Gerdab.IR | گرداب

ایمیل خود را امن کنید

تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۰

فتا در گزارشي به كاربران توصيه كرد كه پس از sign out ايميل، مرورگر را چك كنند چرا كه برخي از پست‌هاي الکترونيک اين قابليت را دارند که بعد از خروج از آن، نام کاربري را نمايش دهند.

به گزارش گرداب، معاونت اجتماعي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا در گزارشي اعلام كرد كه امروزه بسياري از کاربران اينترنت براي انجام کارهاي روزمره خود مانند تجارت، احوال‌پرسي، انجام کارهاي اداري و حتي ارسال کارت تبريک از پست‌الکترونيک استفاده مي‌کنند. اما گاهی ديده مي‌شود كه كاربران غافل از اين هستند که ممکن است کارهاي آن ها ناامن باشد، به همين علت به كاربران توصيه مي‌شود در هنگام ارسال ايميل موارد ذيل را در نظر بگيرند.

براساس اين گزارش به كاربران توصيه شده است كه چند پست‌الکترونيک داشته باشيد، چرا كه داشتن چند پست‌الکترونيک باعث مي‌شود که خطرات کمتري شما را تهديد کند. برخي افراد به طور اشتباه فکر مي‌کنند که پست‌الکترونيک مانند آدرس منزلشان است، همان طور که فکر مي‌کنند که بايد يک آدرس منزل داشته باشند بايد حتماً يک پست‌الکترونيک نيز داشته باشند درصورتي که شما بايد در مورد پست‌الکترونيک خود مانند کليدهاي خود فکر کنيد؛ ممکن است استفاده از کليدهاي مشابه براي درهاي عقبي و جلويي خانه آسان به نظر برسد اما داشتن کليدي که بتوان درها را با آن باز کرد، کاري غيرعملي و غيرايمن است.

داشتن حداقل سه پست‌الکترونيک براي هرفردي الزامي است. حساب کاري شما تنها مي‌تواند براي انجام کارهاي اداري و گفتگوهاي شما باشد، پست دوم شما براي امور شخصي و پست سوم هم براي امور متفرقه است. البته هميشه بايد براي عضويت در خبرنامه‌ها و غيره از پست سوم استفاده کرد مثلاً براي استفاده در يک وبلاگ شخصي براي ارتباط با بازديدکنندگان بايد از پست سوم استفاده کرد. ضمناً پست سوم را که هر نامه‌اي را از طريق آن دريافت مي‌کنيد را هر شش ماه يکبار حداقل بايد تعويض كنيد چون بعد از مدتي که از اين پست استفاده کرديد، به وسیله هرزنامه‌نويس‌ها مورد هجوم قرار مي‌گيرد.

 هرچند وقت يکبار پست‌الکترونيک خود را پک‌سازي كنيد
در اين گزارش به كابران توصيه شده است كه حساب خود را براي مدت طولاني پر از هرزنامه نگه نداريد. اين موضوع بسيار عادي است که بعد از مدتي پست شما پر از هرزنامه شود، شما در يک خبرنامه عضو مي‌شويد و آن ها براي شما پست قرار مي دهند، وقتي اين اتفاق مي‌افتد، تعداد زيادي نامه با پيوست به حساب شما ارسال مي‌شود و شما بايد هر روز از ميان تعداد زيادي هرزنامه، نامه‌هاي خود را جستجوكنيد و براي جلوگيري از اين مشکل شما بايد هرچند وقت يک بار پست‌الکترونيک خود را پکسازي كنيد.

پس از sign out ايميل خود حتما مرورگر را چك كنيد
براساس گزارش پليس فتا، يکي از نکاتي که در امنيت پست الکترونيک حائز اهميت است، توجه کافي به اين نکته مهم است که هنگام خروج از پست الکترونيک گزينه sign out را کليک كنيد و بعد از اين کار حتماً مرورگر خود را ببنديد، زيرا بعضي از پست‌هاي الکترونيک اين قابليت را دارند که بعد از خروج از آن نام کاربري شما (البته نه رمزعبورتان) را نمايش مي‌دهند، اين موضوع خطر کشف رمز پست الکترونيک شما به وسیله اخلالگران را بيشتر مي‌كند.

حذف تاريخچه و رمز عبور مرورگر يكي از نكات مهم ديگر است. اگر شما از يک رايانه عمومي استفاده مي‌كنيد، حذف تاريخچه و رمز عبور و داده‌هايي که ذخيره شده‌اند، از موارد بسيار مهم براي حفظ امنيت پست‌الکترونيک است. چرا كه بيشتر مرورگرها سايت‌هايي را که مشاهده کرده‌ايد در خود ذخيره مي‌کنند و رمز عبورها و اطلاعات شخصي شما را که براي پرکردن يک فرم وارد کرده‌ايد، در خود نگه مي‌دارند تا بعدها اگر بخواهيد فرم مشابهي را پر کنيد به شما کمک کنند، در صورتي که اگر اين اطلاعات به دست يک سوء‌استفاده‌گر بيفتد، مي‌تواند اطلاعات پست الکترونيک و اطلاعات بانکي شما را بدزدد و از آن ها سوء‌استفاده کند، به خاطر اهميت اين مسئله مهم است کاربران تازه کار اينترنت روش پاک‌کردن حافظه مرورگر را در رايانه‌هاي عمومي بدانند تا از لو رفتن آن جلوگيري شود.

همچنين پليس فتاي ناجا در ادامه اين گزارش عنوان مي‌كند كه يکي ديگر از نکات قابل توجه استفاده از پست الکترونيک غيرايمن براي ارسال و دريافت اطلاعات است. شرکت‌هاي بزرگ و به خصوص تجاري هزينه زيادي را براي ايمن بودن شبکه‌هاي رايانه‌اي و پست الکترونيک خود پرداخت مي‌کنند اما با اين وجود برخي از کارمندان بي‌دقت از کنار اين نکته بسيار به سادگي عبور کرده و از حساب پست‌الکترونيک شخصي خود براي انجام کارهاي تجاري و ارسال اطلاعات محرمانه استفاده مي‌کنند، مطمئناً با اين کار امنيت شرکت و کار خود را با ارسال اطلاعات مهم از دست مي‌دهند.

منبع: ایسنا