Gerdab.IR | گرداب

به بهانه کاهش سنی کاربران بازی‌ها؛

بازي‌هاي‌ كامپيوتري فقط سرگرمی نیستند

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

بيش‌ از 70 درصد دانشمندان و پزشكان،‌ كاربران‌ را از پرداختن‌ به‌ بازي‌هاي‌ كامپيوتري ساده يا سخت‌ منع‌ مي‌كنند.

به گزارش گرداب، يك فعال اجتماعي گفت: «علاقه‌ و استقبال‌ از بازي‌هاي‌ رايانه‌اي‌ به‌ حدي‌ است‌ كه‌ به‌ گفته‌ كارشناسان،‌ نيمي‌ از رايانه‌هاي‌ شخصي‌ بيشتر به‌ منظور بازي‌ خريداري‌ مي‌شود.»

"سميرا كاظمي"، اظهاركرد: «بيش‌ از 70 درصد دانشمندان و پزشكان،‌ كاربران‌ را از پرداختن‌ به‌ بازي‌هاي‌ كامپيوتري ساده يا سخت‌ منع‌ مي‌كنند، ولي بسياري‌ از دانش‌آموزان‌ با فرا رسيدن‌ فصل‌ تابستان‌ اوقات‌ فراغت‌ خود‌ را با بازي‌هاي‌ رايانه‌اي سپري‌ مي‌كنند.»

وي با تأكيد بر كاهش ميانگين سني استقبال از بازي‌هاي كامپيوتري، تصريح کرد: «با وجود كاهش سني شديد بازي‌هاي كامپيوتري، بسياري از اين بازي‌ها به‌عنوان‌ وسيله ‌گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ به‌ عرصه‌ بزرگسالان‌ نيز كشيده‌ شده‌ است‌ و مي‌توان گفت که دنياي‌ پرهياهوي‌ بازي‌ رايانه‌اي بيش‌ از پيش‌ در بين‌ خانواده‌هاي‌ ايراني‌ گسترش‌ يافته‌ است.»

اين روان‌شناس، عدم‌ وجود قانون‌ كپي‌رايت‌ را دليل گسترش بازي‌هاي رايانه‌اي دانست و اظهار كرد: «وجود عناوين‌ متنوع‌ بازي‌هاي‌ توليد كشورهاي‌ غربي با قيمتي‌ نازل‌ در بازار و نيز عدم وجود قانون‌ كپي‌رايت، باعث رواج بيش ازحد اين بازي‌ها در كشور شده است.»

اين فعال اجتماعي با اشاره به اينكه عدم‌ توجه‌ به‌ تفكر و فرهنگ‌ صحيح‌ بازي‌ها مي‌تواند خشونت‌ را در بين‌ كاربران‌ افزايش‌ دهد، تصريح كرد: «يكي‌ از اشتباهات‌ متداول‌ كه‌ گريبان‌گير صنعت‌ بازي‌ رايانه‌اي‌ در ايران‌ است‌، درك‌ نادرست‌ از روند توليد يك‌ بازي‌، يا به‌طور كلي‌ صنعت‌ توليد بازي‌ها است. بيشتر قشر متخصص و توليدكننده‌ در زمينه‌ رايانه‌، از مقاطع‌ مديريتي‌ تا مقاطع‌ اجرايي‌ به‌ توليد بازي‌هايي‌ به‌ صورت‌ يك‌ تفريح‌ يا سرگرمي‌ يا يك‌ امر غير جدي‌ نگاه‌ مي‌كنند كه شايد دليل‌ وجود چنين‌ فكري‌ لفظ‌ بازي‌ باشد، به‌ اين‌ صورت‌ كه‌ چون‌ محصول‌ نهايي‌ اين‌ پروسه‌ يك‌ سرگرمي‌ و تفريح‌ است‌، پس‌ از توليد آن‌ هم‌ چيزي‌ شبيه‌ به‌ همين‌ مورد است.»

كاظمي، ادامه داد: «خانواده‌ها سعي‌ دارند با سرگرم ‌كردن‌ فرزندان‌شان‌ به‌ بازي‌هاي‌ رايانه‌اي از شيطنت‌هاي‌ آنان‌ در امان‌ باشند، تقويت‌ زبان‌ انگليسي‌ و آشنايي‌ با فن‌آوري‌ روز، از جمله‌ عواملي‌ است‌ كه‌ موافقت‌ والدين‌ را به بازي‌هاي‌ رايانه‌اي‌ جلب‌ مي‌كند و آنان‌ اين‌ موضوع‌ را نه ‌تنها تهديد ندانسته، بلكه‌ از وجود چنين‌ فن‌آوري‌ نيز خرسند و خوشحال هستند.»

اين‌ روان‌شناس‌، عدم‌ تعهد شركت‌هاي‌ سازنده‌ بازي‌هاي‌ كارتوني‌ به‌ دنياي‌ ساده‌ و صميمي‌ كودكان‌ را مسئله‌ مهمي‌ دانست‌ كه‌ در جريان‌ بازي‌هاي‌ كارتوني‌ الكترونيكي‌ مشاهده‌ مي‌شود و خاطرنشان كرد: «بازي‌هاي‌ رايانه‌اي‌ در جريان‌ ارائه‌ مضامين‌ جذاب‌ و گيراي‌ خود، با ارائه‌ صحنه‌هاي‌ پرخشونت‌ و خشن‌، طرح‌ اسلحه‌هاي‌ مختلف‌، تأكيد بر سرعت‌ بيشتر و به‌ نمايش‌ گذاشتن‌ برهنگي،‌ زمينه‌ ارائه‌ فرهنگ‌ خاصي‌ را براي‌ جوانان‌ فراهم‌ مي‌آورند.»

وي، چاقي‌ را يكي‌ ديگر از معضلات‌ اعتياد به‌ بازي‌ رايانه‌ دانست‌ و افزود: «انجام‌ بازي‌هاي‌ الكترونيكي‌، اسباب‌ خانه‌نشيني‌ جوانان را فراهم‌ مي‌آورد كه‌ همين‌ امر مي‌تواند منجر به‌ بروز چاقي‌ شود كه‌ اين‌ خود به‌ نوعي‌ مشكل‌ زيستي‌ محسوب‌ مي‌شود و آسيب‌هاي‌ مختلف‌ ديگري‌ را در پي‌ دارد. بازي‌هاي‌ ويدئويي‌ رايانه‌اي‌ ابعاد مثبت‌ و منفي‌ بسياري‌ را در اوقات‌ فراغت‌ جوانان‌ ايجاد كرده‌اند و بازتاب‌ اثرات‌ آن‌ها در كشورمان‌ نيز در حال‌ شكل‌گيري‌ است‌، به همين دليل ضرورت‌ بررسي‌ هرچه‌ بيشتر آثار اين‌ بازي‌ها را انكارناپذير مي‌کند.»

منبع: ایسنا