Gerdab.IR | گرداب

استراتژی پنتاگون برای گسترش عملیات نیروهای ویژه آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

به دنبال استراتژی واشنگتن در استفاده روزافزون از "نیروهای ویژه عملیاتی" در مقابله با تهدیدات جهانی، فرمانده نیروهای ویژه عملیاتی خواستار آزادی عمل بیشتر این نیروها فراتر از حیطه ماموریت کنونی خود شده است.

به گزارش گرداب به نقل از اندیشکده شورای آتلانتیک، دریادار "ویلیام مک راون"، فرمانده نیروهای ویژه عملیاتی که مسئولیت هدایت عملیات کماندوهای آمریکایی در کشتن "بن‌لادن" را بر عهده داشته است، در تلاش برای گسترش نقش نیروهای تحت هدایت خود است. نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا پیش از این اقدام به انجام عملیات سری و مخفی در سیاست خارجه آمریکا می‌کردند.

طرح دریادار "مک راون" برای گسترش نقش نیروهای تحت امرش، منجر به استقلال بیشتر وی در استقرار نیروهای تحت امرش و تجهیزات جنگی در دیگر عملیات جهانی و اطلاعاتی مورد نیاز خواهد شد و این امکان را فراهم می‌کند تا نیروهای ویژه عملیاتی حضور خود را در مناطقی از جمله آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین که در گذشته عملیات گسترده‌ای را در این مناطق انجام ندادند، توسعه دهند.

مقامات دولتی، نظامی و کنگره آمریکا اظهار داشته‌اند که فرماندهان نیروهای ویژه عملیاتی با استفاده از اقدامات نفوذی مخفی به دنبال پیشبرد طرح ابتکاری خود هستند.

دریادار "مک راون" به دنبال آن است تا طرح پیشنهادی خود را بدون طی مراحل قانونی که پنتاگون را ملزم به نظارت بر این نیروها می‌کند به پیش برد.

شمار نیروهای  ویژه عملیاتی  آمریکا 66 هزار تن از جمله پرسنل ارتش و افراد غیر نظامی وزارت دفاع آمریکا تشکیل می‌دهد که این تعداد در مقایسه با سال 2001 دو  برابر شده است و بودجه این نهاد به 10.5 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

در طی دهه گذشته نیروهای ویژه عملیاتی در بیش از 70 کشور اقدام به انجام عملیات جنگی آموزشی و رزمایشی کرده‌اند و پس از سال 2003 بخش عمده نیروهای ویژه آمریکا در خاورمیانه مستقر بوده‌اند.

با استراتژی جدید پنتاگون مبنی بر کاهش نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا و تمرکز بیشتر در منطقه آسیا- پاسیفیک، فرماندهان نیروهای ویژه عملیاتی خواستار آن هستند که  نیروهای ویژه آمریکایی مستقر در نقاط مختلف جهان به همراه نظامیان بازگشته از عراق اقدام به گسترش حضور در نقاطی کنند که در طی یک دهه گذشته کمتر حضور داشتند.

طرح دریادار مک راون مبنی بر حضور گسترده‌تر نیروهای ویژه عملیاتی در مناطق جدید جهان با هدف آمادگی بیشتر آمریکا برای مقابله با تهدیدات روزافزون صورت می‌گیرد.

منبع: فارس