Gerdab.IR | گرداب

نقض کپی رایت؛ اتهام همیشگی گوگل!

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۰

در حالی که ده‌ها ناشر و موسسه انتشاراتی گوگل را به علت نقض کپی رایت نشریات و کتب خود تحت تعقیب قرار داده اند، این شرکت همه اتهامات یاد شده را رد کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از کامپیوترورلد، "گوگل" از طریق خدمات "Google Books" خود میلیون ها کتاب و نشریه را به طور آنلاین در دسترس علاقمندان قرار داده و حال بسیاری از ناشران معتقدند گوگل برای ارائه این خدمات به کاربران موافقت آنها را جلب نکرده و بدین طریق حقوق مالکیت معنوی به طور گسترده‌ای نقض شده است.

اما گوگل از دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده خواسته تا از رسیدگی به این شکایت صرف‌نظر کند، زیرا ناشران و مولفان معترض مالک حق کپی رایتی که ادعا می کنند نیستند.

Authors Guild و اتحادیه ناشران آمریکا چند ماهی است گوگل را تحت تعقیب قرار داده‌اند و می گویند این شرکت با اسکن کردن محتوای میلیون‌ها کتاب و دیجیتالی کردن آنها به کسب و کار ناشران ضربه بزرگی زده است.

گوگل مدعی است این دو نهاد از جایگاه حقوقی متناسب و مرتبط برای تعقیب این شرکت برخوردار نیستند، زیرا آنها مالک حقوق کپی رایت نشریات و کتبی که چاپ کرده اند نیستند و صرفا نماینده ناشران و نویسندگان محسوب می شوند.

کارشناسان معتقدند این ادعاهای گوگل کمکی به رفع اتهامات از این شرکت نمی کند و به هر حال شکی وجود ندارد که گوگل حقوق مالکیت معنوی را نقض کرده است.

منبع: فارس