"خیریه همت"؛ وبلاگی با ایده‌هایی بزرگ

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

تا امروز بیش از هزار کاربر اینترنتی دریافت کننده ایمیل، ۲۲۰ کاربر سامانه پیامک و بیش از ۲ هزار نفر فعال و عضو صفحه این خیریه در شبکه اجتماعی گوگل پلاس هستند.

گرداب- در هیاهو و گرفتاری های معمول روزمره گاهی می شود که از نیازمندی سخن گفته می شود اما شاید شرایط اقتصادی عموم آن قدر مطلوب نباشد که بتوانند مشکلی از نیازمندان را حل کنند.

ولی این زمانی است که کمک های کوچک و قطره ای دور از هم باشند و اگر همتی باشد که این قطره های خالص را کنار هم بگذارد، آن وقت است که دریایی پیدا می شود که غم و غصه ای را از دل نیازمندی پاک می کند.

"خیریه مجازی همت" شاید اولین از نوع خودش باشد. عده ای جوان پرشور که علاقه مند به کار خیرند کنار همدیگر جمع شده اند. نیازمندان را شناسایی می کنند، برایشان فراخوان می دهند و سپس همه دوستان و آشنایانشان را بسیج می کنند تا همان دریای همت شکل بگیرد.

سایت "ندای انقلاب" گفت‌وگویی داشته با "مهدی قمصریان" که خود را خادم خیریه معرفی می کند.

از چه زمانی به فکر تاسیس خیریه همت افتادید؟
اواسط شهریورماه امسال بود که یکی از دوستان پیامکی برای من فرستاد با این مضمون که برای تهیه یخچال جهیزیه خانواده ای نیازمند و آبرودار مقداری پول (۳۷۰هزار تومان) نیاز داریم.

اتفاقا خودم خیلی اوضاعم ردیف نبود برای همین تصمیم گرفتم همین پیامک را برای گروهی از دوستان بفرستم. نکته جالب اینجا بود که با نیت خیر و مشارکت متناسب تعدادی از دوستان و با تقبل بخشی از مبلغ مورد نیاز، هزینه خرید آن یخچال تامین شد.

صبح فردای آن روز به این مسئله فکر می کردم که شاید ما مثل خیلی از افراد متمکن و ثروتمند توانایی مالی زیادی برای انجام کارهای خیر نداشته باشیم، اما وقتی کنار هم قرار می گیریم حتی با رقم های کوچک هم قادریم بعضی گره ها را باز کنیم. همین مسئله باعث شد تا به فکر افتتاح و تاسیس یک گروه خیریه مردمی با مشارکت دوستان و آشنایان بیافتم.

انگیزه و هدفتان از راه اندازی این خیریه چه بود؟
بعد از مشورت با بعضی از رفقای جوان و پای کار، تصمیم گرفتیم که با مدد حضرت حق و با امید به عنایت حضرت ولیعصر‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و با هدف نهادینه سازی فرهنگ دینی– انسانی انجام کار خیر و اشاعه این فرهنگ آسمانی، خیریه "همت" را با دو اولویت "تهیه جهیزیه برای خانواده های نیازمند" و "اعطای کمک های بلاعوض برای مصارف دارویی و درمانی" افتتاح کنیم.

البته اگر کار خیر دیگری هم پیش بیاید با همفکری دوستان بررسی می کنیم و اگر اولویتش ثابت شد، اقدام می کنیم. شعار جمع نوپای ما این است که امیدواریم بتوانیم نیت های خیر اطرافیانمان را متمرکز کنیم و مشکلات ولو کوچک بعضی نیازمندان را برطرف کنیم و بر این باوریم که اگر با اخلاص مشکل یک نفر هم حل بشود، همه ما را بس است.

در حال حاضر در این خیریه مجازی چند نفر هستید؟
به دلیل عدم وجود تشکیلات مسنجم یا ثبت مشخصات اعضا، برآورد دقیقی از تعداد اعضای خیریه نداریم. شیوه کار ما بر اساس شناخت شخصی دوستان از همدیگر و مدل شبکه ای رفاقتی است. از طرفی ما اساسا اصراری بر تکثر کار نداریم، بلکه تلاش می کنیم تا با طرح یک مسئله و مشکل، همه توان اعضا را برای حل آن بسیج کنیم. موارد مورد نیاز از طریق دوستان به بنده گزارش می شود ما هم پس از بررسی جوانب امر، هریک از موارد را در نوبت اطلاع رسانی قرار می دهیم.
 
فرایند اطلاع رسانی به چه صورتی است؟
از آنجا که اکثر اعضای ما جوانان هستند و دسترسی های معمول اطلاع رسانی برایشان فراهم است، ما ابتدا گزارش را در صفحه اطلاعیه های وبلاگ قرار می دهیم. سپس از طریق پست الکترونیکی هم برای کاربران اینترنتی ارسال می کنیم. همچنین فراخوان از طریق سامانه پیامک برای برخی اعضا ارسال می شود. تا امروز بیش از هزار کاربر اینترنتی دریافت کننده ایمیل، ۲۲۰ کاربر سامانه پیامک و بیش از ۲ هزار نفر فعال و عضو صفحه این خیریه در شبکه اجتماعی گوگل پلاس هستند.
هرچند وقت یک بار موارد مدنظر را اطلاع رسانی می کنید؟
با توجه به استقبال و ظرفیت های فعلی مجموعه، معمولا هر هفته یک یا حداکثر دو مورد را اطلاع رسانی می کنیم.
 
