"باربی"، نمادی از فرهنگ آمریکایی در ایران

تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

برخورد با یک نوع عروسک خاص نیازمند همکاری متقابل پلیس امنیت اخلاقی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و پلیس اماکن است و برخورد با عروسک باربی یا هر عروسک دیگری به صورت کلی برای پلیس اماکن موضوعیت ندارد.

به گزارش گرداب، سال‌هاست که دختر بور و لاغر اندام آمریکایی در قالب عروسک باربی همبازی کودکان ایرانی شده است و محبوبیتش به‌قدری رسیده که کمتر فردی آن را نمی‌شناسد.

باربی دیگر فقط نقش یک عروسک را برای همبازی شدن با کودکانمان ایفا نمی‌کند، بلکه کیف و لوازم‌التحریرهای باربی نیز در میان کودکان ایرانی محبوبیت خاصی را برای خود دست و پا کرده‌اند.

کار دیگر از لوازم التحریر گذشته چرا که این‌بار باربی بر روی لباس و کفش کودکانمان جا خوش کرده و به شخصیت محبوب دوران کودکی آنها مبدل شده است.

پیدایش عروسک باربی
باربی عروسکی است که در سال 1959 از سوی شرکت ماتیل تولید و روانه بازار شد. خانم "روث هندلر" این عروسک را با الهام از عروسکی آلمانی به نام "بیلد لیلی" به‌وجود آورد و توانست در تمام جهان شهرتی را برای خود رقم زند؛ بنا‌بر ادعای شرکت ماتیل هر دقیقه سه باربی به فروش می‌رسد.

با وجود ممنوعیت واردات عروسک باربی به ایران تعداد بسیاری از این عروسک‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و زندگی کودکان معصوم ایرانی را به روش باربی آمریکایی رقم می‌زند.

اقدامات ایران برای مقابله با فروش عروسک باربی
مسئولان فرهنگی از سال 75 برای مقابله با عروسک باربی که نمادی از فرهنگ آمریکایی است، "دارا و سارا" را طراحی کردند اما این دو عروسک ایرانی هیچ‌گاه نتوانستند در دنیای کودکان رقیب و جایگزینی برای باربی باشند.

این‌بار پلیس نظارت بر اماکن عمومی در اقدامی جدید با هشدار به فروشندگان عروسک‌های باربی اعلام کرده است فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش این عروسک‌ها می‌کنند از نظر پلیس متخلف بوده و با آنها برخورد می‌شود.

پلیس نظارت بر اماکن عمومی تهران در ادامه اجرای طرح امنیت محله محور و برخورد با 27 جرم احصا شده اقدام به برخورد با مظاهر غربی و ترویج‌دهنده بی‌بند و باری کرده و در فاز جدید این برخورد‌ها عروسک‌های باربی از سطح شهر جمع آوری می‌شوند.

پلیس در این رابطه از تمامی اسباب‌بازی فروشی‌ها و عرضه کنندگان محصولات فکری بازرسی و عروسک‌های باربی را ازسطح شهر جمع آوری می‌کند.

یک منبع آگاه در پلیس امنیت عنوان کرده است: تاکنون ده‌ها مغازه فروشنده عروسک باربی از سوی ماموران پلمب شده و اجرای این طرح ادامه دارد.

"رضا غیاثی"، توزیع‌کننده اسباب‌بازی در شهر تهران در‌خصوص مقابله با فروش عروسک‌های باربی می‌گوید: «از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی به فروشندگان باربی در رابطه با جمع‌آوری این عروسک هشدار داده شده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا‌کنون برای جمع‌آوری این عروسک‌ها برخوردی از سوی مأموران پلیس صورت گرفته است، عنوان می‌کند: «تاکنون نیروهای پلیس برای جمع‌آوری این عروسک‌ اقدامی‌ نکرده‌اند.»

"میری"، اسباب بازی فروش دیگر در شهر تهران نیز از اخطار پلیس آگاه است اما می‌گوید: «تا‌کنون برخوردی را ندیده است.»

صحبت‌های این فروشندگان شاید به‌نوعی از سوی سرهنگ "خلیل هلالی"، رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور تأیید می‌شود؛ او از این موضوع خبر می‌دهد که برخورد با عروسک باربی به صورت کلی برای پلیس اماکن موضوعیت ندارد.

وی می‌افزاید: «برخورد با یک نوع عروسک خاص نیازمند همکاری متقابل پلیس امنیت اخلاقی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و پلیس اماکن است و برخورد با عروسک باربی یا هر عروسک دیگری به صورت کلی برای پلیس اماکن موضوعیت ندارد.»

هلالی عنوان‌می‌کند: «متولی بررسی وضعیت عروسک‌های توزیع‌شده در بازار بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است؛ این کانون تعیین کننده مصداق‌های عرضه عروسک‌ها به حساب می‌آید و پلیس با توجه به جدول ارائه شده از این کانون مجموعه اقدامات خود را ساماندهی می‌کند.»

وی اضافه می‌کند: «ما در برخورد با عروسک‌ها نمی‌توانیم تنها از باربی نام ببریم چرا که ممکن است بسیاری دیگر از عروسک‌ها با مارک‌های مختلف در بازار وجود داشته باشند که با معیارهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطابقت نداشته باشند.»

در حالی که دنیای کودکان انسی عجیب با عروسک غربی باربی گرفته است و رویای بزرگ شدن آنها را شکل می‌دهد، هنوز تکلیف مسئولان در برخورد با عروسک باربی به طور خاص مشخص نیست.

منبع: فارس