Gerdab.IR | گرداب

جنبش تسخیر وال‌استریت، کاخ سفید را به تعطیلی کشاند

تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۰

معترضان جنبش 99 درصدی تسخیر وال‌استریت در بزرگ‌ترین گردهمایی خود مقابل کنگره و کاخ سفید تظاهرات کردند و پرتاب بمبی دودزا به حیاط کاخ سفید این کاخ را به تعطیلی کشاند.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، صدها تن از معترضان وابسته به جنبش 99 درصدی تسخیر وال استریت که مخالف نظام سرمایه‌داری و نابرابری‌های مالی آمریکا هستند، روز گذشته با تجمع مقابل ساختمان کنگره از نفوذ پول‌های شرکتی در امور سیاسی کشور انتقاد کردند.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات که با عنوان "تسخیر کنگره" برگزار شد، تجمع روز گذشته معترضان را یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های ملی تسخیر از زمان آغاز جنبش اشغال وال استریت عنوان کردند و مجوز برگزاری این تظاهرات را نیز در دست داشتند؛ مجوزی که اجازه شرکت بیش از 10 هزار نفر را در تظاهرات صادر کرده بود.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات اعلام کردند که به قدرت و تاثیر جنبش تسخیر خوش‌بین هستند؛ جنبشی که از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی آغاز شده است و از آن زمان تاکنون به شهرهای مختلف و از جمله واشنگتن گسترش یافته است.

خبر برگزاری این تظاهرات در شرایطی گزارش می‌شود که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 84 درصد از مردم آمریکا از عملکرد کنگره رضایت ندارند که این میزان درصد نارضایتی بی‌سابقه بوده است.

واشنگتن پست نوشت: این تظاهرات که به صورت مسالمت آمیز برگزار شده بود اما به کشمکش و درگیری‌هایی با پلیس نیز انجامید که متعاقب آن 4 نفر از معترضان تا بعد از ظهر روز گذشته از سوی پلیس دستگیر شدند.

بر اساس اعلام پلیس کنگره اتهام یکی از افراد دستگیر شده حمله به یک مامور پلیس و اتهام 3 بازداشت شده دیگر نیز عبور از محدوده تعیین شده از سوی پلیس بوده است.

ساعات پایانی روز گذشته گروه کوچکی از معترضان با هدف دیدار با اعضای کنگره، وارد ساختمان اداری مجلس نمایندگان شدند و بعد از آن نیز به سمت ساختمان دادگاه عالی و کاخ سفید راهپیمایی کردند.

بر اساس اعلام مقامات سرویس مخفی آمریکا، همزمان با تظاهرات صدها تن از معترضان مقابل دروازه‌های کاخ سفید یک بمب دودزا نیز به حیاط کاخ سفید پرتاب شد که متعاقب آن مقامات مربوط مجبور شدند جمعیت معترض را پراکنده کنند و کاخ سفید نیز تعطیل شد و تا ساعت 9 شب گذشته هیچ کس اجازه ورود و یا خروج از کاخ سفید را نداشت.

تعطیلی کاخ سفید مورد غیرمعمولی نیست و معمولا زمانی که شی ای به حیاط کاخ پرتاب می‌شود و یا اینکه شی‌ای ناشناس در محوطه کاخ سفید پیدا می‌شود و یا گزارشی درباره تجاوزی به ملک منتشر می شود‌، به تعطیلی کاخ می انجامد.

سخنگوی سرویس مخفی آمریکا با اشاره به اینکه تقریبا هزار تا هزار و پانصد معترض جنبش تسخیر در مقابل کاخ تظاهرات کرده بودند، اعلام کرد که در این تظاهرات کسی دستگیر نشده است.

واشنگتن پست نوشت: در زمان وقوع این حادثه "باراک اوباما"، رئیس جمهوری آمریکا و همسرش در کاخ نبودند.

منبع: فارس