Gerdab.IR | گرداب

تولید بازی‌های جدید ویدئویی به منظور آموزش قیام‌های مردمی

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۰

خبرگزاری فرانسه به بررسی نقش بازی‌های ویدئویی در کمک به رهبران قیام‌های مردمی پرداخته و این بازی‌ها را ابزاری جهت ایجاد و آزمایش راهبردهای مسالمت آمیز در سایه امنیت فضای مجازی می‌داند.

به گزارش گرداب، خبرگزاری فرانسه در مقاله‌ای به قلم "لیلا ماکور" می‌نویسد: قیام‌های "بهار عربی" و اعتراضات مردم آمریکا که به سبک جنبش وال‌استریت انجام شده است، ژانر جدیدی در بازی‌های ویدئویی با هدف کمک به فعالان در ایجاد و گسترش راهبردها در سایه امنیت فضای مجازی به وجود آورده است.

آزمایش راهبردها با استفاده از بازی‌ها
بازی‌هایی شبیه "پیپل پاور" (قدرت مردم) به رهبران آینده قیام‌ها امکان می‌دهد نقشه‌های خود برای مخالفت مسالمت آمیز با پلیس یا دولت را بدون اینکه به خیابان بیایند، برنامه‌ریزی و آزمایش نمایند.

این بازی که نوید بخش "فرصتی برای پیوستن به جمع دیگر کسانی است که می‌خواهند در مورد مقاومت مردمی و راهبردهای مسالمت آمیز بیشتر بدانند"، از سوی شرکت "یورک زیمرمان" با همکاری مرکز بین‌المللی برخوردهای مسالمت آمیز ساخته شده است.

مخاطبان اصلی بازی فعالان درگیری‌ها هستند
"استیو یورک"، تهیه کننده بازی پیپل پاور می‌گوید: «هدف ما قطعاً جذب مخاطبان زیاد نبوده است. به نظر من این بازی برای همه نیست، مخصوصاً برای بازیکنان معمولی که فقط می‌خواهند سرگرم شوند طراحی نشده است.»

یورک در سخنانی در شعبه مرکزی شرکت مستند سازی در واشنگتن می‌افزاید: «اما فکر می‌کنم برای افرادی که از بازی‌های سبک راهبردی لذت می‌برند، حتی کسانی که علاقمند به شطرنج هستند، انجام این بازی خالی از لطف نباشد. برای مخاطب اصلی ما، فعالانی که در درگیری‌های واقعی برای آزادی یا حقوق خود شرکت دارند، ساخت یک بازی بسیار آسان یا بسیار پیش پا افتاده کمکی محسوب نخواهد شد.»

بالا رفتن تجربه رهبران در انتخاب تاکتیک‌ها
پیپل پاور ادامه بازی دیگری به نام "اِ فورس مور پاورفول" (نیرویی قوی‌تر) است که در سال 2006 منتشر شد. در آن زمان گروه تولید شرکت "پی برد" که نیاز است به فعالان در یادگیری راهبردهای مسالمت آمیز کمک شود.

یورک می‌گوید: «این افراد برای ایجاد و گسترش راهبردهای خود بیش از همه چیز نیازمند کمک و در واقع تجربه، هستند. آن‌ها می‌دانند چگونه تاکتیک‌هایی مانند اعتراض، اعتصاب و تحریم را انتخاب یا ایجاد کنند، اما نمی‌دانند چگونه همه این‌ها را در کنار هم قرار دهند.»

فعالان گاهی اصول اساسی را نادیده می‌گیرند
این افراد گاهی اصول اساسی مانند جذب نیرو، سازماندهی و جلب سرمایه و منابع را نادیده می‌گیرند. بسیاری از آن‌ها صرفاً بر اعتراضات عمومی و فعالیت‌های خیابانی تکیه می‌کنند.

هدف اصلی بازی ساخت شبکه‌های اجتماعی و گرفتن کمک از آن‌ها در زمان نیاز است
طراح بازی "گِرِگ کاستیکیان" در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: «تمرکز اصلی این بازی بر ساخت شبکه‌هایی در میان جامعه است تا بتوان برای یک حرکت مخالف از حمایت آن‌ها برخوردار شد.»

از دیدگاه گیم‌پلی، استفاده از نمودار اجتماعی به عنوان مکانیک گیم‌پلی جذاب‌ترین بخش طراحی بازی به شمار می‌آید. اما این امر مدلی بسیار ساده از آنچه در حقیقت بسیار پیچیده است را ارائه می‌دهد.

استفاده از بازی برای اهداف آموزشی جدید نیست
استفاده از بازی‌های ویدئویی به عنوان ابزار کمک آموزشی یا برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها در مورد رخدادهای جاری امری جدید نیست: برای مثال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از سناریوهای مجازی برای کمک به فرماندهان و جنگجویان در درک راهبردهای جنگی استفاده می‌کند، درحالی‌که به اصطلاح "بازی‌های خبری" یک دهه یا بیشتر است که وجود دارند.

توجه  نسل جدید فعالان سیاسی به بازی‌های ویدئویی
پس تعجب آور نیست که نسل فعالان پشت پرده اعتراضات خاور میانه، آفریقای شمالی و غرب باید برای کمک به توسعه نقشه‌های خود بازی‌های ویدئویی را مورد توجه قرار دهند.

بازی "آکیوپای دِ گیم" (بازی را تسخیر کنید) که از سوی فعالان در آریزونا در ماه نوامبر ساخته شده است، به بازیکنان پیشنهاد می‌کند: "پول، آب و رأی برای قانون اساسی جمع کنید. از گاز اشک آور، گلوله‌های ضد شورش و نارنجک‌های ناتوان کننده که از سوی پلیس ضد شورش به سمت شما پرتاب می‌شود بگریزید. مراقب باشید دستگیر نشوید!" و اضافه می‌کند: "وقت آن رسیده که این ماشین خراب را تعمیر کنیم."

در همین حال رادیوی عمومی ملی (NPR) ماه گذشته بازی به عنوان "آکیوپای آمِریکا" (آمریکا را تسخیر کنید) راه اندازی کرده است. در این بازی بسیار ساده که به صورت آنلاین است، بازیکنان با انداختن تاس از شهری به شهر دیگر حرکت کرده و تا جایی که بتوانند چادر برپا می‌کنند.

جمع‌آوری کمک‌های مالی از طریق بازی‌های ویدئویی
"هانی فخوری" از مؤسسه "الکترونیک فرانتیر" (مرزهای الکترونیکی) که در صدد گسترش آزادی بیان آنلاین هستند، بیان می‌کند: «بازی‌ها ابزار دیگری هستند که در آن‌ها فن‌آوری‌های جدید می‌تواند در جهت قدرت دادن به مردم از طریق آموزش و جمع‌آوری کمک‌های بالقوه مالی مورد استفاده قرار گیرد.»

او با اشاره به "هامبل باندل" که بازی‌هایی را در ازای هر مبلغی که بازیکن بپردازد به او معرفی کرده و پول را به هر سازمانی که او بخواهد می‌دهد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر می‌کنم جالب‌تر این است که این بازی‌های ویدئویی می‌تواند باعث جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از معترضان شود.»

او اضافه کرد: «مردم ممکن است با پرداخت پول از این طریق راحت‌تر باشند تا اینکه بخواهند به اردوگاه‌های جنبش تسخیر بروند؛ اردوگاه‌هایی که در آن‌ها نیروهای اجرای قانون حضور قدرتمندی دارند.»

منبع: فارس