به گزارش
گرداب به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار آيتالله مصباح يزدي، ايشان در ديدار جمعي از نخبگان طلبه و بسيجي کشور در مجتمع ياوران امام مهدي
عجلاللهتعالیفرجهالشریف جمکران با تأکيد بر مسئول بودن آحاد ملت در برابر تحولات جهاني و آينده جهان اسلام گفت: «بايد از حوادث و جريانات گذشته براي انجام رسالت آينده پند بگيريم و خود را براي عمل به تکليف در دوران دور يا نزديک آماده سازيم.»
وي با بيان
ضرورت شناخت عميق راه و برنامه رسولان الهي گفت: «نداشتن قدرت درک صحيح پيام و رسالت انبيا توسط مردم، و نفسانيت گروههاي ممتاز و سرشناس جامعه در مقابل تحقق برنامههاي انبيا از موانع مهم بر سر راه پيشرفت مطلوب انبياست.»
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني
رحمتاللهعلیه با بيان اينکه شناخت موانع موجود بر سر راه انبيا سبب ميشود که ما در چنين دامي گرفتار نشويم، اظهار کرد: «تفکر برخي از افراد مبني بر عدم مديريت صحيح انبيا يا نقص در برنامه آنها خيالي باطل است، زيرا انبيا مجري دستورات الهي بودند و خداوند در تمامي مراحل انجام رسالت، آنها را ياري ميکرد.»
عضو خبرگان رهبري با استفاده از آيات قرآن، به برخي از شيوههاي سرکشان در مقابل فرستادگان الهي اشاره کرد و توضيح داد: «بزرگان و سران اقوام مختلف علاوه بر اينکه پيامبران و رسولان الهي را متهم به جنون يا سحر ميکردند، با استفاده از روشهاي ديگر همچون اره کردن يا جوشاندن آنها در آب، آنها را به شهادت ميرساندند.»
اين فيسلوف برجسته اسلامي ادامه داد: استفاده از زور در مقابل انبياء به دو دسته تقسيم ميشود: «روش فيزيکي که شامل تهديد، ارعاب، شکنجه و زندان بود، و شيوه فکري که متشکل از ابزارهايي چون تهمت، دروغ، شبههافکني و نهايتا تحريف بود که در اصطلاح روز از آن به سختافزار و نرم افزار يا جنگ نرم و سخت تعبير ميشود.»
آيتالله مصباح يزدي با بيان اينکه در برابر ائمه طاهرين نيز برخوردهايي مانند موضعگيريهايي که در مقابل انبياء الهي بوده، وجود داشته است، گفت: «گروهي از افرادي که با اميرالمؤمنين
عليهالسلام مخالفت ميکردند احمق بودند که اين حماقت به دو صورت بروز پيدا ميکرد: يا خود نادان بودند يا افراد بسيار سادهاي بودند که به راحتي فريب ديگران را ميخوردند.»
استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: «طلحه و زبير بعد از بيعت و شکلگيري حکومت مولا، ادعاي سهمخواهي داشتند که علي
عليهالسلام آن را صلاح ندانست، و همين باعث شد که آن دو، جنگ جمل را به راه انداختند. اين در حالي است که اين دو از نزديکان امير مؤمنان
عليهالسلام بودند و او را به خوبي ميشناختند و ميدانستند که او اهل معامله نيست، اما جذبه ثروت، رياست و شهوت، آنها را به عصيان واداشت.»
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني به ذکر روايتي پرداخت و گفت: «اگر دو گرگ به گله بيچوپان گوسفندان از دو طرف حمله کنند چيزي از آنها را باقي نميگذارند، اما بر اساس روايت،
خطر ثروت و رياست براي دين از خطر دو گرگي که از دوطرف به گله گوسفندان بيچوپان حمله ميکنند بيشتر است.»
علامه مصباح يزدي با اظهار تأسف از بيمهريها در حق امام راحل گفت: «از آغاز نهضت تا بعد از رحلت امام، اين نعمت عظيم با بيمهريها و جفاهاي فراواني که بعضا به نام خود امام و راه ايشان است، روبهرو بوده است.»
وي افزود: «اين بيمهريها نيز به مانند موانع در سر راه و برنامه انبياء و ائمه
عليهمالسلام از جنس جهل و طلب ثروت و رياست است. مخالفت گاهي به شکل کودتا شکل گرفته است و گاهي از طريق تحريف راه و فکر امام بروز پيدا کرده است، به طوري که که گاه بر خلاف نص صريح پيام امام عمل ميکنند.»
