Gerdab.IR | گرداب

معاون صدا و سیما؛

ترکیب تلویزیون و اینترنت روی پهنای باند 2 مگابیت بر ثانیه

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۰

این سیستم روی پهنای باند 2 مگابیت بر ثانیه می تواند از طریقADSL یا فیبر نوری به منازل راه یابد.

 گرداب- تلویزیون مبتنی بر پروتکل اینترنت یا همان IPTV از جمله سرویس‌‌هایی است که اگرچه در بازار عرضه عمومی هنوز جای خود را پیدا نکرده، اما به واسطه جذابیت و خوش خبری، بسیاری از مردم، با آن آشنا هستند.

طی چند سال اخیر، خبرهای بسیاری در خصوص راه‌اندازی سرویس‌ IPTV، از سوی شرکت مخابرات ایران، سازمان صداوسیما و چند شرکت خصوصی شنیده شد که سرانجام این خبرها از حد حرف و سخن خارج شد و به بار نشست و در نهایت تلویزیون اینترنتی "شیما" با همکاری مشترک شرکت مخابرات ایران و سازمان صدا و سیما اگرچه به صورت محدود، اما راهی منازل شد.

علاوه بر این، اخیرا انتظار سازمان صداوسیما از راه‌اندازی IPTV فراتر رفته است و این سازمان سرویسی با نام IP Media را طراحی کرده که گفته می‌شود این سرویس ترکیبی از پروتکل وب و TV  است و یکی از مدیران این سازمان نیز، آن را "عامل تنوع و مدیریت در زمان" لقب داده است.

 در رابطه با این سرویس جدید صدا و سیما و دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی این سرویس، گفت‌وگویی با لطف‌الله سیاهکلی معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما انجام داده‌ایم.
 
لطف‌الله سیاهکلی در خصوص سرویس IP Media صدا و سیما، اظهار داشت:«IP Media یک پلت‌فرم و رسانه تعاملی، مرکب از وب (web) و تلویزیون است که تمام نیازهای کاربر را به صورت یکپارچه بر آورده می کند.»

وی ادامه داد: «این سیستم روی پهنای باند 2 مگابیت بر ثانیه می تواند از طریقADSL  یا فیبر نوری به منازل راه یابد.»
 
 IP Media رسانه‌ای تعاملی با ترکیب وب و تلویزیون
 وی گفت: «IP Media دارای یک دستگاه گیرنده است و خروجی این سرویس می‌تواند روی تمام رسانه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت به انواع مختلف صوت، تصویر، متن، رادیو و تلویزیون ارائه شود.»

 معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما افزود: «این سرویس قابلیت ارائه انواع برنامه‌های زنده تلویزیونی، ضبط برنامه‌های دلخواه تلویزیونی، ارائه ویدیو و فایل درخواستی از برنامه‌های آرشیوی تلویزیونی، مدیریت زمان در پخش تلویزیونی، بازی گروهی و تحت شبکه‌، ارتباط دو طرفه صوتی، ارتباط از طریق ویدئو کنفرانس، خدمات عمومی (مانند پرداخت انواع قبوض)، خرید و پرداخت از طریق تلویزیون، اطلاع از ساعات حرکت قطار‌ها و هواپیما‌ها، گزارش و پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا، اطلاع از اوقات شرعی، گزارش ترافیک‌‌ مسیرها، ارائه روزنامه الکترونیکی و در نهایت تجمیع تمامی نیازهای رسانه‌ای را در قالب یک پلت‌فرم، با یک دستگاه گیرنده و یک صفحه نمایش دارد که با عنوان سرویس IP Media نامگذاری شده است.»

 وی یادآور شد: «تبدیل محتوای آرشیو به فرمت‌های قابل استفاده در IP Media و طراحی فنی زیر ساخت انتقال منابع صدا و تصویر از جام‌جم به معاونت رسانه مجازی برای بهره برداری در شبکه IP-Media، در دستور کار معاونت رسانه مجازی صدا و سیما قرار دارد.»
  
IP Media بومی است
 سیاهکلی تأیید کرد: «این محصول به صورت کاملاً داخلی و بومی و توسط معاونت رسانه مجازی سازمان صدا و سیما کلید خورده و یکی از عمده فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این معاونت محسوب می‌ شود که به صورت پایلوت در سازمان صدا و سیما مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.»

معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سوال که برنامه ارائه عمومی این سرویس به مشترکان عادی چگونه است، گفت‌: «اجرای این سرویس در کشور، منوط به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صداوسیما و نیز فراهم شدن زیرساخت باند پهن است.»

وی تصریح کرد: «در حال حاضر نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش برای راه‌اندازی زیرساخت باند پهن است و انشاالله این کار انجام شود.»
 
 پروژه‌ IPTV صدا و سیما محو IP Media
در گذشته سازمان صدا و سیما پروژه‌ تلویزیون اینترنتی با نام IPTV را در دست کار داشت، پروژه‌ IPTV صدا و سیما به کجا رسید و چه شد که صدا و سیما از IPTV به IP Media رسید؟

 معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش توضیح داد: «سرویس IPTV بخشی از سرویس IP Media است.»

سیاهکلی گفت: «زمانی که مجبور به استفاده از فناوری اطلاعات هستیم، اگر برای این کار فکر منسجمی نکنیم و یک پلت‌فرم واحد نداشته باشیم، به معنای این خواهد بود که باید در درون منازل، از انواع دستگاه‌ها از جمله کامپیوتر، تلویزیون، پلیرها و ... استفاده کنیم.

سیاهکلی خاطر نشان کرد: «این کار ضمن اینکه هزینه سنگینی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند، آزاردهنده نیز هست.»

معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: «در سرویس IP Media، تمام این امکانات در قالب یک پلت‌فرم تجمیع شده و به صورت رسانه‌ای که بر پروتکل اینترنت می‌تواند ارسال و دریافت اطلاعات داشته باشد، طراحی شده است.»
 
IP Media نیازمند داشتن تلویزیون‌ اینترنتی نیست
 سیاهکلی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از سرویس IP Media نیازمند داشتن تلویزیون‌هایی با قابلیت پشتیبانی از پروتکل اینترنت است، گفت: «این سرویس نیاز به تلویزیون اینترنتی ندارد؛ بلکه نیاز به یک ست‌ تاپ‌ باکس دارد که به تلویزیون متصل می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که به این ترتیب پروژه IPTV سازمان صدا و سیما چه می‌شود، گفت: «تمام این سرویس‌ها در یک راستا هستند و با هم در تعارض نیستند؛ بلکه سرویس IP Media ورژن جدیدتری از سرویس IPTV است که برای دریافت راحت‌‌تر، بهره‌مندی بیشتر و کمتر هزینه کردن خانواده‌ها ارائه شده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که‌ منظورتان از اینکه می‌گویید این محصول تولید داخل است، چیست و چه بخش‌هایی از این محصول در داخل کشور تولید شده، گفت: «تولید این محصول به صورت یک زنجیره است و شامل اجزای مختلفی از جمله سیستم مدیریت فناوری در سازمان صدا و سیما، سیستم مدیریت انتقال، بخش‌های خصوصی سرویس‌دهنده مانند pap ها و ... می‌شود که در نهایت به  دریافت سرویس توسط ست ‌تاپ ‌باکس متصل به صفحه نمایش، ختم می‌گردد.»
 
اجرای پایلوت IP Media در صدا و سیما
وی در پاسخ به این پرسش که پایلوت این سرویس در کجا اجرا شده است، توضیح داد: «این سرویس به صورت آزمایشی در سازمان صدا و سیما اجرا شده است.»

سیاهکلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه "برنامه‌تان برای عرضه تجاری سرویس چگونه است"، اظهار داشت: «سطوح ارتباطی و زیرساختی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.»

وی گفت: «هم اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئول انتقال صوت و تصویر تلویزیون بین‌شهری است و پروتکلی بین سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات است که در تهران صوت و تصویر را برای انتقال تحویل می‌دهیم و در شهرستان تحویل می‌گیریم.»

معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما افزود: «برای این محصول نیز باید چنین پروتکلی تعریف شود؛ به این صورت که در صدا و سیما منابع رسانه‌ای را تحویل ‌دهیم و در داخل منازل تحویل بگیریم؛ این همان  زنجیره محتوا، خدمات، زیرساخت، کاربرد و مصرف‌کننده است.»
 
