Gerdab.IR | گرداب

ویکی پدیا، سال گذشته 20 میلیون دلار به جیب زد؛

گرداب/ 20 میلیون دلار کمک به بزرگترین تروریست فکری دنیا

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۰

بنیاد ویکی مدیا اعلام کرد رقم کمک‌های مردمی به ویکی‌پدیا در سال 2011 به رقم بی‌سابقه 20 میلیون دلار رسیده است. از نظر شما ویکی‌پدیا این کمک‌ها را برای چه خدماتی صرف می‌کند؟

به گزارش گرداب، کامپیوتر ورلد در خبری نوشت: بنیاد "ویکی‌مدیا" که وب‌سایت دانشنامه ویکی‌پدیا یکی از زیرمجموعه‌های آن است، اعلام کرده است از محل جمع‌آوری هدایا و کمک‌های مردمی خود طی سال گذشته که روز شنبه به پایان رسیده، مبلغ 20 میلیون دلار کمک دریافت کرده است. بنابر اعلام ویکی‌مدیا، این رقم بی‌سابقه را از بیش از یک میلیون اهداکننده به ویکی‌پدیا داده‌اند.

در پستی که در وبلاگ ویکی مدیا در همین رابطه منتشر شده، آمده است: ماهانه بالغ بر 470  میلیون نفر از وب‌سایت‌های ویکی مدیا بازدید می‌کنند. ما از معدود سایت‌هایی هستیم که از تبلیغات برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنیم و در این زمینه هدایای مردمی به ما کمک می‌کند.

این در حالی است که چند روز پیش نشریه آمریکایی "وترنز تودی" در گزارشی به اجمال از ماهیت و اهداف ویکی‌پدیا و موسس آن پرده برداشته بود.

در بخشی از گزارش این پایگاه آمده است: ویکی‌پدیا مدعی است آنچه در سایتش آمده حقیقت محض است، این در حالی است که این وب‎سایت موضوعات خاصی را برمی‌گزیند و به دیگران هم اجازه ویرایش و تصحیح آن را نمی‌دهد. به عنوان مثال اگر به موضوع "هولوکاست" در ویکی‌‎پدیا نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که امکان هر نوع ویرایش از شما گرفته شده است. "جیمی ویلز"، موسس ویکی پدیا نیز "یهودی" بوده و قبلا وب سایتی درباره "پورنوگرافی" داشته است.

چندی پیش نیز یک محقق غربی طی یادداشتی اعلام کرده بود که کارمندان بنگاه انگلیسی"بل پوتینگر"، با چراغ سبز دولت انگلیس و از سوی رژیم بحرین به خدمت گرفته شده‌اند تا با همکاری ویکی پدیا، مقالات مربوط به جنایات آل خلیفه، علیه مردم بی‌گناه بحرین را که در این سایت موجود است، دست‌کاری کنند.

آنچه در مورد هولوکاست، جنایات آل خلیفه در بحرین و تحریف اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی از سوی ویکی پدیا شاهد هستیم، نوع جدید از آزادی بیان است؛ بیان واقعیت به سبک جنایتکاران و از زبان ویکی پدیا.
 
مسئولین ویکی‌پدیا در حالی ادعای عملکرد مستقل دارند که چند روز قبل، در آستانه برگزاری کمپین سالیانه حمایت از ویکی‌پدیا که این سایت از طریق آن 20 میلیون دلار درآمد کسب کرده است، "برین وجکیک" از بنیان‌گذاران گوگل مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به بنیاد ویکی‌مدیا کمک کرد.

البته گوگل کمک‌های دیگری هم به این دانشنامه دارد که بسیار بیشتر از این رقم ارزش دارند؛ از جمله این‌که همیشه نتایج مربوط به ویکی پدیا، در صفحه نخست نتایج غول دنیای جستجوگرها قرار دارد.

این دائره المعارف که مدعی است به هیچ نهادی وابستگی ندارد، با تحریف اطلاعات مربوط به جنایات رژیم صهیونیستی، تلاش می‌کند چهره منفور این رژیم را بهبود بخشد. چندی پیش یک پایگاه اطلاع رسانی بین المللی، طی خبری از این مطلب پرده برداشته بود که ویکی پدیا هم‌اكنون تحت سيطره صهيونيست‌ها درآمده و صدها ويراستار آن به استخدام رژيم صهيونيستي درآمده‌اند که نحوه ارائه چهره‌اي پاك و بي‌گناه از صهيونيسم را آموزش مي‌بينند. اين آموزش‌ها تنها محدود به اخبار، نشده و حتي در زندگي‌نامه‌ها نيز به كار مي‌آيند.

این پایگاه مهم‌ترين خطر در این زمینه را متوجه كودكاني دانسته است كه ويكي‌پديا را به عنوان يك مرجع اطلاعاتي شناخته و با آن خو گرفته‌اند. این پایگاه در ادامه، تهاجم گسترده اسرائيل به آزادي بيان و منابع اطلاعاتي اينترنتي را شاخه‌اي از تروريسم به نام "تروريسم فكري‌" معرفي می‌كند.

حالا و با در نظر گرفتن این مطالب، بهتر می توانیم درک کنیم 20 میلیون دلار حاصل از کمک‌های به اصطلاح مردمی که بنابر ادعای مسئولان ویکی پدیا برای افزایش تعداد سرورها، افزایش کارایی سایت و خدمات تلفن همراه خرج می‌شود، صرف چه کارهایی خواهد شد.