Gerdab.IR | گرداب

محقق غربی فاش کرد؛

انگلیسی‌ها عامل حذف جنایات آل‌خلیفه از ویکی‌پدیا

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۰

آل خلیفه یک شرکت انگلیسی را با چراغ سبز دولت انگلیس اجیر کرده تا موارد نقض حقوق بشر در این کشور را از صفحات ویکی پدیا حذف کند.

به گزارش گرداب به نقل از سایت باراک اوباما، "جاش شهریار" طی گزارشی در پایگاه خبری "ایندیورینگ امریکا" اظهار داشت: «2 ماه پیش در ویکی‌پدیا مشغول جستجو بودم که متوجه روندی غیرمعمول در این سایت شدم، به طوری که هر قدر در مورد نقض حقوق بشر در کشورهای حوزه خلیج فارس جستجو می‌کردم، به لینک‌های غیرمرتبطی راهنمایی می‌شدم.»

این نویسنده غربی افزود: «اوضاع به نحوی بود که گویا تلاشی صورت گرفته بود تا ذهن خواننده را در مورد نقض حقوق بشر در این کشورها منحرف کنند. به همین دلیل این موضوع را توئیت کردم که "آیا تنها من هستم که احساس می‌کنم مقالات ارائه شده در ویکی پدیا با موضوع موارد نقض حقوق بشر در پادشاهی‌های حوزه خلیج فارس به طرز شگفت‌انگیزی حذف شده‌اند؟"»

به گفته شهریار، برخی از اصحاب رسانه از جمله خبرنگاران روزنامه "ایندیپندنت" و برخی بلاگرها تایید کرده‌اند که این موضوع اتفاق افتاده و در همان زمان، حرکتی علیه این موضوع آغاز شد.

وی ادامه داد: «بعد از بررسی متوجه شدیم که این مطالب از سوی یک بنگاه روابط عمومی انگلیسی که به احتمال قریب به یقین با چراغ سبز دولت انگلیس و از سوی رژیم بحرین به خدمت گرفته شده، صورت پذیرفته است. کارمندان این بنگاه به نام "بل پوتینگر" با همکاری ویکی پدیا در دست‌کاری مقالات این سایت دخالت داشته‌اند.»

در حقیقت کارویژه این افراد آن است که به مشتریان خود اطمینان دهند که کاربران سایت‌های اینترنتی تنها همان اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که از سوی خود آنان تأیید شده است و به همین خاطر در مورد بحرین تقریباً همه مطالبی که در خصوص نقض حقوق بشر منعکس شده بود، حذف شدند.

این پژوهش‌گر غربی در ادامه تصریح کرد: «پس از اعمال فشار روزنامه‌نگاران مختلف به این شرکت بل پوتینگر، رئیس روابط عمومی این شرکت در 7 دسامبر در طی توئیتی اعلام کرد که نظر دیگران در مورد شرکتش اصلاً برایش مهم نیست!»

اگر این واقعیت را بپذیریم که شرکت‌های وابسته به بل پوتینگر پول خود را از "شیخ حمد بحرینی" یا "اسلام کریم‌اف" ازبک دریافت می‌کنند، چنین پاسخی اصلاً دور از انتظار نیست.

شهریار در پایان می‌گوید: «سؤال اساسی این است که افراد چه‌قدر حاضر هستند حرفه‌ای‌گری خود را فدای پول کنند؟ در  قضیه پاک کردن جنایات دولت بحرین، این شرکت انگلیسی نشان داد که توان بالایی برای انجام این کار دارد!»