Gerdab.IR | گرداب

افشای‌نامه ‌امریکا به‌آمانو

تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹

نامه دولت امریکا به آمانو که پیش نویس آن با همکاری فرانسه و روسیه تهیه شده است، تلاشی براي‌ اخلال در روند بيانيه‌ تهران است.

نامه دولت امریکا که پیش نویس آن با همکاری فرانسه و روسیه تهیه شده است، قرار بود روز شنبه (دیروز) به آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمي تحویل داده شود.

به گزارش گرداب، در این نامه كه توسط وزارت امور خارجه امریکا تهیه شده است، قید گردیده که دولت امریکا به همراه دو عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد معتقد است که بيانيه سه جانبه ایران و ترکیه و برزیل در چارچوب اقدامات و تلاش‌هایی است که دولت ایران بر مبناي آن قصد دارد تا صدور قعطنامه شورای امنیت ملل متحد را به تأخیر بیندازد.

در این نامه ادعا شده است كه معامله هسته ای یک تاکتیک تأخیری از سوی ایران تلقی می‌شود و این یک توافق از روی صداقت و اعتماد سازی نبوده است.

مقامات وزارت خارجه امریکا در هفته گذشته از اینکه خانم کارترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندین بار با وین تماس برقرار کرده و درخواست كرده بود که با علي‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی در وین مذاکره تلفنی كند و پاسخی از سوی سلطانیه به تماس‌های "اشتون" داده نشده است، اظهار نارضایتی کرده بودند.

اخلال در روند بيانيه تهران در شرايطي از سوي سه ضلع گروه وين؛ امريكا، روسيه و فرانسه دنبال مي‌شود كه جمهوري اسلامي دقيقاً‌ يك هفته پس از صدور بيانيه سه‌جانبه تهران در عمل به بند 6 اين بيانيه، موافقت كتبي خود را با مفاد آن به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد.

بر اساس اين بند از بيانيه، گروه وين نيز بايد اين بيانيه را مورد تأييد قرار دهند تا مبناي توافقنامه كتبي باشد، اما در شرايطي كه پيش از اين، اخباري مبني بر درخواست اوباما از هيلاري كلينتون مبني بر اعلام آمادگي براي آغاز مذاكرات با ايران در وين منتشر شده بود، به نظر مي‌رسد تندروهاي كاخ سفيد توانسته‌اند ظرف دو هفته گذشته، نظر نهايي دولت امريكا را به سمت اخلال در اين روند ديپلماتيك تغيير دهند.

بهانه امريكا، روسيه و فرانسه براي اخلال در روند توافقي در بيانيه تهران، عدم پاسخ سريع سلطانيه به تماس‌هاي كارترين اشتون عنوان شده است.

اين در حالي است كه طرح چنين بهانه‌اي براي برهم زدن قواعد يك فرآيند ديپلماتيك كه با حضور دو طرف قدرتمند؛ برزيل و تركيه؛ آغاز شده است، نشان مي‌دهد برخلاف تبليغات دولت ايالات متحده مبني بر اينكه ايران از مذاكره و توافق فرار مي‌كند، اين امريكا است كه ورود آن به يك فرآيند كاملاً معقول، موجب اخلال و توقف آن مي‌شود.

منبع: رجا نیوز