Gerdab.IR | گرداب

آینده‌ اینترنت

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۰

ضرب المثل جدیدی در فرهنگ آمریکا که بنیان‌گذار اینترنت شناخته می‌شود، می‌گوید: اگر چیزی روی اینترنت نیست پس حتما وجود خارجی ندارد.

گرداب- حتی اگر شما هم جزء آن دسته از افراد باشید که چند ساعت از وقت روزانه خود را با اینترنت و رایانه سروکار دارند و به سایت‌های مختلف از جمله خبرگزاری، آراس‌اس خوان، (RSS Reader) شبکه اجتماعی، اشتراک عکس و یا ذخیره فایل آنلاین سر بزنند، نتوانید به درستی حدس بزنید که آینده اینترنت چگونه خواهد بود. چه امکاناتی به کاربران ارائه خواهد شد و سوال مهم‌تر برای ما ایرانی‌ها، آیا اینترنت وجود خواهد داشت، یا باید از اینترانت یا همان اینترنت ملی استفاده کنیم؟

 امروزه کاربران در سراسر دنیا از اینترنت برای هر کاری استفاده می‌کنند. روزنامه می‌خوانند، تلویزیون می‌بینند، تماس صوتی یا تصویری برقرار می‌کنند و از آخرین اخبار ترافیک و تصادف‌های جاده‌ای باخبر می‌شوند. ضرب المثل جدیدی در فرهنگ آمریکا که بنیان‌گذار اینترنت شناخته می‌شود، می‌گوید: "اگر چیزی روی اینترنت نیست پس حتما وجود خارجی ندارد." انفجار اطلاعات زمانی‌ است که اگر در مورد معلم بداخلاق دبیرستانتان هم جستجو کنید حتما به اطلاعات مفید یا جالبی می‌رسید. البته شاید این موضوع در ایران به این شدت نباشد، زیرا ضریب نفوذ اینترنت در ایران پایین‌ [۱] است.

آینده انقلاب فناوری اینترنت هر روز ذهن بشر را مشغول می‌کند. اولین تماس‌های صوتی در اوایل دهه 90 پا به اینترنت گذاشتند. تماس صوتی از طریق اینترنت به عنوان بهترین وسیله تماس با کشورهای دوردست در سال ۲۰۰۲ برقرار شد.

تماس ویدئویی نیز همان گونه که انتظار می‌رفت چند سال بعد به اینترنت اضافه شد. این‌ها قسمتی از واقعیت مجازی است که بشر به دنبال محقق شدنش است. انتظار می‌رود در آینده اینترنت بتواند تصاویر سه بعدی را نیز از طریق دستگاه‌هایی انتقال دهد. روزی خواهد رسید که بتوانید با گروهی از دوستان خود سر میز شام بنشینید. اما هر کس در شهری جدا باشد و تصویرش از طریق اینترنت انتقال یابد. البته هر کس باید شام خود را بیاورد. می‌توان گفت رسیدن به واقعیت مجازی با تمام خصوصیات زندگی حقیقی یکی از اهداف انسان‌ها در استفاده از اینترنت است.

هر ساله شاهد پایین آمدن قیمت اینترنت و بهبود کیفیت و سرعت آن هستیم. یک ارتباط با سرعت یک مگابایت در ثانیه برای یک مکالمه صوتی شاید کافی به نظر برسد، اما برای تماس صوتی چطور؟ برای داشتن تلویزیونی که اطلاعات خود را از اینترنت می‌گیرد چه سرعتی لازم است؟ اگر همین تلویزیون بخواهد با کیفیت اچ دی (HD) تصاویر را نشان دهد چطور؟ این روزها پرینتری می‌یابید که به اینترنت وصل می‌شود،[۲] تلویزیونی که به اینترنت وصل می‌شود و حتی قابلیت گشت و گذار در اینترنت را به شما می‌دهد.[۳] اکثر گوشی‌های هوشمند به اینترنت متصل‌اند. می‌توان گفت تمام کنسول‌های بازی امروزی با اینترنت سر و کار دارند. حتی قاب عکس دیجیتال کنار تخت خوابتان هم می‌تواند درجه هوا و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی شما را از اینترنت گرفته و نشان دهد! [۴]

