Gerdab.IR | گرداب

رئیس سابق سیا اذعان کرد؛

ویروسی که بلای جان سیا شد!

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

مایکل هایدن عنوان کرد که ويروس رايانه‌اي استاکس‌نت براي خراب‌کاري در برنامه هسته‌اي ايران ايده خوبي بود اما اكنون به جان خود ما افتاده است.

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاري فرانسه، "مايکل هايدن" در مصاحبه با شبکه تلويزيوني سي بي اس که قرار است روز يکشنبه منتشر شود، افزود: «ما وارد مرحله جديدي از درگيري ها شديم که در آن از يک سلاح سايبري براي ايجاد خرابي فيزيکي استفاده مي کنيم. اين ايده به طور کلي ايده خوبي بود اما اين مسئله را نيز بايد در نظر گرفت که ديگر کشورهاي جهان نيز از اين روش به عنوان يک روش مشروع و پذيرفته شده استفاده مي کنند.»

رئیس سابق سیا گفت: «ويروس رايانه اي استاکس نت براي خراب‌کاري در برنامه هسته اي ايران ايده خوبي بود اما اكنون به جان خود ما افتاده است.»

هايدن از سال 2006 تا سال 2009 رئيس سيا بود.

سي بي اس اعلام کرد هايدن از اظهار نظر در مورد اينکه چه کسي در حمله استاکس نت دست داشته است خودداري کرد.

گمانه زني هايي مطرح مي شود مبني بر اينکه رژیم صهیونیستی و آمريکا که در تلاش براي توقف برنامه هسته اي ايران هستند در اين حمله دست داشته اند.

"شان مک گرک" از مقامات سابق امنيت سايبري در وزارت امنيت داخلي آمريکا ابراز نگراني کرد که از اين ويروس رايانه اي در نيروگاه هاي هسته اي، برقی و آبي در آمريکا استفاده شود.

استاکس نت براي حمله به سيستم هاي کنترل رايانه اي که شرکت "زيمنس" آلمان آن ها را ساخته است، برنامه ريزي شده بود و عموما براي نفوذ به منابع تامين آب، نيروگاه هاي برق و ديگر تاسيسات حياتي به کار گرفته مي شود.

نخستين بار ماه سپتامبر سال 2010 حمله استاكس نت به نيروگاه ايران مشخص شد ولي آسيب اين كرم بسيار جزئي بود.

برخي تحليلگران مسائل دفاعي مي گويند هدف اصلي استاکس نت به احتمال زياد برنامه غني سازي اورانيوم ايران بوده است.

با اين حال کرم رايانه اي استاکس نت هيچ مانعي بر سر راه برنامه هسته اي اين کشور ايجاد نکرده است.

منبع: پدافند غیرعامل