Gerdab.IR | گرداب

جهان تا ابد به اورانيوم آمريکا آلوده است

تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

آمریکا در اغلب جنگ‌های خود از اورانیوم غنی شده در حملات خود استفاده می‌کند.

به گزارش گرداب، يک تحليل‌گر سياسي مي‌گويد آمريکا تا ابد جهان به ويژه خاروميانه را با استفاده از مقادير زيادي اورانيوم ضعيف‌شده در جنگ‌هاي خود آلوده کرده است.

"لينه دينه" نويسنده و روزنامه‌نگار ويتنامي ساکن آمريکا استفاده آمريکا از اورانيوم ضعيف‌شده را "جنايت هولناک عليه بشريت" توصيف و تاکيد مي‌کند که اين مواد بر مردم بي‌گناه و نوزادان "نسل‌‌هاي آينده" تاثير خواهد گذاشت و اثرات آن "تا ميلياردها سال وجود خواهد داشت."

وي گفت: «زماني که اورانيم ضعيف‌شده وارد محيط زيست، آب، خاک و هوا مي‌شود براي ميلياردها سال در آن محيط مي‌ماند و اين مواد تنها در اين کشورهاي خاورميانه باقي نخواهند ماند، اگر چه مردمان آن کساني هستند که بيشتر از ساير مردم جهان در معرض اين مواد قرار دارند، اما وقتي که از راه هوا منتقل مي‌شود در سراسر جهان پخش مي‌شوند.»

اين رونامه‌نگار اشاره کرد که استفاده آمريکا از اورانيوم ضعيف‌شده، اقدام ويران‌گري که آمريکا خود آن را انکار مي‌کند، " نسل‌کشي آشکار است."

دينه تصريح کرد: «در جنگ ويتنام، به ميزان زيادي از جنگ‌افزارهاي شيميايي عامل نارنجي استفاده شد و آمريکا سمي بودن آن‌ها را انکار کرد، درست مانند حالا که مضر بودن اورانيوم ضعيف‌شده را انکار مي‌کند.»

وي اين اظهارات را پس از آن مطرح کرد که گزارشي جديد نشان مي‌دهد که نيروهاي آمريکايي از مقادير فراواني اورانيوم‌ ضعيف‌شده در افغانستان استفاده کرده‌اند که موجب شمار زيادي از اختلالات مادرزادي و انواع سرطان شده است.

اين در حالي است کميسيون‌هاي متعدد حقوق بشر سازمان ملل، استفاده از اورانيوم ضعيف‌شده عليه انسان را حتي در هنگام جنگ ممنوع کرده‌اند.

با اين حال، آمريکا از جنگ‌افزارهاي مجهز به اورانيوم ضعيف‌شده عليه انسا‌ن‌ها استفاده مي‌کند.

آمريکا در سال ۱۹۹۱ ، ۳۴۰ تن اورانيوم ضعيف شده را در جنگ اول خليج فارس مورد استفاده قرار داد. واشنگتن همچنين در جنگ سال ۱۹۹۸ بالکان به طور کامل از اين ماده مرگبار استفاده کرد.

آمريکا در سال ۲۰۰۱ دست‌کم ۱۰۰۰ تن اورانيوم ضعيف شده را در افغانستان مورد استفاده قرار داد و در سال ۲۰۰۳ نيز به ميزان ۲ هزار و ۴۰۰ تن از اين مواد در جنگ عراق استفاده کرده است.

اورانيوم ضعيف‌شده حاوي مواد راديواکتيو بوده و براي انسان بسيار مضر است و براي اين‎که يک کيلوگرم اورانيوم ضعيف‌شده به نصف کاهش يابد، به چهار و نيم ميليارد سال زمان نياز است.

منبع: پرس تی وی