اخیرا گوگل و مایکروسافت گوشی‌های همراه را به فناوری ان اف سی مجهز کرده‌اند که می‌توان با قرار دادن گوشی روی صفحه‌خوانی که به اینترنت متصل است به جای کارت اعتباری از آن استفاده کرد و خریدها را پرداخت نمود. [۵] فناوری محاسبه ابر، (Cloud Computing) شما را قادر می‌سازد تا هیچ چیز را دیگر در هارد و یا سرور خود ذخیره نکنید و همه چیز را آنلاین داشته باشید. [۶]

ایمیل‌ها، عکس‌ها و نوشته‌های ما غالبا روی اینترنت است، اما ما راجع به فایل‌ها با سایز‌های بزرگ مانند فیلم صحبت می‌کنیم که نمی‌توان رفتار مشابهی با آن داشت. دیگر کسی نیاز به فضا برای ذخیره اطلاعات ندارد، چون تمام وسایل او به اینترنت پرسرعت متصل بوده و اطلاعاتش را از آن می‌گیرد. چند سرویس ویدئو در آمریکا با قیمت خیلی کمی فیلم را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما نه به صورت دانلود بلکه پخش در لحظه! [۷] این سرعت زیادی را می‌طلبد.

در آینده، خرید یک محصول آنلاین به منزله داشتن حق دسترسی به آن فایل خواهد بود و نه مالکیت انحصاری، زیرا شما همه جا اینترنت دارید. حتی شرکت آن لایو [۸] قرار است کنسول بازی‌ای ارائه دهد که محاسبات پیچیده را روی اینترنت انجام دهد و فقط سخت‌افزار کمی در اختیار شما باشد. گویا سازندگان به دنبال گنجاندن اینترنت در هر وسیله‌ای هستند، پس اگر توالتی یافتید که به اینترنت متصل بود تعجب نکنید. طبق پیش‌بینی اریکسون امروزه تعداد ۴.۶ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت بی‌سیم است که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید، یعنی هفت دستگاه برای هر انسانی که روی این کره خاکی زندگی می‌کند.

مسئله امنیت کاربران در اینترنت بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه است. بارها حریم شخصی کاربران با هک شکسته شده است. مدیر یک سایت هم می‌تواند تمام اطلاعاتی که کاربر به صورت محرمانه در سایت قرار داده را ببیند و از آن خطرناک‌تر، در اختیار مشتریان خاص مانند دولت کشور خود قرار دهد.

گوگل و مایکروسافت بارها به جاسوسی از اطلاعات کاربران متهم شده‌اند. با همه‌گیر شدن فناوری ابر، تمام اطلاعات و فایل‌های کاربران در اختیار سایت‌ها قرار می‌گیرد و جاسوسی کشورها به مراتب آسان‌تر از قبل خواهد بود. دیگر نیازی نیست برای به دست آوردن عکس، شماره تلفن، موقعیت لحظه‌ای فرد، ارتباطات او، علایق وی و ویژگی‌های شخصیتی‌ و گرایشات فکری‌اش به شگردهای جاسوسی متوصل شد. این هشداری برای کاربران اینترنت است که به اطلاعاتی که در اینترنت قرار می‌دهند بیش از پیش فکر کنند.

اینترنت نقش عمده‌ای در تبلیغات دارد. پیش بینی‌های زیادی نیز در این زمینه شده است. در آینده شرکت‌های تبلیغاتی با برنامه‌های پیچیده توئیت‌های شما و نظراتتان را می‌خوانند، عکس‌های شما را تحلیل می‌کنند و طبق آن‌ها برایتان تبلیغ ارسال می‌کنند.

 چندی پیش شایع شده بود که گوگل به فناوری‌ای دست یافته که با اسکن صورت در یک عکس می‌تواند تمام اطلاعات آن فرد در اینترنت را به دست آورد.[۹] ترکیب این فناوری با یک دوربین در فروشگاه و تحلیل شخصیت شما در اینترنت می‌تواند اطلاعاتی بر اساس آن به فروشنده ارائه دهد تا فروشنده نیز در مورد محصول مورد علاقه شما صحبت کند. در گوشه‌ای از فیلم چشم عقاب (Eagle Eye) به این مسئله اشاره می‌کند که هوش مصنوعی فوق پیشرفته کامپیوتر مرکزی وزارت دفاع آمریکا از طریق اینترنت تمام حرکات بازیگر را از ابتدای فعالیتش تحت نظر داشته و تمام فایل‌های هارد رایانه شخصی وی را جمع آوری کرده است تا در موقعیت مناسب و در زمان برخورد با او از آن استفاده کند.

