Gerdab.IR | گرداب

جان بولتون:

خبر فناوری جمینگ ایران بسیار بدتر از سرنگونی پهپاد است

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۰

کنگره آمریکا باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهد که آیا ایرانیان دارای فناوری جمینگ هستند تا بتوانند با آن موشک‌ها، هواپیماها و طیف کاملی از سامانه‌های رزمی ما‌ را سرنگون کنند یا خیر.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، "جان بولتون" با بسیار بدتر ارزیابی کردن خبر مجهز بودن ایران به فناوری جمینگ در قیاس با خبر سرنگونی پهپاد، از کنگره آمریکا خواست تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.

 در حالی که مقامات آمریکایی مصرند که نه سلاح و نه فناوری، پهپاد جاسوسی آمریکا را که بر فراز حریم هوایی ایران به جاسوسی مشغول بود پایین نیاورده است، جان بولتون، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل، می‌گوید که اگر گزارشات ارائه تجهیزات جمینگ به ایران از سوی روسیه درست باشد، وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.

جان بولتون، به فاکس‌نیوز گفت: «برخی گزارشات حاکی از آن است که روسیه یک سامانه بسیار پیچیده جمینگ را مدتی قبل به ایران فروخته است. اکنون ارتش ما می‌گوید که این مطلب صحیح نبوده و این پهپاد به خاطر نقص فنی سرنگون شده است. طبیعتاً امیدوارم که این مطلب صحت داشته باشد، زیرا اگر روس‌ها تجهیزات پیچیده جمینگ را در اختیار ایران گذاشته باشند، بدین معناست که موارد بسیار دیگری نیز در معرض خطر قرار دارند.»

بولتون اظهار کرد کهکنگره آمریکا باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهد که آیا ایرانیان دارای فناوری جمینگ هستند تا بتواند با استفاده از آن موشک‌ها، هواپیماها، و سامانه‌های ارتباطی و هدایتی آمریکا و "طیف کاملی از سامانه‌های رزمی" ما‌ را سرنگون کنند یا خیر.
 بر اساس این گزارش، پنتاگون در همین راستا به باراک اوباما گزینه‌های مختلفی را پیشنهاد کرده است ازجمله، آمدن به ایران، درخواست بازپس‌گیری RQ-170، و یا نابودی آن، اما وی این پیشنهادات را رد کرده چرا که نمی‌خواهد چنین مأموریتی به عنوان یک اقدام جنگی تلقی شود.

جان بولتون در خصوص رد این پیشنهادات از سوی اوباما گفت: «ایرانیان، با بیان اینکه پهپاد را پس نخواهند داد، گفته‌اند که ارسال آن به ایران یک اقدام جنگی بوده است، و این گفته‌ها خود اظهارات اوباما را تضعیف می‌کند مبنی بر اینکه ما سعی نکردیم تا این پهپاد را پس از تصرف آن نابود کنیم از ترس اینکه مبادا ایرانیان دقیقاً چنین حرفی بزنند... هرچند دلایل بسیار خوب دیگری برای نرفتن به آنجا [ایران] وجود دارد اما این دلیل خوبی نیست.»

وی همچنین افزود: «دلایل بسیاری برای عدم نابودی این پهپاد وجود دارد، اما مهم این است که مشخص شود آیا قبل از تصرف پهپاد توسط ایرانیان، اطلاعات محرمانه و دیگر تجهیزات جاسوسی داخل آن از بین رفته است یا خیر.»

بولتون گفت: «اگر آنها هنوز الکترون‌های موجود در آن را در اختیار داشته باشند، می‌توانند دریابند که برنامه ریخته‌شده در آن چه بوده است، که این خود به واقع خبر بسیار بدی خواهد بود.»