Gerdab.IR | گرداب

در پی مهار ویروس استاکس‌نت و دوکو؛

ایران آماده دفاع سایبری

تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

وظيفه مهم دفاع سايبري جلوگيري از کرم‌هاي رايانه‌‎اي از نفوذ به شبکه‌هاي امنيتي ايران همچون تاسيسات، نيروگاه‌ها، مراکز داده‌ و بانک‌ها، و جلوگيري از سرقت داده‎ها و اطلاعات آن‎ها است.

به گزارش گرداب، سردار "غلام‌رضا جليلي"، رئيس سازمان پدافند غيرعامل ايران در روز پاياني نخستين همايش ملي دفاع سايبري گفت: «آمريکا در حال کوچک‌کردن ارتش براي گسترش زيرساخت دفاعي سايبري خود است.»

جليلي با بيان اين که ايران يکي از نخستين کشورهايي است که در دو سال گذشته هدف حملات سايبري قرار گرفته، افزود: «تاسيساتي که هدف حمله قرار گرفتند موفق شدند تا پابرجا بمانند، اين به معناي آن است که با وجود دشواري‌ها، ايران تا حد زياي از چنين حملاتي مصون است.»

ايران از چهار ماه گذشته ستاد دفاع سايبري خود را راه‌اندازي کرد. وظيفه مهم دفاع سايبري جلوگيري از کرم‌هاي رايانه‌‎اي يا به گفته برخي جنگ‌افزارهاي رايانه‌اي، از نفوذ به شبکه‌هاي امنيتي ايران همچون تاسيسات، نيروگاه‌ها، مراکز داده‌ها و بانک‌ها، و جلوگيري از سرقت داده‎ها و اطلاعات آن‎ها است.

ايران نوامبر سال گذشته اعلام کرد که نرم‌افزاري را طراحي کرده است که مي‌تواند نرم‌افزار جاسوسي "دوکو" را کنترل کند. اين ويروس که در نيمه مرداد کشف شد، تروجان پيچيده‌اي است که به عنوان عاملي نفوذي در سيستم‌ها عمل کرده و سرقت اطلاعات خصوصي و محرمانه را آسان مي‌کند.

پيش از آن نيز، مقامات ايراني در سال ۲۰۱۰ با شناسايي ويروس ديگري به نام "استاکس نت" از هر گونه آسيبي به سايت‌هاي صنعتي و منابع اين کشور جلوگيري کردند.

استاکس‌نت نرم‌افزار مخربي است که با هدف آلوده کردن رايانه‌هايي که از سيستم‎هاي کنترل نظارتي و اکتساب داده‌ها ساخت شرکت "زيمنس" (موسوم بهSCADA) استفاده مي‎کنند و بيشتر در صنايع مديريت منابع آب، دکل‎هاي نفتي و نيروگاه‎ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، طراحي شده است.

رسانه‌ها در ژوئيه سال ۲۰۱۰ مدعي شدند که ويروس استاکس‌نت رايانه‌هاي صنعتي سراسر جهان را هدف قرار داده است و ايران نيز اصلي ترين هدف اين حمله است. همچنين در اين گزارش‌ها ادعا شد که نيروگاه اتمي بوشهر هدف اصلي حمله سايبري بود.

منبع: پرس تی وی