Gerdab.IR | گرداب

نیمه دوم آذرماه؛

مروری بر مهمترین اخبار فضای مجازی گرداب

تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۰

چرا اینترنت ایران کند است؟/ جلوگیری از تبدیل شدن اینترنت به ابزار بزرگ تجسس/ شکست آمریکا تقصیر شرکت های فناوری/ هند گوگل و فیس بوک را تهدید کرد و ...

به گزارش گرداب، مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه فضای مجازی گرداب در نیمه دوم آذرماه به شرح زیر است:
 
سفارتخانه مجازی آمریکا راه اندازی شد
کلینتون در پیامی تصویری خبر راه اندازی سفارتخانه مجازی را اعلام کرد و گفت: «از آنجا که آمریکا و ایران دارای مناسبات دیپلماتیک نیستند، برخی فرصت‌های مهم را برای گفت و شنود با شهروندان ایرانی از دست داده‌ایم. اما امروز می‌توانیم فناوری‌های نوین را برای ایجاد پل و ارتقاء تفاهم بهتر بین دو کشور و مردم این دو کشور به کار گیریم و این دلیل راه اندازی این سفارت مجازی است.»
 
جنگ بعدی ویکی‌لیکس؛
جلوگیری از تبدیل شدن اینترنت به ابزار بزرگ تجسس
"آسانژ" با اشاره به مقدار اطلاعاتی که مردم در مورد خود در اینترنت قرار می‌دهند، گفت که خود اینترنت هم به "مهم‌ترین ماشین تجسسی" تبدیل شده است که تا کنون دیده‌ایم.
 وی گفت: «اکنون به هیچ وجه دوران شفاف‌سازی نیست... مقدار اطلاعات مخفی از هر زمان دیگری بیشتر است. من اکنون این را در حقیقت جنگ بزرگ ما می‌دانم. فناوری هم می‌بخشد و هم می‌گیرد.»

هند گوگل و فیس بوک را تهدید کرد
دولت هندوستان -بزرگترین دموکراسی جهان- شبکه های اجتماعی "فیس بوک"، "توئیتر"،"یاهو" و دیگر شرکتهای اینترنتی را تهدید کرده است در صورتی که مطالب توهین آمیز و موهن علیه "سونیا گاندی"، رئیس حزب کنگره ملی هندوستان و "مانموهان سینگ"، نخست وزیر هندوستان را از روی وب سایتهای خود حذف نکنند، علیه آنها دست به اقدامات قانونی خواهد زد.

کلینتون:
شکست فتنه‌های آمریکا تقصیر شرکت‌های اینترنتی است
کلینتون که همواره حفظ منافع آمریکا و عدم استقلال دیگر ملت ها را نشانه آزادی معرفی می کند، در کنفرانسی که با حمایت "گوگل" برگزار شد، گفت: « شرکت های اینترنتی اطلاعات حساس و مهمى را در اختیار حکومت هایى قرار داده اند که به ضرر فعالان سیاسى مخالف و منتقد تمام شده است. حتی بعضى شرکت ها نرم افزار و سخت افزارهایى را به مستبدان فروخته اند!»

استفاده از فیس‌بوک، این بار علیه انتخابات روسیه
"فیس‌بوک" که از ابزارهای دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید، این بار علیه انتخابات دومای روسیه و با هدف تقلب‌آمیز جلوه دادن این انتخابات به کار گرفته شده است.
33 هزار تن از معترضین به انتخابات دومای روسیه با راه‌اندازی صفحه‌ای در فیس‌بوک خواستار حضور در تظاهرات بر ضد حزب حاکم این کشور در میدان مرکزی مسکو شده‌اند.

مظنون اصلی استاکس‌نت، سازمان سیا است
روزنامه "دیلی تلگراف" چاپ لندن در شماره روز پنج‌شنبه 8 دسامبر (17 آذر) خود نوشت که مظنون اصلی در حمله ویروسی به پایگاه اتمی بوشهر در سال 2010 سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا، "سیا" است.
این روزنامه به نقل از متخصصان نوشت، چنین حمله ماهرانه و پیچیده‌ای تنها می‌تواند با پشتیبانی ایالات متحده طراحی شده باشد.

