Gerdab.IR | گرداب

تحت فشار جامعه جهانی انجام می‌شود

بررسی برنامه هسته‌ای اسرائیل برای نخستین‌بار در آژانس

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۹

در پی فشارهای جهانی، بررسی فعالیت های هسته ای اسرائیل در دستور کار شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

به گزارش گرداب، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار جامعه جهانی و برخلاف میل امریکا و برخی متحدانش و برای اولین‌بار در تاریخ این سازمان، بندی را درباره توانمندی‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی به بررسی می‌گذارد.
روزنامه الشرق‌ الاوسط گزارش داد، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هنوز پرونده‌ای از توانمندی‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در اختیار ندارد و این برای نخستین‌بار است که توانمندی‌های هسته‌ای این رژیم به‌عنوان‌بندی مشخص ارائه می‌شود.

35عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز نشست فصلی خود را آغاز کردند که علاوه ‌بر بررسی پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سوریه که مبتنی برگزارش مدیر کل است به موضوع برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی نیز می‌پردازد.
 
منابع نزدیک به رژیم صهیونیستی در تلاش بودند این بند را از دستور کار آژانس حذف کنند اما اظهار داشته‌اند که شورای عمومی به بحث گذاشته شدن این بند را تصویب کرده و در برنامه شورا گنجانده است. بنابراین کاری از دست هم‌پیمانان اسراییل ساخته نیست. این منابع افزودند: هم‌پیمانان اسراییل فقط می‌توانند این بند را محدود کنند زیرا معتقدند بررسی توانمندی‌های هسته‌ای در شورای حکام هنوز به مرحله لازم نرسیده و نیازمند تلاش دیپلماتیک پشت پرده است.
رژیم صهیونیستی عضو آژانس است اما پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده. منابع بین‌المللی و عربی از تصمیم شورای حکام درخصوص بررسی برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی ابراز خشنودی کرده‌اند.

آژانس، معطل امریکا، فرانسه و روسیه ماند
درهمین حال یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست دیروز گفت که منتظر دریافت پاسخ سه کشور امریکا، روسیه و فرانسه درمورد تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است. آمانو با این اظهارنظر ارزش تصمیمات آژانس را زیر سؤال برد.

وی خاطرنشان کرد: توافقنامه مشترک ایران، ترکیه و برزیل که در  17ماه می تصویب شده بود روز 24 ماه می تحویل من شد و من آن را به سه کشور امریکا، روسیه و فرانسه ارائه کردم که هنوز منتظر پاسخ آن هستم. آمانو تصریح کرد: من به مشورت‌های خود با کشورهای مختلف در این‌خصوص ادامه می‌دهم.
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی آغاز شده که امریکا و برخی متحدانش به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.

درچنین فضایی، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه درحاشیه اجلاس جده دیدار کردند. در این دیدار آخرین تحولات مربوط به ابتکار امضای بیانیه سه‌جانبه تهران درخصوص تبادل سوخت هسته‌ای موردتبادل نظر قرار گرفت. همچنین دوطرف از استقبال کشورها نسبت به ابتکار برای برون‌ ‌رفت از فضای تقابلی به سوی تعامل ابراز خشنودی کردند.
متکی و داود اوغلو ابراز امیدواری کردند که تعامل هوشمندانه گروه وین، زمینه اجرای اعلامیه تهران را درباره تبادل سوخت فراهم کند.

در این دیدار رویکرد تقابلی، محکوم به شکست دانسته شد که به زیان همه طرف‌هاست. متکی و داود اوغلو جنایات رژیم صهیونیستی درحمله به کاروان آزادی را محکوم کرده و راه‌های مقابله با این جنایت‌ها را بررسی کردند.
این دیدار درحاشیه نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی انجام شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درحاشیه این نشست با همتایان سوری و لبنانی خود نیز دیدار کرد. وزیران خارجه سوریه و لبنان ضمن حمایت از بیانیه تهران و تقدیر از سیاست‌های هوشمندانه ایران، خواستار برخورد مجامع بین‌المللی با رژیم صهیونیستی به‌دلیل داشتن سلاح اتمی شدند.
 
منبع: ایسنا