ارائه  IP Media روی پهنای باند 2 مگا بیت بر ثانیه
معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید که این سرویس به چه پهنای باندی نیاز خواهد داشت، گفت: «حداقل پهنای باند مورد نیاز این سرویس 2 مگاببت بر ثانیه خواهد بود.»

وی ادامه داد: «این سیستم روی پهنای باند 2 مگابیت بر ثانیه، می تواند از طریقADSL  یا فیبر نوری به منازل مردم راه یابد.»

معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما افزود: «البته این 2 مگابیت بر ثانیه، به معنی پهنای باند اینترنت جهانی نیست؛ زیرا هم اکنون اینترنت 2 مگابیت بر ثانیه ای که ما بخواهیم از آن استفاده کنیم، حداقل 500 هزار تومان در ماه قیمت دارد، اما پهنای 2 مگابیت بر ثانیه این سرویس، با همان قیمت ADSL (کمی بیشتر یا کمی پایین تر)، عرضه خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که این میزان پهنای باند تقریبا برابر پهنای باند مورد نیاز  سرویس IPTV است، توضیح داد: «سرویس IPTV به 1.8 مگابیت بر ثانیه پهنای باند نیاز دارد و پهنای باند مورد نیاز سرویس IP Media  حدود 2.48 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.»

وی ادامه داد: «همچنین 2 تا پهنای باند 128 کیلو بیت بر ثانیه‌ای نیز برای اینترنت باقی می‌ماند که شاید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیش از 2 مگابیت بر ثانیه برای هر کاربر تخصیص دهد.»


برای IP Media مجوز نمی‌خواهیم اما به همکاری نیاز داریم
با توجه به برنامه‌های راه‌ اندازی شبکه ملی اطلاعات برای ارائه سرویس‌ های محتوایی و اپراتور چهارم فیبر نوری نیز با توجه به اینکه فعالیت‌ های شرکت مخابرات ایران در زمینه ارائه سرویس هایی از قیبل IPTV بر اساس پروانه این شرکت مجاز دانسته شده آیا برای راه‌اندازی این سرویس نیاز به اخذ مجوز از نهادی دارید؟

سیاهکلی در برابر این پرسش این طور پاسخ داد که برای راه‌اندازی این سرویس نیاز به مجوز نداریم.

وی توضیح داد: «اما راه‌ اندازی این سرویس همکاری با وزارت ارتباطات را طلب می کند؛ زیرا در اصل نیز بدون همکاری وزارت ارتباطات که زیر ساخت های ارتباطی را در اختیار دارد، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.»

معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما اظهار داشت: «اساساً نیز حیطه مسئولیت و اختیارات ما در داخل سازمان صدا و سیما است و خارج از سازمان صدا و سیما در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجوز داران از این وزارتخانه است.»
 
 معاونت رسانه مجازی چندی پیش، با هدف تحقق اهداف سند افق رسانه، چشم انداز سازمان در افق ده ساله آینده و اهداف پنج ساله دوم، در  سازمان صدا و سیما تشکیل شد.

 مهم‌ترین هدف این معاونت، به ایجاد مزیت رقابتی موثر در تولیدات چند رسانه در محیط شبکه های اجتماعی و شبکه های متعامل اینترنتی، با به کار گیری فناوری پیشرفته رسانه ای معطوف می‌‌شود.

از اهم برنامه‌های این معاونت طی سال گذشته می‌توان به برنامه راه اندازی موتور جستجوی هوشمند، راه اندازی آزمایشی سامانه IP-Media، تهیه متادیتا (تبدیل محتوای آرشیو قابل دسترس روی اینترنت و تهیه بانک اطلاعاتی آرشیو)، تبدیل محتوای آرشیو به فرمت‌های قابل‌استفاده در IP-Media، راه اندازی سرویس‌های ارزش‌افزوده بر روی بسترهای ارتباطی نوین از جمله ارائه سرویس‌های اطلاعات(متا دیتا)، بازی ها، ماشین زمان،  ویدئو و صدای درخواستی بر بستر  شبکه IP-Media، ایجاد ماشین زمان بر روی کانال‌های تلویزیونی به مدت 12 ساعت و زمینه سازی و ایجاد بستر تبلیغات هدفمند sms و mms اشاره کرد.

منبع: فارس