Gerdab.IR | گرداب

حمایت دبیر کل ناتو از راهبرد جدید نظامی آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۰

دبیر کل ناتو از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد تجدیدنظر در راهبرد نظامی این کشور که یکی از اولویت‌های آن توسعه مشارکت با کشورهای عضو ناتو و نزدیکی با روسیه است، استقبال کرد.

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاری "نووستی"، "آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل "ناتو" از اعلام "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص تصمیمش برای تجدیدنظر در راهکار دفاعی این کشور، استقبال کرد.

در بیانیه‌ای که روز گذشته از سوی راسموسن در پایگاه اینترنتی ناتو منتشر شده، آمده است: در جهان غیرقابل پیش‌بینی کنونی تایید این مسئله از سوی ایالات متحده آمریکا در این مورد که مشارکت شفاف، لازمه تامین امنیت همه کشورهای متحد ناتو است، عامل کلیدی محسوب می‌شود. همانطور که رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، این کشور به ایفای نقش خود در حمایت از ناتو ادامه می‌دهد، چرا که "پیمان آتلانتیک شمالی" بارها و بارها از جمله همین اواخر در عملیات نظامی در لیبی نشان داده است که یک عامل موثر در حل مشکلات جهانی است. 

بر اساس متن دکترین جدید نظامی آمریکا که در پایگاه اینترنتی پنتاگون منتشر شده، یکی از اولویت‌های این کشور در عرصه همکاری‌های نظامی بین المللی، مربوط به توسعه روابط آمریکا با ناتو و نزدیکی به "روسیه" است.

دبیر کل ناتو در ادامه افزوده است: در راهکار جدید نظامی آمریکا بر اهمیت تعمیق مشارکت موثر در روابط این کشور و شرکای آن در ناتو تاکید شده است؛ این مسئله کاملا منطبق بر دکترین راهبردی ناتو است که در نشست سران لیسبون به تصویب رسیده است و این واقعیت، همانطور که من انتظار دارم در نشست سران ماه جولای سال جاری در شیکاگو هم مورد تاکید مجدد رهبران کشورهای عضو ناتو قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که قصد دارد تا راهکار دفاعی این کشور را مورد تجدیدنظر قرار دهد و تغییراتی در برخورد با شکل‌گیری نیروهای مسلح آمریکا به‌وجود آورد. به گفته وی، ارتش آمریکا باید بیش از پیش مدرن و امروزی شود، ولی تعداد نیروهای نظامی این کشور کاهش پیدا کند.

منطقه دارای اولویت در راهکار دفاعی آمریکا هم، همچنان "خاورمیانه" و منطقه "آسیا-اقیانوس آرام" باقی خواهد ماند. 
 
منبع: فارس