90 درصد اقتصاد دنيا درسال 2030 متاثر از فناوري خواهد بود
رئيس دفتر همكاري فناوري هاي رياست جمهوري در سومين جشنواره نوآوري و فناوري دانشگاه تهران كه 19 آذرماه در پارك علم و فناوري دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «تا سال 2030، 90 درصد اقتصاد دنيا متاثر از فناوري خواهد بود كه 75 درصد آن را فناوريهاي پيشرفته شامل مي شوند.»

۱۲ ميليون كاربر در هر دقيقه از فيس‌بوك بازديد مي‌كنند
35 درصد مردم دنیا معادل 2 میلیارد نفر به اینترنت متصل هستند.‌ اكنون در "يوتيوب" ۴ هزار بازديد كننده انحصاري وجود دارد و هر دقيقه ۳۵ ساعت ويدئو در آن آپلود مي‌شود و ۱۲ ميليون كاربر در هر دقيقه از "فيس‌بوك" بازديد مي‌كنند.
در سال 2011 فیس‌بوک 800 میلیون کاربر، یوتیوب 490 میلیون و توئیتر200 میلیون کاربردر هر ماه  داشته‌اند.
 
 
کاربران جعلی در فضای مجازی، افسران جدید جنگ نرم آمریکا
روزنامه انگلیسی "گاردین" در گزارشی نوشت که نیروهای ارتش آمریکا از پایگاه هوایی "مک‌دیل" در کالیفرنیا با استفاده از نرم‌افزاری رایانه‌ای، کاربران جعلی، برای انجام تبلیغات به نفع آمریکا در اینترنت ایجاد می‌کنند.
نرم‌افزار "عروسک زاپاس" ارتش با خلق هویت‌های جعلی به دنبال انجام تبلیغات به نفع آمریکا است.

گوگل همپای کاخ سفید در پروژه ایران‌هراسی
"اریک اشمیت"، مدیرعامل کمپانی "گوگل" در مصاحبه با شبکه "فاکس‌نیوز" اذعان کرد که ایرانیان صاحب استعدادی "غیرمعمول" در حوزه عملیات سایبری هستند.
وی تصریح کرد که آمریکایی‌ها دقیقا قادر به شناخت ابعاد این استعداد نیستند اما به هر حال این امر تهدیدی برای آنان محسوب می‌شود. 
 
تلاش FBI برای خرید نرم افزار جاسوسی لو رفت
"آسوشیتدپرس" اعلام کرد شرکت فناوری "Carrier IQ" که به جاسوسی و نقض حریم شخصی کاربران تلفن‌های همراه به منظور جمع آوری اطلاعات خصوصی آنها متهم شده، مدعی شد حاضر به فروش نرم افزار کنترل نظارت خود به اف‌بی‌آی نشده است.
رئیس اف‌بی‌آی مدعی شد که هیچ اطلاعاتی را از این شرکت دریافت نکرده است.
 
جاسوسی قانونی از حریم خصوصی آمریکایی‌ها
روزنامه "گاردین" در مقاله‌ای به قلم "پراتاپ چترجی" به بررسی ابعاد گوناکون جاسوسی دیجیتالی و نقش شرکت های فناوری در این مسئله می پردازد.
در این مقاله می خوانیم: صنعتی جدید در حال شکل گیری است که مخفیانه اطلاعات شخصی شما را از زندگی دیجیتالی‌تان جمع‌آوری کرده و به سرویس‌های مخفی دولت و شرکت‌های بزرگ می‌فروشد.

ردگیری روزانه بیش از 1.7 میلیارد ای‌میل و تلفن در آمریکا
"آژانس امنیت ملی آمریکا" و "اف بی آی" به بهانه مبارزه با تروریسم، روزانه بیش از 1.7 میلیارد ای‌میل، تلفن و سایر ارتباطات را ردگیری و ذخیره می‌کنند.

