Gerdab.IR | گرداب

هشدار جيمی كارتر:

جنبش وال استريت را دست‌كم نگيريد

تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۰

اين جنبش به رغم نداشتن مديريت، انسجام و اهداف مشخص، سال گذشته با انتقاد از نفوذ شركت هاي بزرگ در دولت و نابرابري هاي موجود در جامعه آمريكا، اعلام موجوديت كرد.

به گزارش گرداب، "جيمي كارتر"، رئيس جمهور سابق آمريكا در واكنش به عملكرد جنبش ضدسرمايه‌داري وال استريت كه نزديك به 6 ماه از تولد آن مي گذرد گفت: «سازمان دهندگان اين جنبش در اين مدت كوتاه عملكرد نسبتا موفقي داشته اند، آنها اكنون موفق شده اند اهداف و خواسته هاي جنبش را در دستور روز جامعه قرار دهند. اين جنبش توانسته در اين مدت شكاف عميق ميان فقير و غني را در جامعه آمريكا به نمايش بگذارد.»

كارتر 87 ساله در ادامه افزود: «اين جنبش به رغم نداشتن مديريت، انسجام و اهداف مشخص، سال گذشته با انتقاد از نفوذ شركت هاي بزرگ در دولت و نابرابري هاي موجود در جامعه آمريكا، اعلام موجوديت كرد.»

رئيس جمهور اسبق آمريكا در ادامه نسبت به عواقب جدي گرفته نشدن اين جنبش هشدار داده است.

تاكنون بيش از 6 هزار نفر از اعضاي اين جنبش بازداشت و صدها نفر هم مجروح شده اند.

كارتر گفت: «اين موضوع اساسا از سوي كنگره و رسانه هاي خبري مورد غفلت قرار گرفته و من بر اين باورم كه مسئولان با جدي نگرفتن جنبش آن را در دستور كار خود قرار نداده اند.»

كارتر دست اندركاران اين جنبش را افراد هوشمند خواند و يادآور شد كه بايد به طور جدي به خواسته هاي آنها جامه عمل پوشيد.

يادآور مي شود جنبش ضدسرمايه‌داري وال استريت با شعار "ما 99 درصديم" و از تاريخ 16 شهريورماه سال جاري آغاز شده و هدف آن به چالش كشيدن نظام سرمايه‌داري است.

معترضان بارها طي تجمعات و راهپيمايي هاي مختلف خود اعلام كرده اند كه 99 درصد جامعه زير يوغ يك درصد ثروتمند آمريكا قرار دارند و اين سيستم ناعادلانه بايد هر چه زودتر ترميم شود.

در آخرين تظاهرات ضددولتي كه اعضاي جنبش وال استريت به همراه طرفداران ائتلاف ضدجنگ برگزار كردند، ده ها هزار نفر از مردم اين كشور در 80 شهر آمريكا فرياد زدند: «دشمن ما ايران نيست بلكه آن يك درصد است كه بر آمريكا حكومت مي كند.»

معترضان تمام مشكلات موجود در آمريكا را حاصل حاكميت نظام سرمايه‌داري مي دانند كه از سوي يك درصد ثروتمندان، بورس بازان، بانكداران و... مورد حمايت قرار مي گيرد. به اعتقاد تحليل‌گران، قدرت حاكمه و سياستمداران حاكم در جامعه آمريكا نيز در عمل، تحت سيطره همين يك درصد قرار دارند و بي توجهي به خواسته هاي معترضان و سركوب آنها نيز به همين موضوع باز مي‌گردد. پيش از اين كارشناسان بسياري نسبت به عواقب سياست هاي دولتمردان آمريكايي در برخورد با معترضان هشدار داده اند.

در حال حاضر اين جنبش طرفداران زيادي در سرتاسر جهان پيدا كرده اما به دليل خشونت هاي گسترده پليس و سكوت مجامع بين المللي و سازمان هاي مدعي دفاع از حقوق بشر در برابر اين خشونت ها اين جنبش، در شرايط سختي به سر مي برد، با وجود تمام اين شرايط، رهبران جنبش اعلام كرده اند، با تغيير تاكتيك ها به اشكال مختلف به مبارزات خود ادامه خواهند داد.

آنها تسخير صحن مجلس نمايندگان يا بر هم زدن سخنراني انتخاباتي نمايندگان رياست جمهوري آمريكا را از جمله اين تاكتيك ها عنوان مي كنند كه تاكنون چندين بار موفق به انجام آن شده اند. قوانين تازه تصويب شده آمريكا، اجازه برپايي چادر و تحصن در اماكن عمومي را به معترضان نمي دهد. معترضان همچنين با استفاده از مناسبت هاي مختلف، تجمعاتي را برنامه ريزي و اجرا مي كنند تا بدين ترتيب ادعاي رسانه هاي آمريكايي مبني بر تمام شدن جنبش را به "سخره" بگيرند!

به اعتقاد ناظران سياسي، هر چند جيمي كارتر، كمي ديرتر به اين جنبش واكنش نشان داد اما اين نخستين بار است كه يك سياستمدار كهنه كار اينگونه شفاف نسبت به جنبش وال استريت، واكنش نشان مي دهد و معتقد است چنانچه اين جنبش جدي گرفته نشود مي تواند پايه هاي نظام سرمايه‌داري را به لرزه درآورد و آن را به چالش بكشد.

منبع: کیهان