و بعد از جمع آوری کمک ها چه می کنید؟
پس از اطلاع رسانی و همزمان با تامین سقف اعلام شده برای رفع مشکل هر مورد، بلافاصله مبلغ جمع آوری شده را در اختیار رابط قرار می دهیم تا در همان مورد خاص صرف کند. گزارش هر یک از موارد پیگیری شده را هم بلافاصله جهت استحضار اعضا منتشر و اطلاع رسانی می کنیم.
 
چرا فضای مجازی را برای این کار انتخاب کرده اید؟
به چند دلیل! اول این که، بیشتر اعضای هسته اولیه خیریه از جوانان فعال رسانه ای کشور بودند و از این جهت بستر فضای مجازی برای انجام این کار برای این عزیزان کاملا در دسترس و تجربه شده بود.

دلیل دوم، تجربه سرعت اطلاع رسانی و اقدام بود که فضای مجازی می توانست کمک شایانی به آن داشته باشد.

دلیل سوم، صرفه جویی در هزینه ها بود. چرا که ما تنها اقدام به راه اندازی یک وبلاگ ساده و خرید یک سامانه ارسال و دریافت پیام کوتاه کردیم که این ها هم با مشارکت و تقبل بعضی دوستان انجام شد. در اصل، خیریه در ابتدای مسیر بود و قادر به تامین هزینه های گزاف و هنگفت تامین دفتر یا موارد مشابه نبود.

در فضای حقیقی چه اقداماتی برای ثبت موسسه انجام داده اید و یا اصلا قصد این کار را دارید یا خیر؟
البته از ابتدا قصد این کار را نداشتیم چون فضا را کاملا دوستانه و صمیمی و بر اساس ارتباطات شخصی تعریف کرده بودیم، اما بعد از مدتی به دلیل گسترش کار و ورود کاربران ناآشنا به مجموعه و طرح سوالات و بعضا ابهامات از سوی این افراد، با پیشنهاد چند نفر از دوستان تصمیم گرفتیم تا اقدامات اولیه را برای ثبت قانونی این مجموعه آغاز کنیم که با وجود موازی کاری های بسیاری که در این حوزه در دستگاه های اجرایی وجود دارد، اقدامات خوبی را دنبال کرده ایم که امیدواریم در اولین فرصت نسبت به نتایج آن اطلاع رسانی کنیم.
 
شناسایی افراد مستحق و نیازمند به چه صورت است؟
همانطور که قبلا عرض کردم سیستم ما بر اساس روابط شخصی و دوستانه تعریف شده بین شبکه جوانان عضو خیریه است. دوستان مواردی را که نیازمندی آن ها برایشان ثابت و مسجل شده با ارائه مستندات و شرح مختصری از وضعیت مورد، برای ما ارسال می کنند و پس از تایید صحت گزارش های دریافتی، موارد به استحضار دوستان می رسد.
 
کسانی که کمک می‌کنند چطور به شما اعتماد می‌کنند؟
از آنجا که معمولا پیام های خیریه همت معمولا بین افراد آشنا به مجموعه گردش می شود، از بابت اعتماد مشکلی نداشته ایم مگر اینکه پیام در فضای مجازی به دست افراد غیر آشنا برسد که معمولا آنها نیز یا به اعتماد دیگران در این امر خیر مشارکت می کنند و یا سوالات و ابهامات خود را با ارسال پیام های الکترونیکی یا از طریق پیامک مطرح می کنند که ما هم در حد امکان و توان به آنها پاسخ می دهیم. بار دیگر تاکید می کنم که حداقل مشارکت در این کار همان مطالعه پیام و ایجاد دغدغه معنوی است حتی اگر منجر به مشارکت مادی نباشد.
 
تا حالا حمایت هایی از نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد صورت گرفته است؟
خیر. این مجموعه کاملا مستقل بوده و بر اساس مشارکت معنوی و مادی اعضای جوان و پرنشاط و دارای انگیزه خود فعالیت می کند.
 
این افراد که کمک می‌کنید تحت پوشش این مراکز نیستند؟
افراد نیازمند معرفی شده در مواردی تحت پوشش مراکز حمایتی هستند که البته باید بدانید که اولا میزان حمایت این مراکز به دلیل تکثر افراد تحت پوشش بسیار ناچیز است و ثانیا بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بسیاری از این حمایت ها تقلیل یافته یا قطع شده اند.
 
به نظر شما امنیت فضای مجازی برای این‌کارها مناسب است؟
این بحث در دو حوزه قابل طرح است: اول در حوزه ارتباط و اعتماد اعضا که بالا به آن اشاره شد. دوم هم مسائل مالی و واریز کمک هاست که صرفا از طریق سامانه رسمی بانکی کشور انجام می شود و جای نگرانی دراین خصوص وجود ندارد.
 
خلاصه ای از اقدامات ۶ماه گذشته شما چه بوده است؟
به لطف خدا ما در این مدت و با همت دوستان بزرگوارمان موفق به انجام ۴۵ مورد کار خیر شدیم که ارزش ریالی مجموعه آنها حدود شصت میلیون تومان بوده است. البته گزارش تفصیلی اقدامات انجام شده در وبلاگ خیریه منتشر شده است.
 
چشم انداز کارتان را چگونه ترسیم کرده اید؟
چشم انداز ما روزگار آرمانی است که هیچ نیازمندی برای رفع نیازش، مجبور به حراج آبرویش نباشد و این جز در سایه اعتقاد راسخ، دغدغه مندی و تلاش برای رفع نیاز محرومان و نیازمندان جامعه محقق نمی شود.