واکنش رژیم صهیونیستی به بازی رایانه‌ای ایرانی
روزنامه صهیونیستی "معاریو" و کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل ضمن تحلیلی از بازی جدید "حمله به تل آویو"  که در واکنش به بازی رایانه‌ای "بتلفید ۳" آمریکا (صحنه نبرد ۳) ساخته شده است، اذعان کردند: دولت ایران در مقابل اقدامات و تحریم‌هایی که علیه آن اعمال می شود، کوتاه نمی‌آید و به مقابله به مثل دست می‌زند.
 
اعتراض شرکتهای فناوری آمریکا به فیلترینگ اینترنت این کشور
هفده شرکت بزرگ فناوری آمریکا به دولت این کشور هشدار دادند که قانون پیشنهادی "Stop Online Piracy Act" یا "SOPA" به جای کمک به حفاظت از حقوق مالکیت معنوی در عمل باعث از بین رفتن خلاقیت و ابتکار در این عرصه خواهد شد.
از جمله امضاکنندگان این نامه سرگشاده می توان به "سرگی برین" بنیانگذار گوگل، "جک دورسی" بنیانگذار توئیتر، "جیمی ویلز" بنیانگذار ویکی پدیا و ... اشاره کرد.

شگفتی دست اندرکاران صنعت بازی های رایانه ای از "گرشاسپ"
زمانی که "گرشاسپ" با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و استودیو "فن افزار شریف" تولید شد، کمتر کسی پیش‌بینی استقبال از آن را داشت.
اما بازی سازان بزرگی گرشاسپ را دیده‌اند و درباره‌اش حرف زده‌اند و سایتها و نشریات معتبر زیادی به نقد یا معرفی گرشاسپ پرداخته‌اند. آن چه در این گزارش آمده است، خلاصه‌ای از بازخوردهای بین المللی گرشاسپ به عنوان نماد بازی سازی ایرانی است.
 
اپل به تلويزيون نزدیک‌تر شد
اپل در حال كار برروي تلويزيوني است كه بر فناوري پخش بي‌سيم براي دسترسي به برنامه‌ها، فيلم‌ها و ديگر محتواها تكيه دارد.
اين شركت در جلسات اخير خود با شركت‌هاي رسانه‌يي روش‌هاي جديدي كه فناوري اپل مي‌تواند كاربران تلفن‌ها، تبلت‌ها و تلويزيون‌ها را شناسايي كند، توضيح داده است.

اينترنت با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات حذف نمي‌شود
"رضا تقي‌پور"، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اين كه آيا با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات، اينترنت از حوزه ارتباطات بدون مرزي حذف مي‌شود، گفت: «‌اين كار امكان‌پذير نيست؛ اما اگر در آينده توانستيم تمام محتواي مورد نياز را به ميزباني داخلي و در شبكه ملي اطلاعات بگذاريم، ممكن است دسترسي به اينترنت خود به خود حذف شود.»
 
سایه‌ها در زیر ابر
گزارش "سایه‌ها در زیر ابر" بررسی سازوبرگ پیچیده جاسوسی سایبری است که به صورت سیستمی دولت، تجارت، دانشگاه و دیگر سیستم‌های شبکه کامپیوتری در "هند"، "دفتر دالایی لاما"، "سازمان ملل" و چندین کشور دیگر را مورد دستبرد قرار دادند.
این گزارش تحلیلی از ساختار بدافزاری است که از سوی حمله‌کنندگان با نام مستعار "سایه‌ها" به کار گرفته شد. این بدافزار با به کارگیری سیستم‌های "رایانش ابری"، سعی در حفظ کنترل کامل بر امور را داشت.
 
چرا اینترنت ایران کند است؟
معاون شرکت ارتباطات زیر ساخت با اشاره به مراحل مختلف اتصال اینترنت و پهنای باند که از شبکه جهانی آغاز می شود تا توزیع در داخل کشور، گفت: «اگر پهنای باند برخلاف تعهد اپراتورها بوده و از سوی کاربر نهایی کمتر از میزان مدنظر احساس شود به این دلیل است که ضریب به اشتراک‌‎گذاری یک به هشت یا یک به 10 از سوی اپراتورها رعایت نمی شود و در این میان کاربر نهایی ضرر می بینند.»