Gerdab.IR | گرداب

آیا این میل طبیعی است؟

گرداب/ بلایی که شبکه های اجتماعی بر سر طبیعت آدمی می‌آورند

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

الان که مشغول خواندن این مطلب هستید، دلتان بیشتر چه چیزی می‌خواهد؟ نوشیدنی، موسیقی مورد علاقه‌تان یا یک خواب کوتاه؟ با خودتان رو راست باشید. آن‌چه که الان مشغول به فکر کردنش هستید، توئیت کردن تیتر این خبر است!

به گزارش گرداب به نقل از سی‌نت، محققان دانشگاه مدرسه تجارت دانشگاه شیکاگو، طی پژوهش خود به شکل دقیقی به بررسی تمایلات افراد پرداخته‌اند.

در پژوهش این گروه که بر روی 205 نفر در بازه سنی 18 تا 85 سال صورت گرفته است، محققان تلاش کرده‌اند تا دریابند چه چیزی بیش از همه افراد را وسوسه می‌کند. در این بین، 10 هزار و 558 نظر که شامل 7 هزار و 827 مورد از تمایلات افراد می‌شد به ثبت رسید.

"ویلهلم هافمن" که ریاست این تیم پژوهشی را برعهده داشته، در این باره می‌گوید شرکت کنندگان در این مطالعه که بر روی ساکنان شهر "ورترزبرگ" در کشور آلمان صورت گرفته است، روزانه 7 بار و از طریق گوشی‌های تلفن همراه بلک‌بری‌شان مورد بررسی بودند و هر بار از آن‌ها خواسته می‌شد آنچه که طی 30 دقیقه اخیر بیشترین تمایل نسبت به آن را در خود داشتند و میزان شدت تمایلشان را بیان  کنند.

در میان هزاران مورد اعلام شده از سوی شرکت‌کنندگان در این پژوهش، محققان دریافتند مقاومت در برابر تمایلات رایج میان انسان‌ها مانند قهوه، الکل، رابطه جنسی، کار  و پول خرج کردن، بسیار آسانتر از مقاومت در برابر تمایل به توئیت کردن بود.

در این میان الکل، تنباکو و سیگار با وجود ویژگی اعتیادآورد بودنشان در رده‌های پایین‌تر قرار دارند.

در حقیقت طراحان شبکه‌های اجتماعی، به گونه‌ای آن‌ها را طراحی کرده‌اند که قادرند نظم نیازهای فطری بشر را بر هم بریزند و به ضمیر ناخودآگاه او دیکته کنند که در هر زمان چه بخواهد و چه نخواهد.

محققان اعلام کردند احتمالا شدت تمایل افراد نسبت به 2 نیاز که برای ادامه حیات نوع بشر ضروری هستند یعنی خواب و رابطه جنسی، هنوز بیشتر از زمزمه اغواگر شبکه‌های اجتماعی است، اما افراد ورود به فضای شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک‌گذاری آنچه که مورد علاقه‌شان است را راحت تر می‌دانند.