عضو خبرگان رهبري با اشاره به فتنههاي دوران امام علي
عليهالسلام و زمان حاضر تصريح کرد: «فتنه دو گونه است؛ فتنه سخت و نرم. جنگهاي مارقين، ناکثين و قاسطين عليه امام علي فتنه سخت، و
شبههافکنيها، تفسيرهاي نابجاي قرآن و احاديث، فتنه نرم هستند که امروزه نيز وجود دارد. فتنه 88 از جنس سخت بود، اما بيشتر فتنهها نرم هستند که در قالب تغيير کلمات يا تبديل معنا بروز پيدا ميکنند.»
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني افزود: «اينکه برخي ميگويند برداشت ما از کلام امام خميني اين است عجيب نيست. زيرا عدهاي کلام الهي را نيز تفسير به رأي ميکنند.»
استاد اخلاق حوزه علميه قم اشتياق جهانيان به اسلام را عجيب توصيف کرد و توضيح داد: «وظيفه ما درمقابل نعمت پيامبر، ائمه، امام و مقام معظم رهبري، رساندن نعمت انقلاب و دين به سرتاسر دنيا است که البته بايد گفت در زمان حاضر، کشورهاي مختلف تشنه دريافت معارف اسلامي و تشيع هستند و بنده خود در سفرهاي مختلف به کشورهاي بسياري اين موضوع را به طور مستقيم مشاهده کردهام.»
وي طلاب و دانشجويان را مدافعان جبهه جنگ نرم دانست و بيان کرد: «در زمينه نظامي، دفاع مسلحانه و فيزيکي بيشتر بر عهده سازمانهاي نظامي کشور است، اما در عرصه نرم، پاسداري از حريم اسلام و تشيع، بر عهده طلاب و دانشجويان مسلمان است، لذا اصول و فروع اسلام بايد تبليغ شود. اما مسئله مهم در اين زمينه، جهت حرکت است. بدين جهت، ابتدا بايد مباني اعتقادي اسلام را به درستي بشناسيم و سپس به ديگران انتقال بدهيم و از اين رو تقويت مباني اعتقادي دين و مذهب ضروري است.»
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ادامه داد: «در يکي از دولتهاي گذشته هنگامي که گروهي از دردمندان انقلاب نسبت به بيتوجهيهاي يکي از وزارتخانهها نسبت به مسائل اسلامي مطالبي مطرح کردند، وزير مربوط با وجود اينکه وزارتخانه تحت امرش واژه اسلامي را يدک ميکشيد گفت: پاسداري و نشر ارزشهاي اسلامي بر عهده روحانيت و حوزههاي علميه است و اين مسئله به ما ربطي ندارد، که اينگونه مسائل جاي تأمل و بررسي دارد.»
استاد اخلاق حوزه علميه قم با انتقاد از بيتوجهي رئيسجمهور آن دولت نسبت به دغدغه رهبري افزود: «رهبر معظم انقلاب در جلسهاي با حضور رئيسجمهور وقت و وزير مربوط به صراحت فرمودند که اين شخص نه تنها خدمتي به اسلام نکرده است، بلکه برخي از کارهاي ايشان بر ضد اسلام بوده، ولي متأسفانه رئيسجمهور وقت نه تنها کاري نکرد، بلکه گفت: اگر اين فرد استعفا دهد بنده نيز ميروم و وزارت اين فرد مدتها ادامه پيدا کرد.»
علامه مصباح يزدي تأکيد کرد: «اختلاف مراجع در مسائل شخصي و خصوصي ضرري براي دين ندارد، اما بيمبالاتي نسبت به ارزشهاي اسلامي است که زمينه کودتاي 88 را فراهم ميآورد، آنهايي به کودتاي 88 دست زدند که به اصل ولايت فقيه، اسلامي بودن نظام و دخالت دين در سياست پايبند نبودند و اگر دم از اين مسائل ميزدند تنها به خاطر مصلحت روزگار و حفظ پست و مقام بود.»
وي بزرگترين خدمت امام را اثبات حقيقت جداييناپذير بودن دين از سياست دانست و گفت: «امام عقيده داشتند که حداقل نصفي از احکام دين مبتني بر حکومت است که بنده اين نکته را از زبان هيچ عالمي نشنيده بودم و اين سخن را امام در شرايطي بيان ميکردند که اگر عالمي فعاليت سياسي ميکرد مورد غضب مردم واقع ميشد.»
استاداخلاق حوزه علميه قم با اشاره به تلاشهاي دشمن براي ضربه زدن به رکن رکين ولايتفقيه اظهار کرد: «امروز کساني با انواع حيلهها در صددند دين را از چرخه مسائل حياتي جامعه حذف کنند، در حاليکه نماد دين امروز ولايتفقيه است. اگر وليفقيه نباشد تفاوتي ميان نظام اسلامي و ديگر نظامهاي جهاني وجود ندارد، لذا بايد بدانيم که شاخص نظام جمهوري اسلامي ولايتفقيه است.»
