Gerdab.IR | گرداب

پنتاگون سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا به‌دست ایران را تایید کرد

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۰

یکی از مقامات عالیرتبه وزارت دفاع آمریکا در اظهاراتی سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا در شرق ایران را تأیید کرد.

 يكي از مقامات عالیرتبه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در اظهاراتی جدید سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران را تأیید کرد.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه "واشنگتن پست"، یکی از مقامات عالیرتبه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتی سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا در شرق ایران را تأیید کرد.

وی در این رابطه گفت: «هنوز معلوم نیست که این هواپیما در یک اقدام خصمانه و عملیات نظامی سرنگون شده باشد.»
 
اظهارات این مقام پنتاگون مهر تأییدی است بر سرنگونی این پهپاد جاسوسی آمریکا در ایران؛ رویدادی که تا این لحظه مقامات آمریکا از تأیید آن سر باز زده بودند.

همچنين ساعاتی پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروهای آمریکایی به دست واحدهای جنگ الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیروهای ناتو با تأیید این نکته که این هواپیما متعلق به آمریکا بوده است، اعلام کردند که این پهپاد از کنترل خارج شده بود.

 ناتو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته گذشته یک فروند هوایپمای تجسسی نظامیان آمریکایی که در شرق افغانستان مشغول مأموریت بود از کنترل خارج شد.
 
خبرگزاری "ریانوستی" روسیه درباره  این هواپیما نوشته است که  این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، هواپیمایی است که به سختی قابل رویت است و آمریکا از این هواپیمای بدون سرنشین برای حمایت از فرماندهانی که در طول جنگ به اطلاعات نیاز دارند استفاده می کند و ایران این هواپیمای بدون سرنشین را با حداقل آسیب سرنگون کرده است.
 
خبرگزاری "آر. ای .تی" ایرلند هم درباره سرنگونی این هواپیمای جاسوسی آمریکا گفته است که تا سال 2009 کسی از وجود چنین هواپیمای شناسایی بدون سرنشینی در نیروهای هوایی آمریکا مطلع نبود تا اینکه در این سال متخصصان وجود این پرنده جاسوسی را در نیروی هوایی آمریکا لو دادند و آمریکا هم در سال 2010 وجود و استفاده از آن را تایید کرد؛ اینک ایران یکی از همین هواپیماها را سرنگون کرده است.
 
یک مقام آگاه نظامی ایران روز گذشته اعلام کرد: «یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" به دست نیروهای مسلح ایران ساقط و با اندک خسارتی در اختیار ایران قرار گرفته است.»
 
منبع: فارس