Gerdab.IR | گرداب

رند بررسی کرد؛

گرداب/ آیا آمریکا باید اسرائیل را از حمله به ایران منصرف کند؟

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۰

کارشناسان سابق وزارت امور خارجه آمریکا، در مقاله ای به لزوم تلاش آمریکا برای باز داشتن رژیم صهیونیستی در حمله به ایران پرداخته است.

به گزارش گرداب، اندیشکده "رند" در مطلبی با عنوان "آمریکا و اسرائیل باید بر سر حمله به ایران به توافق برسند" به قلم "جیمز دابینز" به تحلیل چالش میان آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخته و آورده است: اسرائیل عادت ندارد در مورد حملات قریب الوقوعش به دشمنانش از پیش آگاهی دهد؛ بنابراین تهدیدات کنونی اسرائیل در مورد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، تهران را هدف قرار نداده، بلکه واشنگتن و دیگر قدرت‌های بین‌المللی که تحمل جنگ جدیدی را در خاورمیانه ندارند، مورد هدف قرار گرفته‌اند.

دستیار سابق وزیر امورخاجه آمریکا در ادامه یادداشت خود می‌آورد: این تهدیدات ضربه ملموسی بر دولت ایران وارد نکرده و تنها شاید تلاش‌های آن را برای  انتقال بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای‌اش به تاسیسات مستحکم، تسریع کرده است. این تهدیدات در هر حال به هدف مورد نظرشان رسیده‌اند و منجر به تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و محکم‌تر شدن این امر در عملکرد "اوباما" نیز شده است.

درحقیقت، با توجه به جدیدترین اظهارات اوباما، به نظر می‌رسد که عامل اصلی جدایی میان رهبران آمریکا و اسرائیل، حمله یا عدم حمله به ایران نیست، بلکه زمان وقوع این حمله است.

مدیر امنیت بین الملل و سیاست دفاعی بنیاد رند در ادامه می‌نویسد: "بوش" و اوباما هر دو به رهبران اسرائیل هشدار داده‌اند که به ایران حمله نکند. برخی معتقدند رئیس جمهور آمریکا نباید تلاش کند نظر شخصی خود را به متحدش –اسرائیل- تحمیل کند. این مسئله همان‌قدر درست است که عکس آن صحت دارد یعنی اسرائیل نباید با تهدید تلاش کند گزینه‌های سیاستش را به متحد آمریکایی‌اش تحمیل کند.

جیمز دابینز این طور ادامه می‌دهد که مردم آمریکا از مخالفان اصلی حمله نظامی بی‌دلیل کشورشان به ایران هستند. نکته جالب توجه آن است که نتایج نظرسنجی که به تازگی صورت گرفته حاکی از آن است که اغلب اسرائیلی‌ها هم مخالف حمله نظامی اسرائیل به ایران در صورت عدم حمایت آمریکا از این اقدام هستند.

آنچه که اسرائیل به آن نیاز دارد، آن است که اطمینان حاصل کند واشنگتن فارغ از توصیه‌ای که پیش از حمله به اسرائیل دارد، به این کشور در برآمدن از پس با عواقب تصمیمش کمک می‌کند. اینها محاسباتی است که به جای نتانیاهو، اوباما باید انجام دهد و از خود بپرسد که آیا حاضر است هزینه اقدام علیه برنامه هسته ای ایران را در برنامه اش بگنجاند یا خیر.

دابینز این مطلب را در پاسخ به بحث مکتوبی که میان برخی کارشناسان آمریکایی در کلوب مناظره سایت "یو.اس نیوز" رخ داده، نوشته است.

این مقاله و دیگر تحلیل‌های پیرامون این موضوع در حالی مطرح می‌شود که تنش‌های موجود میان واشنگتن و تل‌آویو، این روزها موجب شده است سران آمریکایی بارها بر این نکته که تهران تصمیمی بر ساخت سلاح هسته‌ای ندارد تاکید کنند و تمام تلاش خود را برای منصرف کردن رژیم صهیونیستی از حمله به ایران به کار گیرند.

نکته این‌جاست که اوباما بهتر از هر شخص دیگری به بحران داخلی کشورش از اقتصادی گرفته تا بحران‎های اجتماعی و تلاش‌های دروغین برای خطرناک نشان دادن ایران واقف است و به همین دلیل در نشست سالانه لابی آیپک که در جریان است برای دل‌خوشی هم‌پیمانش باز هم تهدید نخ‌نما شده "همه گزینه‌ها روی میز است" را تکرار کرد اما در ادمه باز هم به راه حل دیپلماتیک برای مسئله ایران متوسل شد.

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" نیز امروز در مقاله‌ای با اشاره به دیدار روز گذشته اوباما و نتانیاهو، سخنان هر یک از طرفین را نشان از شکافی میان رژیم صهیونیستی و آمریکا در قبال ایران دانست که پرشدنی نیست.