Gerdab.IR | گرداب

مظنون اصلی استاکس‌نت، سازمان سیا است

تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۰

روزنامه دیلی تلگراف از قول متخصصان حملات سایبری نقل کرد که این حمله ویروسی تنها می‌توانسته با پشتیبانی و حمایت سازمان سیا طراحی و اجرا شود.

به گزارش گرداب به نقل از دویچه وله، روزنامه "دیلی تلگراف" چاپ لندن در شماره روز پنج‌شنبه 8 دسامبر، 17 آذر خود نوشت که مظنون اصلی در حمله ویروسی به پایگاه اتمی بوشهر در سال 2010 سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا، سیا است.

این روزنامه به نقل از متخصصان نوشت، چنین حمله ماهرانه و پیچیده‌ای تنها می‌تواند با پشتیبانی ایالات متحده طراحی شده باشد.

ویروس استاکس‌نت برای حمله به پایگاه اتمی بوشهر به منظور کنترل چرخه سوخت هسته‌ای و همچنین ایجاد خرابی‌های فیزیکی طراحی شده است.

"رالف لانگنر"، متخصص امنیت سایبری که خبر این حمله را افشا کرد، به دیلی تلگراف گفته: «با استاکس‌نت ما فصل جدیدی را در تاریخ بشریت آغاز کردیم. حالا دیگر هیچ راهی برای توقف یا کنترل حملات سایبری وجود ندارد.»

حمله استاکس نت ثابت کرد که نرم افزارها در بسیاری از مراکز صنعتی، آسیب‌پذیر و قابل حمله هستند. به نوشته دیلی تلگراف پس از حمله استاکس‌نت، علاقه به حملات سایبری در میان محققان و حمله‌کنندگان بالقوه افزایش یافته است.

در همان زمان رسانه‌های غربی نوشتند که استاکس‌نت یک کرم کامپیوتری بسیار پیچیده است که با هدف تجسس و مختل کردن برنامه اتمی ایران نوشته شده. روزنامه نیویورک تایمز، مظنونان اصلی طراحی این کرم را سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا عنوان کرده بود.