نوشته كه نیروی هوایی آمریکا در افغانستان از آن استفاده می کرده است. این نشریه همچنین اضافه کرده است که سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین واکنش هایی را در خارج از ایران بر خواهد انگیخت. گلوبال پست همچنین نوشته است ادعای سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین در حالی است که ماه گذشته ایران 12 جاسوس آمریکایی را هم دستگیر کرد؛ خبری که مقامات آمریکایی هم آن را تایید کردند.

"اسکای نیوز" هم نوشته هواپیمایی که ایران سرنگون کرده است، عمدتا برای شناسایی به کار می رود و از آن برای حمل تسلیحات نظامی استفاده نمی شود.

"دیلی استار" لبنان هم ضمن پوشش خبر سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی نوشته است که سرنگونی این هواپیما می تواند بحث های مربوط به روابط ایران و انگلستان را پوشش دهد.

نشریه چینی "چاینا دیلی" هم خبر سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی با کم ترین آسیب دیدگی را در صدر اخبار خود آورده است.

اگرچه تاکنون مقامات آمریکایی سرنگونی این هواپیما را تایید نکرده اند، اما فرماندهی ناتو در افغانستان به صورت تلویحی ادعای ایران در مورد سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین را پذیرفته و گفته است که احتمالا هواپیمای مورد نظر ایران، هواپیمای بدون سرنشینی است که هفته گذشته ارتباط خود با مرکز کنترل را از دست داده و گم شده است.
 
به گزارش فارس، خبرگزاری "رویترز" با بازتاب این خبر نوشت که یک مقام نظامی ایران اعلام کرده سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در پاسخ به نقض حریم هوایی کشور صورت گرفته و تنها محدود به مرز‌های ایران نخواهد بود. رویترز افزود ایران پیش از این یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای فردو سرنگون کرده بود.
 
"خبرگزاری آلمان" نیز با اعلام خبر سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع "RQ170" در شرق کشور، گزارش داد بر اساس گزارش منابع دولتی، این هواپیما حریم هوایی ایران را نقض کرده است.
 
خبرگزاری "آسوشیتدپرس" نوشت که نیرو‌های مسلح ایران توانستند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را ساقط کنند. این گزارش افزود: این هواپیما اکنون در اختیار نیرو‌های مسلح ایران است.
 
شبکه "بی‌بی‌سی فارسی" نیز اعلام کرد این هواپیما "با اندک خسارتی" در اختیار ایران قرار گرفته است.