Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ شبکه‌های اجتماعی، اسپمرها را هم به سوی خود کشاندند

تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۰

شرکت امنیتی سیمانتک اعلام کرد میزان هرزنامه‌های ارسال شده از طریق ایمیل‌ها کاهش یافته است و اسپمرها فعالیت در رسانه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهند.

به گزارش گرداب به نقل از کامپیوتر ورلد، جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت امنیتی سمانتک نشان‌گر آن است که میزان اسپم‌های ارسالی در سراسر جهان به کمترین میزان طی سه سال اخیر رسیده است. این امر نشان‌گر آن است که اسپمرها (هرزنامه‌نویسان) به فعالیت در وب سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر اقبال نشان می دهند.

بالغ بر 70،5 درصد از تمامی ایمیل‌های ارسال شده، اسپم بوده‌اند. این رقم بالاست اما نسبت به چند سال گذشته که در حدود 90 درصد بوده، کاهش چشم‌گیری یافته است.

بنا بر این گزارش، کمپانی آمار فوق را با تحلیل بالغ بر 8 میلیارد پیامی که روزانه در ماه گذشته پردازش کرده، محاسبه کرده است.

میزان اسپم‎ها در ماه مارس و پس از آن که مایکروسافت و چند کمپانی دیگر، بات‌نت "راستاک" (Rustock) را از کار انداختند، کاهش یافت. این بات نت روزانه بیش از ۳۰ میلیارد هرزنامه ارسال می‌کرد.

"اندی واتسون" یکی از کارشناسان این کمپانی می‌گوید: «از آن زمان، هیچ چیز جای آن را پر نکرده است.»

بات‌نت‌ها از آن زمان مورد بررسی و اقدامات قانونی قرار گرفتند. بات‌نت‌های دیگر از جمله "کورفلاد" و "کلیهوس" سال جاری از کار انداخته شدند. 2 بات‌نت مهم دیگر یعنی "والداک" و "بردولب" نیز در سال 2010 از کار انداخته شده بودند. شبکه مربوط به ارسال اسپم دیگری به نام "اسپمیت" (Spamit) نیز سال گذشته بسته شد.

واتسون همچنین گفت که احتمالا هرزنامه‌نویسان تلاش‌ بیشتری را صرف فعالیت در وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. لینک‌های اسپم در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر می‌توانند از طریق کلیک‌های کاربران بر روی لینک‌ها منتشر شوند.

هرزنامه‌نویسان رسانه‌های اجتماعی به راه‌اندازی خدمات کوتاه‌سازی سرویس‌های آدرس URL که اغلب با نرم‌افزار متن باز صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهند. با استفاده از یک کوتاه‌ساز آدرس URL، احتمال آن که کاربر متوجه آن شود که لینک می‌تواند وی را به وب سایت مشکوک رهنمون کند، کاهش می‌یابد.

واتسون افزود: «هم اکنون بزرگترین بات‌نت تولیدکننده هرزنامه، "گرام" است.»واتسون افزود:«هم اکنون بزرگترین بات‌نت تولیدکننده هرزنامه، "گرام" است که بالغ بر 25 رصد از کل اسپم‌های دنیا را ارسال می‌کند. سیمانتک این بات‌نت را که از 470 هزار کامپیوتر آلوده تشکیل شده است رابه عنوان دومین بات‌نت  فعال در سال گذشته معرفی کرده بود.»

آمریکا با ارسال 28 درصد از کل پیام‌هایی از این دست، بزرگترین منبع اسپم در جهان است. هند با 9 درصد، روسیه با 5،7 درصد و برزیل با 4،3 درصد در مکان‌های بعدی قرار دارند. محبوب‌ترین موضوع اسپم‌ها در حوزه داروها، ساعت جواهرات و خبرنامه‌های ناخواسته بوده است.

"بات‌نت" شبکه‌ای از رایانه‎ها است که به اینترنت متصل هستند و همگی تحت کنترل یک رایانه واحد با عنوان "بات مستر" قرار دارند. این رایانه ها از طریق حفره های امنیتی و یا عدم توجه لازم از سوی کاربر و یا مدیریت سیستم می توانند از طریق یک ویروس انفورماتیکی و یا اسب‌های تروا (تروجان‌ها) آلوده شوند.