Gerdab.IR | گرداب

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبرداد؛

درز اطلاعات مشترکان موبایل از مسیرهای غیر رسمی بوده است

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۰

از مسیرهای غیر رسمی اطلاعاتی شامل شماره تلفن همراه و چند رقم کدپستی خارج شده که برخی از این اطلاعات با نام و جنسیت مشترک همراه بوده است.

گرداب- معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، "رضوانی" درباره درز اطلاعات از اپراتورهای اول و دوم در گفتگویی اعلام کرد :

نتایج بررسی موضوع فروش احتمالی بانک اطلاعات مشترکان تلفن همراه از سوی اپراتورها چه شده است؟

قضیه به معنی فروش نبوده ممکن است بخشی از اطلاعات از کانال‌های غیررسمی بیرون رفته باشد. گفته‌ام که این کانال‌ها را اصلاح کنند و اطلاعات مشترکان را به نحوی به روز کنند که این مسئله حل شود. شاید موارد امنیتی‌ را رعایت نکرده‌اند که به آن‌ها تذکر داده شده تا اصلاح کنند. خودشان نیز پذیرفته‌اند به گونه‌ای عمل کنند که نشت این اطلاعات به بیرون به حداقل یا صفر برسد.

به این ترتیب یعنی نرم‌افزاری که نمایش داده شد و در آن جنسیت، نام و تاریخ تولد دارنده سیم‌کارت  مشخص بود، درست بوده اما این اطلاعات را اپراتورها به صورت رسمی نفروخته‌اند؟
منطقی‌تر این است که اپراتور با علم به اینکه این موضوع حریم خصوصی است، برای 10 تا 15 میلیون تومان خود را خراب نکند. احتمالاً اطلاعات از کانال‌های غیررسمی (غیر از مخابرات) خارج شده است. قضیه به آن شدت نیز نبوده است. اگر هم اطلاعات خارج شده، کامل نبوده است؛ ممکن است اطلاعات جنسیتی نیز وجود داشته، اما اطلاعات جنسیتی تمام مشترکان نبوده است.بلکه اطلاعات ناقصی از مسیرهایی که اپراتورها مراقبت نکردند، خارج شده که با تذکراتی که به اپراتورها داده شد، از این پس مراقب این موضوع هستند.


آیا اطلاعاتی که از مشترکان نمایش داده شد، اطلاعات تمامی مشترکان اپراتورها بوده است یا یک باکس از مجموع اطلاعات بوده است؟
اطلاعات تمام مشترکان نبوده است. از اینکه موضوع فروختن بوده، هنوز اطمینان نداریم، اما یک اطلاعات خارج شده که بعضی از آن نیز اصلاً اطلاعات کاملی نبوده که معنی حریم خصوصی پیدا کند. این اطلاعات شامل اطلاعات منطقه‌ای، یک‌سری کد پستی و یک‌سری شماره موبایل بوده است و تفسیر اینکه آیا حریم خصوصی بوده است یا نه باید بررسی شود، زیرا آدرس پستی کاملی نبوده است.

نام صاحب خط نیز بوده است؟
نام نبوده، شماره و کدپستی بوده است.

 آیا شماره و کدپستی کامل بوده است؟
کامل که بگوییم تمام شماره‌ها، دارای کدپستی بوده است، خیر. اطلاعات منطقه‌ای جسته و گریخته بوده است. به اپراتورها گفته‌ایم که موارد امنیتی را بیشتر رعایت کنند و اطلاعات مشترکان را به روز کنند، یک مشترک که نمی‌تواند نام یا شماره یا کدپستی خود را عوض کند. حالا باید دید که آیا این موارد نقض حریم شخصی بوده است یا خیر. در گذشته در دفترچه‌های 118، نام، شماره تلفن و محدوده آدرس مشترک درج می‌شد و همه هم این دفترچه‌ها را داشتند و خرید و فروش هم می‌شد و کسی نمی‌گفت که این دفترچه حریم خصوصی است.هم‌اکنون این موضوع در دنیا هم مرسوم است؛ این اطلاعات، برای تبلیغات به کار می‌رود و اگر منطقه‌ای اطلاع‌رسانی شود نمی‌دانم حریم خصوصی می‌شود یا خیر. از نظر قانونی این روال در گذشته بوده است و با کدپستی می‌توان شماره را پیدا کرد.  این اطلاعات، کامل یا آدرس کامل نبوده است؛ اطلاعاتی بوده که از داخل آن می‌شده منطقه‌ آدرس را پیدا کرد و از روی چند رقم نخست کدپستی، شماره موبایل‌های آن منطقه را پیدا می‌کردند.

منبع: فارس