Gerdab.IR | گرداب

وزیر خارجه انگلیس اعتراف کرد؛

کمک به نیروهای مسلح سوریه برای براندازی "اسد"

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

وزیر خارجه انگلیس در تازه‌ترین اظهارات خود اعتراف کرد طرح‌هایی برای کمک به گروه‌های مسلح سوریه دارد تا دولت این کشور را سرنگون کنند.

به گزارش گرداب، به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس در تازه‌ترین بیانات خود طرح‌هایی را برای افزایش حمایت از گروه‌های مسلح سوریه ارائه داد.

پس از آنکه وزیر خارجه انگلیس به طور مستقیم از حمایت کشورش از گروهک‌های مسلح سوریه خبر داد، انگلیس در صدد است تجهیزاتی را برای کمک به مخالفان سوریه ارسال کند تا آن‌که بتوانند "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه را از قدرت خلع کنند.

هیگ گزینه مداخله نظامی در سوریه را رد کرد اما تصریح کرد که انگلیس در صدد است برای کمک به گروه‌های مسلح مختلف سوریه که با یکدیگر علیه دولت دمشق تلاش می‌کنند، تجهیزات "ارتباطات استراتژیکی" فراهم آورند.

منابع دیپلماتیکی وضعیت در سوریه را با جنگ لیبی مقایسه کردند و اعلام کردند که انگلیس به دنبال فراهم آوردن رادیو و تلفن‌های همراه برای مخالفان سوریه است و با کمک ترکیه و کشورهای همسایه در تلاش هستند تا به افراد مسلح اجازه دهند، برنامه‌های رادیویی در سوریه پخش کنند.

بر اساس این گزارش، دولت انگلیس همچنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا که اواخر ماه جاری میلادی برای متزلزل کردن دولت سوریه طراحی شده، حمایت می‌کند. در این تحریم‌ها بانک مرکزی سوریه مورد هدف قرار می‌گیرد و ممنوعیت‌های مسافرتی و مسدود شدن دارایی برای مقامات دولت سوریه ایجاد می‌شود تا آن‌ها را ترغیب کنند که اسد را ترک کنند.

هیگ همچنین روز گذشته در اقدامی سفیر خود در سوریه را در اعتراض به ناآرامی‌های سوریه فراخواند.

اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در اقدامی تلاش کردند تا قطعنامه‌ای را علیه دولت سوریه به تصویب درآوردند که پکن و مسکو این قطعنامه را وتو کردند.

هیگ در بیانیه‌ای که به مجلس عوام انگلیس ارائه کرد، اقدام مسکو و پکن در وتوی این قطعنامه ضدسوری را محکوم کرد.

انگلیس و دیگر کشورهای هم پیمان آن، در تلاش برای مقابله با این اقدام روسیه و چین در صدد هستند تا قطعنامه‌ای را به تصویب رسانده که طی آن خشونت‌ها در سوریه را در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم کنند که در این مجمع وتو معنایی ندارد.

انگلیس همچنین یک تیم دیپلماتیک به رهبری "فرانسیس گای" که یکی از نمایندگان غیررسمی مخالفان سوریه است، تشکیل می‌دهد تا این ارتباطات میان انگلیس و مخالفان را بیشتر کند و این تیم دیپلماتیک تلاش می‌کند تا گروه‌های مخالف در سوریه را ترغیب کند تا با یک خط مشی مشترک همان‌طور که گروه‌های مسلح لیبی انجام دادند، موافقت کنند.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: «هیچ محدودیتی در زمینه منابعی که انگلیس فراهم می‌کند، وجود ندارد.»

منبع: فارس