Gerdab.IR | گرداب

هتاکی به قرآن، حربه‌ای برای ماندگاری بیشتر نظامیان آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۰

غرب و آمریکا در سوابق خود توهین به مقدسات مسلمانان را ثبت کرده و این کار را در بازه‌های زمانی مختلف به وسیله افراد مختلف انجام داده‌ است تا بهره سیاسی خود را از این کار ببرند.

گرداب- با آتش زدن قرآن کریم در پایگاه "بگرام" دل هر مسلمانی به درد ‌آمد به طوری که هر مسلمانی با شنیدن این خبر در دل عاملان آن را نفرین کرد. این حرکت که از سوی سربازان آمریکایی صورت گرفت شاید در ساده‌ترین نگاه توهین به مقدسات مسلمانان باشد اما باید گفت که آمریکا با این کار به دنبال پیگیری سیاست‌هایی است که با یک عذرخواهی ساده به‌دنبال پوشش آن است.

غرب و آمریکا در سوابق خود توهین به مقدسات مسلمانان را ثبت کرده و این کار را در بازه‌های زمانی مختلف به وسیله افراد مختلف انجام داده‌ است تا بهره سیاسی خود را از این کار ببرند. به طور مثال در سال 88 گروهی از سرحلقه‌های سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس با هتک حرمت به عزاداران روز عاشورا این طرح را اجرا کردند.

آمریکا دوباره با آتش زدن قرآن در افغانستان سیاست روباه‌گونه‌ای را در پیش گرفته است که نفع زیادی خواهد برد. آمریکایی‌ها می‌دانند که مسلمانان افغانستان در مقابل این اقدام نظامیان آمریکایی ساکت نخواهند نشست و دست به تظاهرات خواهند زد. اعتراضات مردمی در مخالفت با این اقدام نظامیان کار را به رو در رویی مردم با نظامیان افغانستانی می‌کشاند و این موضوع، خود، چالشی برای دولت افغانستان می‌شود.

این سناریو به گونه‌ای طراحی شده است که پس از این موضوع و متشنج‌شدن جو کشور افغانستان و احتمالا برخورد نظامیان افغان با مردم، پروژه قدیمی و البته پرکاربرد برای آمریکایی ها که نمونه آن را بسیار در عراق دیده بودیم و در آن القا می‌شود که دولت "حامد کرزی" توانایی ایجاد امنیت در این کشور را ندارد، لذا باید برای ایجاد امنیت بیشتر این کشور نظامیان آمریکا در این کشور بمانند، کلید می‌خورد.

بهانه‌ای که ماندگاری بیشتر نظامیان آمریکایی را به مرحله تثبیت می رساند، استفاده از حربه القاعده است که پس از خشونت‌ و درگیری بین نظامیان و مردم، بهانه اینکه القاعده هنوز زنده است می‌تواند دلیل دیگری برای حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان باشد.

لذا به نظر می‌رسد قرار بر این است از آب گل آلود فضای آشوب و بلوای افغانستان استفاده کنند و نارضایتی مردمی از دولت کرزی را با استفاده از فضای رسانه‌ای اعلام کنند که دولت کنونی افغانستان هم ناکارآمد است و هم نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.

همه این موارد در حالی است که دولت آمریکا از ابتدای حضور خود در افغانستان هیچ گونه اقدام موثری در بازسازی زیرساخت‌های این کشور انجام نداده و گزارشات بین‌المللی حاکی از آن است که در مناطق حضور نظامیان آمریکایی کشت خشخاش و تریاک بیش از پیش شده است به طوری که سازمان ملل از دپوی 12 هزار تنی مواد مخدر در افغانستان خبر داد.

آتش‌زدن قرآن کریم از سوی آمریکایی‌ها و اهانت به مقدسات اسلام مسبوق به سابقه بوده است و توزیع توپ‌های فوتبال با آرم اسامی جلاله خداوند در بین جوانان افغانی یکی از این اقدامات محسوب می‌شود.

در این بین آنچه مهم به نظر می‌رسد عذرخواهی صوری اوباماست که در پی آن هیچ اقدامی صورت نگرفت و حتی آن نظامیانی که به این اقدام دست زدنند، جریمه هم نشدند.

سناریوی حمله به اعتقادات مردم یک نوع برنامه‌ریزی روانی از پیش تعیین شده است که به نوعی خودزنی بین افغان‌ها یعنی مردم و دولت می‌انجامد که از این آی گل آلود آن که ماهی می‌گیرد، آمریکاست.

منبع: نافع