Gerdab.IR | گرداب

تفرقه‌ افکنی، روند خاموش اسلام‌ستیزی غرب

تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

اسلام ستیزان غربی فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی خود در راستای شکست وحدت در میان مسلمانان را به نحوی ساماندهی می‌کنند تا باعث نشود که امت اسلام به نقطه ضعف خود آگاه شده و در مقابل اقدامات غربیان متحد‌تر از گذشته باشد.

گرداب- انقلاب بزرگ اسلامی مردم ایران در دهه ۵۰ به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه از ابعاد و زوایای متفاوتی قابل بررسی است. یکی از ابعاد مهم و قابل توجه آن، زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب مختلف اسلامی تحت لوای حکومت اسلامی است.

شواهد و اسناد تاریخی حکایت از آن دارد که غرب، همواره از تفرقه افکنی در میان مسلمانان به منافع بزرگی دست یافته که از جمله می‌توان به ممانعت از ایجاد و تشکیل حکومت اسلامی اشاره کرد؛ این تلاش‌ها تا بدان جا وسعت یافته که از آن می‌توان به عنوان یکی از استراتژی‌‌های اساسی و بنیادین غرب نام برد.

هر جا که حکومت اسلامی به همت مسلمانان و مدد الهی شکل گرفته، غرب با تمام قوا سعی در تفرقه‌افکنی میان مذاهب داشته و از این طریق همواره سعی در تضعیف حکومت اسلامی داشته است.

بی‌شک غرب سیاست‌های تفرقه‌افکنانه خود را بی‌هیچ توقفی پیگیری می‌کند اما نکته مهم و قابل تامل در این مسئله این است که همواره سیاست‌های شیطانی خود را بسیار حیله‌گرانه به مرحله اجرا در می‌آورد تا مسلمانان به این نقطه ضعف خود، آگاه نشوند و درصدد برطرف کردن آن در نیایند.

غرب در به اجرا در آوردن سیاست‌های تفرقه‌افکنانه خود اهتمامی تام دارد تا مبادا اقداماتی که بر اساس شکست وحدت در میان مسلمانان پایه‌ریزی کرده، سبب مفتضح شدن وجهه سیاسی او شود و علاوه بر این سبب الهام‌بخشی به مسلمانان نیز نشود؛ بدین معنا که اسلام ستیزان غربی فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی خود در راستای شکست وحدت در میان مسلمانان را به نحوی ساماندهی می‌کنند تا باعث نشود که امت اسلام به نقطه ضعف خود آگاه شده و در مقابل اقدامات غربیان متحد‌تر از گذشته باشد.

به همین جهت اقدامات اسلام‌ستیزان غربی در راستای تفرقه‌افکنی در میان مسلمانان جلوه‌ای آزادمنشانه و لیبرال و بعضا ظاهری دینی پیدا کرده است.

نمونه‌های مستند و بارز این امر را می‌توان در خاطرات "مستر همفر" انگلیسی یافت که خود احتیاج به بررسی مفصل دارد. شکل‌گیری فرقه‌هایی از قبیل فرقه وهابیت در میان اعراب و فرقه بهائیت در میان ایرانیان از نمونه‌های بارز و آشکار دیگر سیاست‌های تفرقه‌افکنانه اسلام‌ستیزان غربی است.

سیاستی که در سکوت و ظاهری آزادمنشانه عملی می‌شوند، همواره آسیب زننده‌تر و زیانبار‌تر است. به عنوان نمونه می‌توان در حملات فرهنگی و رسانه‌ای غرب به مسائلی همچون حقوق زنان اشاره کرد. غرب هر اندازه که این گونه احکام اسلامی را رسانه‌ای می‌کند، تفرقه افکنی در میان مسلمانان را موذیانه و در سکوت اجرا می‌کند.

بهره‌وری غرب از تفرقه افکنی میان مسلمانان منحصر در جنبه‌های سیاسی نبوده یعنی غرب با ایجاد تفرقه میان مسلمانان علاوه بر تضعیف مسلمانان و ممانعت از شکل‌گیری حکومت اسلامی قوی به منافع اقتصادی نیز دست می‌یابد، به این معنی که با ایجاد تفرقه و جنگ‌های داخلی و درون گروهی همواره بازار برخی تولیدات خود را گرم نگه داشته، نمونه بارز و غیرقابل انکار این تفرقه افکنی‌های سودجویانه را می‌توان در جنگ‌های ایران و عثمانی یافت.

در ‌‌نهایت با توجه به حرکت‌های هوشیارانه و موذیانه اسلام‌ستیزان که همواره با ظاهری موجه ظاهر می‌شوند و چون موریانه ریشه‌ها را خشک می‌کنند، برماست که همواره هوشیارانه و در کمال دقت علاوه بر اینکه ملعبه دست اسلام‌ستیزان نباشیم بلکه نقشه‌های شوم آنان را نقش بر آب کنیم.

البته نباید غافل بود که تلاش برای محکم کردن وحدت میان مذاهب مختلف اسلامی، بی‌شک به معنی دست برداشتن از اعتقادات خود و پذیرش و گرایش به سوی سایر مذاهب نبوده بلکه توجه بیشتر به مشترکات میان مذاهب اسلامی و پررنگ کردن آنها است.

منبع: خبرگزاری دانشجو