Gerdab.IR | گرداب

غرب اعتراف کرد؛

هدف استاکس‌نت برنامه هسته‌ای ایران بود

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

با کشف استاکس‌نت تحلیل‌گران متوجه شدند که هدف از این توطئه آسیب رساندن به تاسیسات هسته‌ای ایران است.

به گزارش گرداب، شبکه تلویزیونی آمریکایی سی بی اس نیوز با اختصاص این قسمت از برنامه مشهور 60 دقیقه خود به بدافزار "استاکس نت" اطلاعات تازه ای را در این مورد در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.

در این برنامه کرم مذکور به طوفانی تشبیه شده که دو سال قبل دنیا را زیر و رو کرد.

کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی حاضر در این برنامه این کرم را بسیار متفاوت از بدافزارها و ویروس های قبلی و نقطه عطفی کلیدی توصیف کردند، زیرا هدف از طراحی آن سرقت پول، هویت یا کلمات عبور نبود.

این کرم سیستم های مهم کنترل صنعتی را هدف گرفته بود که از جمله آن ها می توان به نیروگاه های برق، سازمان های اطلاعاتی، نیروگاه های هسته ای و ... اشاره کرد.

بعد از عرضه این کرم بود که دخالت دولت های جهان در نبردهای سایبری رسما افشا شد. یکی از کارشناسان این برنامه در این مورد گفت: «در ژوئن سال 2010 که اولین بار استاکس نت شناسایی شد فرضیه این بود که توطئه ای در این زمینه در جریان است، تحلیل های بعدی هم نشان داد که هدف از این توطئه آسیب رساندن به تاسیسات هسته ای ایران است.»

بعد از حملات استاکس نت بود که همگان پی بردند بدافزارهای رایانه ای تا بدان حد خطرناک هستند که می توانند آسیب های جدی به زیرساخت های کشورهای مختلف وارد کنند و لذا آن چه که در بسیاری از فیلم های علمی و تخیلی به تصویر کشیده شده بود به واقعیت پیوست.

این حملات نگرانی در مورد نسل جدید بدافزارها را به وجود آورد، بدافزارهایی که شبکه های تصفیه آب و انتقال برق را هدف می گرفتند.

با این حساب، از این پس اسلحه های سایبری منجر به خسارات مادی خواهند شد و دامنه این حملات و خسارات به کشور خاصی محدود نخواهد ماند.

"مایکل هیدن" رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که از مسئولان سابق سازمان سیا نیز محسوب می شود، در این برنامه تصریح کرد که در مورد حملات استاکس نت به ایران اطلاعات دقیق تری در اختیار دارد که نمی تواند به طور علنی مطرح کند. اما هشدار داد که مشکلات و پیامدهای بالقوه انتشار چنین بدافزارهایی غیر قابل اجتناب خواهد بود.

منبع: فارس