فيسلوف برجسته اسلامي ادامه داد: «سياست حذف ولايتفقيه در ميان اقشار مختلف مردم از جمله روحانيت و انقلابيون با سابقه، با ترفندهاي مختلف در حال پيگيري است، از جمله اينکه مطرح ميکنند ولايتفقيه فقط بحثي است که در قانون اساسي مطرح شده است و ديگر شأنيتي ندارد. اما بايد توجه داشت که ولايتفقيه عمود خيمه اسلام و انقلاب است.»
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني افزود: «صحبت اين نيست که وليفقيه يک مرجع است، بلکه نظام اسلامي يک مسئول مشخص ميخواهد که اطاعت از او در امور اجتماعي واجب است و حتي مراجع معظم تقليد نيز در حکم حکومتي موظف به تبعيت از ايشان هستند و اين جزء فرهنگ ماست. در رسالههاي عمليه آمده است که اگر يک قاضي حکم کند هيچ مجتهدي حق نقض آن را ندارد، حال اگر وليفقيه يک حکم ولايي صادر کرد به طريق اولي هيچ فردي حق تخطي از آن را ندارد، مخصوصا حکم رهبري که قانونا و با تأييد مراجع تقليد به رهبري رسيده است که بدون شک، تخلف از حکم او گناه است.»
وي با بيان اينکه امروزه تمامي دنيا فهميدهاند که خطر اصلي براي استکبار جهاني اسلام است، تصريح کرد: «اگر باور ما زنده بودن اسلام براي براندازي ظلم است بايد بدانيم ولايتفقيه بايد زنده نگه داشته شود تا اين نظام اسلامي باقي بماند و اگر اين موضوع پذيرفته شود آنگاه وحدت به معني حول يک محور چرخيدن، معنا پيدا ميکند.»
عضو خبرگان رهبري با انتقاد از تلاشهاي برخي از افراد براي وحدت با ناکامان فتنه 88 هشدار داد: «معناي وحدت اين نيست که برويم با دشمنان، و آنهايي که به خون ما تشنهاند و ارزشي براي دين ما قائل نيستند زير يک چادر زندگي کنيم؛ کساني که سالها با حمايتهاي مالي آمريکا و ديگر کشورها تلاش کردند تا حرکت براندازانه سال 88 را شکل بدهند. تصور امکان وحدت با سران فتنه و حاميان آنها به منزله تصور امکان بيعت امام حسين عليهالسلام با شمر در صحراي کربلا است.»
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني وحدت با دشمنان را بزرگترين حماقت دانست و بيان کرد: «تا زماني که يک محور مشترک وجود نداشته باشد وحدت نبز نميتواند شکل بگيرد، اگر قطبي يا محوري وجود داشته باشد ميتوانيم به شکلگيري يک مجموعه اميدوار باشيم، ولي اگر زير مجموعههاي يک گروه داراي گرايشهاي متفاوت باشند اين مسئله سبب ايجاد اصطکاک خواهد شد که در نتيجه يا نيروهاي هر دو دسته خنثي خواهد شد يا نااميدي گروهي و نفع ديگري را به دنبال خواهد داشت.»
استاد اخلاق حوزه علميه افزود: «حتي اگر سران فتنه و حاميان آنها پشيمان و متنبه شده باشند نبايد دوباره اختيارات و امور کشور را به دست آنها بسپاريم، بلکه اين پشيماني موجب تخفيف در مجازات آنها ميشود.»
علامه مصباح يزدي ادامه داد: «در صورتي توبه سران فتنه قبول است که واقعا برگردند و اين امر اثبات شود، وگرنه اينکه آنها در اثر رويگرداني مردم و منزوي شدن براي ظاهر فريبي اظهار ندامت کنند قابل قبول نيست. همچنين بخشش اين افراد نيز بر اساس رأفت و ادب اسلامي است که با نظر ولي امر صورت ميگيرد، اما اين بدين معنا نيست که مردم دوباره از اين افراد تبعيت کنند يا زمام منصبهاي مهم کشوري به آنها سپرده شود.»
وي انقلاب و جمهوري اسلامي را ميراث خون شهدا و زحمات خالصانه پاکان دانست و تأکيد کرد: «انقلاب و نظام متعلق به اشخاص نيست که بخواهند آن را به هر کسي که دوست دارند ببخشند، بلکه بايد در واگذاري مسئوليتها و امور دقت نمود و تا کفايت افراد اثبات نشده اجازه فعاليت به آنها داده نشود.»
عضو خبرگان رهبري در پايان، مسئله ولايتفقيه را بنياديترين مسئله در نظام جمهوري اسلامي ذکر کرد و هشدار داد: «اگر به اين اصل ضربه بخورد جمهوري اسلامي به وضعيت چند کشور مدعي دموکراسي مانند آمريکا، انگليس و فرانسه مبتلا خواهد شد که اين روزها بيرحمانه به جان ملتهاي خود افتادهاند.»