حتما با نرم‌افزار نقشه گوگل (Google Maps) آشنایی دارید یا لااقل اسم آن را شنیده‌اید. بعد از ارائه آی‌فون (iPhone) و سیستم عامل اندروید (Android) برای گوشی‌های هوشمند، نسخه موبایل این نرم‌افزار از طریق جی‌پی‌اس (GPS) و یا از طریق آی‌پی اینترنتی که گوشی شما به آن متصل است، در لحظه می‌تواند موقعیت جغرافیایی شما را بیابد و در برنامه موقعیت یاب گوگل (Google Latitude) نیز موقعیت دیگر دوستانتان که مکانشان را با شما به اشتراک گذاشته‌اند گزارش دهد و یا به شما گزارش هفتگی از جاهایی که رفته‌اید و زمانی که در محل کار، خانه یا بیرون بوده‌اید نشان دهد.

 اگر در آمریکا زندگی کنید با این نرم‌افزار می‌توانید ترافیک آنلاین و تصادفات را نیز ببینید! حال تصور کنید این سیستم موقعیت یابی به تمام دستگاه‌های شما متصل است. مثلا خودروی شخصی، کیف پول ارزش‌مندتان و یا حتی سگ خانگی! تمام این‌ها می‌توانند مدام موقعیت خود را به شما گزارش دهند و اطمینان دهند که از دسترس خارج نیستند.

گوگل چندی پیش امکان قدم زدن در خیابان‌ها و دیدن اطراف را در آمریکا، ژاپن و چند شهر دیگر ارائه داد و به تازگی نقشه‌های داخل ساختمانی را نیز به این نرم‌افزار اضافه کرده است. آینده این سیستم چیزی شبیه زندگی دوم (Second Life) خواهد بود. زمانی که سرعت اینترنت آنقدر بالا خواهد رفت که حسگرها مدام در حال اسکن کردن اطراف بوده و موقعیت خیابان‌ها، خودروها، افراد و یا حتی اشیا را نیز به روز می‌کنند!

نرم‌افزار عینک گوگل (Google Goggles) برای خیلی‌ها آشنا نیست. این نرم‌افزار با استفاده از دوربین‌ گوشی‌های هوشمند و با عکس گرفتن از اطراف می‌تواند نتایج جستجوی گوگل را ارائه دهد. استفاده از چیپ در چشم قبلا انجام شده و خانم کمپبل (Ms. Campbell) که کاملا نابینا بوده از طریق این چیپ‌ها توانسته اطلاعات بینایی را دریافت کند و ببیند!  حال تصور کنید با استفاده از چیپ داخل چشم شما و درست مانند فیلم‌های تخیلی شما بعد از نگاه کردن به برج ایفل تمام اطلاعات راجع به آن را در کنارش می‌بینید. چون چشم شما به اینترنت متصل است و تمام اطلاعات را دریافت کرده است.

متاسفانه در ایران به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و تحریم‌های متعدد، اینترنت در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. امیدواریم با توجه به ضرورت وجود اینترنت و کمک‌های زیادی که به پیشرفت جامعه جهانی کرده است، ما نیز در آینده نزدیک شاهد رشد این فناوری در کشور خود باشیم.

پی‌نوشت‌ها:
۱. http://www.torghabehonline.com/news/detail.asp?id=3349
۲. http://www.tigerdirect.com/applications/SearchTools/item-details.asp?EdpNo=3051650&CatId=2708
۳. http://gizmodo.com/5443009/hands-on-samsung-c9000-ultra+thin-tv-and-sweet-wi+fi-video-touchscreen-remote
۴. http://www.amazon.com/Smartparts-8-Inch-Wi-Fi-Digital-Picture/dp/B001GCV9OW
۵. http://www.zdnet.com/blog/burnette/google-wallet-enables-mobile-nfc-payments-on-android-gives-away-readers/2277
۶. http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing
۷. https://www.netflix.com/
۸. http://www.onlive.com/
۹. http://www.seobythesea.com/?p=5155

منصور کیایی
/ منبع: تریبون مستضعفین