Gerdab.IR | گرداب

هراس غرب از مانور نیروی دریایی ارتش؛

تنگه هرمز تحت کنترل دیدگان دریاداران ایران است

تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۰

وقتی که چشمان دریاداران ایران تنگه هرمز را تحت کنترل خود دارند، هیچ تاجر نفتی نمی‌تواند با خیال راحت از قیمت‌های آینده نفت به تعطیلات کریسمس برود.

به گزارش گرداب، "مارکت‌واچ"، از نشریات اقتصادی غربی که به تحلیل بازارهای جهانی می‌پردازد، در گزارشی از هراس غرب از مانور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های منطقه‌ای پرده برداشت.
 
این نشریه اقتصادی نوشت: فرماندهان نظامی ایران تا پایان سال جاری میلادی تصمیم دارند که خلیج فارس را مملو از کشتی‌های جنگی کنند؛ این برنامه مانورهایی را دربر می‌گیرد که می‌تواند بر روند عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز تاثیر داشته باشد.
 
بنا بر این گزارش، حدود یک‌سوم از حمل و نقل نفت از همین گذرگاه باریک می‌گذرد و حتی قدم زدن کشتی‌های ایرانی در این تنگه توجه تجار نفت را به خود برمی‌انگیزد. به همین خاطر است که بنا بر پیش‌بینی‌ها، قیمت نفت در ماه فوریه سال آینده همچنان در حدود ۱۰۰ دلار خواهد بود؛ حال آنکه اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که در آینده نزدیک افزایشی در مصرف وجود نخواهد داشت.

این نشریه اقتصادی افزود: وقتی که چشمان دریاداران ایران تنگه هرمز را تحت کنترل خود دارند هیچ تاجر نفتی نمی‌تواند با خیال راحت از قیمت‌های آینده نفت به تعطیلات کریسمس برود و بدیهی است که ایران یکی از کشورهایی است که از افزایش قیمت نفت سود خواهد بود. ایران با نشان دادن قدرت نظامی‌اش در سواحل خود، بدون کشیدن یک لنگر توانسته است درآمد نفتی خود را افزایش دهد.
 
بنا بر این گزارش، ایران به این وسیله این پیام را صادر می‌کند که تحریم‌های اقتصادی نمی‌توانند این کشور را وادار کنند تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند. ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان برگ برنده خوبی در دست دارد به خصوص اگر این برگ برنده در کنار تهدید تنگه هرمز قرار گیرد.
 
در بخش عربی خلیج فارس که به وسیله ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا محافظت و پایش می‌شود، کنترل ایران همواره به عنوان یک مشکل مطرح بوده است. زمانی عراق به عنوان یک حائل با ایران محسوب می‌شد، اما با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور حائل مزبور نیز از بین رفته است.

این گزارش در پایان افزوده است: زمان زیادی طول نکشید تا ایران آب‌های منطقه‌ای را تست کند؛ این همان کاری است که سال‌ها انجام داده است و بازارهای انرژی را به گروگان گرفته است، بدون اینکه صاحب یک زرادخانه هسته‌ای باشد.
 
منبع: فارس