Gerdab.IR | گرداب

همراه اول اعلام كرد؛

مشترکان هوشیار باشند، امکان سوءاستفاده صفر است

تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۰

تا زماني كه گوشي مشترك در اختيار فرد ديگر قرار نگرفته و يا كدي به درخواست افراد سودجو وارد گوشي نشود، احتمال سوءاستفاده از سيم‌كارت و گوشي وجود ندارد.

به گزارش گرداب، روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: اخيراً در برخي رسانه‌ها مطالبي درباره هك گوشي مشتركان منتشر شده كه پيگيري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را هم به دنبال داشته است‌. لذا اين اپراتور به‌عنوان اولين و بزرگ‌ترين اپراتور تلفن همراه كشور وظيفه خود مي‌داند در اين خصوص اطلاع‌رساني كند.

همراه اول اعلام كرد: تا زماني كه گوشي مشترك در اختيار فرد ديگر قرار نگرفته و يا كدي به درخواست افراد سودجو وارد گوشي نشود، احتمال سوءاستفاده از سيم‌كارت و گوشي وجود ندارد.

بر اساس اين گزارش، اخيراً نرم‌افزار‌هايي در بازار مشاهده شده است كه درصورت فعال بودن بلوتوث مشترك موردنظر و بي‌توجهي وي، ارتباط گوشي افراد سودجو با مشترك برقرار شده و از طريق بلوتوث‌، اطلاعات شخصي گوشي مشترك در اختيار گرفته مي‌شود، حتي مي‌توان از گوشي مشترك پيامك ارسال و يا مكالمه برقرار و يا گوشي را خاموش كرد. لذا ضروري است بلوتوث فقط در مواقع استفاده شود و آن هم با رعايت كليه موارد امنيتي‌، روشن باشد.

همچنين با توجه به اينكه اكثر كدهاي مخفي گوشي‌هاي مختلف در شبكه اينترنت قرار دارد، مي‌توان با كد مخفي به همراه شماره تلفن، divert (بطور مثال به خارج از كشور) روي گوشي ايجاد كرد كه بدون اطلاع مشترك‌، شماره موبايل وي به شماره خاص divert شده و هم‌چنين بدون اطلاع مشترك‌، Call Forwarding انجام بگيرد.

بنا بر اعلام، بعضاً شنيده شده افراد سودجو با اعلام اينكه خط مشترك از طرف اپراتور تست مي‌شود، به سوء‌استفاده اقدام مي‌كنند. در اين خصوص نيز اعلام مي‌شود تست خطوط مشتركين به هيچ‌وجه با برقراري تماس با مشترك انجام نمي‌گيرد. اين تست در صورت نياز، به وسیله خود سيستم شبكه تلفن همراه انجام مي‌شود.

در پايان اين گزارش، با توجه به موارد مذكور و لحاظ اين كه عوارض ناشي از سوءاستفاده سودجويان از گوشي‌هاي مشتركان، خارج از كنترل كليه اپراتورهاي تلفن همراه است، از مشتركان تلفن همراه درخواست شده است كه مراقب اين گونه سوءاستفاده‌هاي سودجويان از گوشي‌هاي خود باشند.

منبع: ایسنا