Gerdab.IR | گرداب

عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن؛

NFC سال 92 روی میز اپراتورها

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۰

فناوری پرداخت از راه نزدیک (NFC) پرطرفدارترین روش پرداخت سیار خواهد بود که در سال 92 این روش با همکاری اپراتورهای تلفن همراه در کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش گرداب، "محمد مظاهری" در همایش شهروند الکترونیک و تلفن همراه اظهار داشت: «فناوری نسل سوم تلفن همراه، پرداخت‌های راه دور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی اشاره کرد: «نتایج یک بررسی در زمینه کسب و کارهای تلفن همراه، نشان می‌دهد که فناوری پرداخت غیرتماسی پرطرفدارترین فناوری پرداخت همراه خواهد بود و از این رو، حرکت به سمت این فناوری و به کارگیری آن گریزناپذیر است.»

وی گفت: «این شرکت در نظر دارد تا سال 92 پروژه پذیرش پرداخت خرد از روش غیرتماسی (NFC) را روی تلفن همراه با همکاری اپراتورها در کشور اجرا کند.»

این کارشناس خدمات پرداخت همراه با بیان اینکه یک مدل کسب و کار واحد برای حضور در پرداخت سیار وجود ندارد گفت: «در یک بسته‌بندی می‌توان مدل‌های کسب و کار پرداخت همراه را به چهار گروه تقسیم کرد.»

عضو هیئت‌مدیره شرکت "توسن" توضیح داد: «در مدل نخست اپراتور موبایل به صورت مستقل کار می‌کند و از روش شارژ پیش‌پرداخت یا روی قبض مشترک موجودی می‌گیرد.»

وی گفت: «مثال این روش در ایران جیرینگ همراه اول است.»

مظاهری توضیح داد: «این مدل نقاط قوت و ضعف دارد که از نقاط قوت آن می‌توان به تکنولوژی اپراتور اشاره کرد. محدودیت این روش این است که از بستر بزرگ بانکی کشور استفاده نمی‌کند.»

مظاهری گفت: «در مدل دوم بانک صرفاً از بستر عمومی اپراتور یا گوشی استفاده می‌کند و تراکنش مالی به یک حساب وابسته است. مثال این روش سرویس‌هایی است که در حال حاضر بانک‌ها با استفاده از بستر عمومی اپراتورهای تلفن همراه ارائه می‌کنند.»

مظاهری گفت: «مدل سوم تبادل بین مشتری‌ و فروشنده است و به وسیله یک ارائه دهنده خدمت سوم، خدمت ارائه می‌شود که این مدل در ایران مشابه ندارد.»

وی ادامه داد: «در مدل چهارم نیز اپراتور تلفن همراه، بانک و دیگر ذی‌نفعان دخیل هستند.»

منبع: فارس