Gerdab.IR | گرداب

تحلیل وصایای شهدا؛ راه مقابله با جنگ نرم

تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۰

در راستای حفظ هویت دینی و ملی فرهنگی نسل جوان نیازمند ارائه منابع مناسب هستیم که وصیت‌نامه شهدا بهترین و ناب‌ترین منابع است.

به گزارش گرداب به نقل از شبستان، یک پژوهشگر اجتماعی گفت: «برای چالش با دنیای بیرون به ویژه دنیای غرب باید از کانال متدولوژی وارد شد و بررسی وصایای شهدا بهترین راه برای مقابله با جنگ نرم دشمن است.»

"حجت‌الله فراهانی"، استادیار دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی در نشست پژوهشی تحلیل محتوای وصیت‌نامه شهدا گفت: «یکی از اهداف مهم در بررسی و تحلیل وصیت‌نامه شهدا مقابله با جنگ نرم دشمن است. در واقع برای چالش با دنیای غرب باید از کانال متدولوژی وارد شد. همچنین در راستای حفظ هویت دینی و ملی فرهنگی نسل جوان نیازمند ارائه منابع مناسب هستیم که وصیت‌نامه شهدا بهترین و ناب‌ترین منابع است.»

وی افزود: «نباید در یک نقطه درجا زد، بلکه با افزایش پژوهش‌های این چنینی در کشور می‌توان کتاب جامعی تدوین کرد. در واقع این قبیل فعالیت‌های فرهنگی زمینه‌ساز آگاهی است که این آگاهی در نهایت موجب بروز رفتارهای مثبت در جامعه می‌شود.»

به گفته وی شهدا در وصایای خود به شدت بر حفظ ارزش‌های اخلاقی تأکید داشتند.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به پروژه مطالعاتی که با مدیریت وی بر روی وصیت‌نامه‌های شهدا صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: «در این پژوهش از میان 10 هزار وصیت‌نامه شهدای شهر تهران یک‌هزار وصیت‌نامه به صورت تصادفی انتخاب شد و نتایج بررسی نهایی آنها به تمام وصایا تعمیم داده شد. موضوعات مورد بررسی شامل نماز، دعا، نیایش و ذکر بود.»

وی بااشاره به واژه شهادت در ادیان مختلف، تصریح کرد: «شهادت و قداست آن در تمام ادیان الهی وارد شده است، به خصوص دین اسلام که اهمیت خاصی به آن داده است.»

به گفته وی تلقی شهدای ما از جنگ اطاعت از خدا بود.

وی ابراز امیدواری کرد: «محققان و پژوهشگران بیش از گذشته به این قبیل فعالیت‌ها بپردازند و بیش از آنچه که باید بدانند بفهمند و این فهمیده‌ها را به درستی منتقل کنند.»

شایان ذکر است، "نشست پژوهشی تحلیل محتوای وصیت‌نامه شهدا" به همت معاونت فرهنگی پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دانشکده علوم و فنون قرآنی برگزار شد.