Gerdab.IR | گرداب

اقدام دلاورانه؛ هدیه هالیوود به پنتاگون + فیلم

تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۰

در فیلم اقدام دلاورانه که با کمک پنتاگون ساخته شده است، نیروهای آمریکایی با مسلمانان که در ادبیات رسانه‌ای غرب اشخاص تروریست و شرور معرفی می‌شوند، مقابله می‌کنند.

به گزارش گرداب، فیلم "اقدام دلاورانه" (Act of Volar) که هفته گذشته پخش آن در آمریکا آغاز شده و جزء پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا قرار گرفته است، را می‌توان یکی از خالص‌ترین فیلم‌های پروپاگاندایی دانست که هالیوود در حوزه سرگرمی برای ارتش آمریکا رقم زده است.

25 سال پس از پخش فیلم "تاپ گان"، صنعت سینمای آمریکا شاهد پیوند رو به رشدی با وزارت دفاع این کشور بوده است. هالیوود در قبال استفاده از تجهیزات و سلاح‌های نظامی ارتش آمریکا، دست به ارائه داستان‌ها و معرفی قهرمانانی زده است تا بتواند به مدح و ستایش اقدامات نظامی آمریکا بپردازد و در عوض کمتر شاهد داستان‌ها و فیلم‌های انتقادی در مورد اقدامات و سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا و تاثیرات منفی آن بر روی سربازان آمریکایی بوده‌ایم.

سال گذشته با ساخت فیلم "مردان ایکس: درجه یک" دوستی و رابطه پنتاگون و هالیوود صمیمی‌تر از قبل شد. ارتش آمریکا حتی از این فیلم برای تبلیغات جذب نیرو نیز استفاده کرد.

اکنون نیز هالیوود با ساخت فیلم اقدام دلاورانه تلاش کرده است تا فعالیت بخش‌های مختلف نیروی دریایی آمریکا را به تصویر بکشد. چنین فیلم‌هایی در واقع نه در هالیوود که در پنتاگون متولد می‌شوند. "الکس بن بلاک"، نویسنده مجله "Hollywood Reporter" در این خصوص می‌گوید: «کارگردانان این فیلم یک سال پیش از ساخت آن با نیروی دریایی همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند و لذا بسیاری از نظرات و داستان‌های آنان را در فیلم‌نامه گنجانده‌اند.»



در این فیلم نیز سربازان آمریکایی بسان قهرمانانی به تصویر کشیده می‌شوند که می‌توانند با تجهیزات پیشرفته خود بر مسائل و دشمنان خود فایق آمده و پیروز از میدان بیرون آیند. اما آنچه در این گونه فیلم‌ها نشان داده نمی‌شود، واقعیتی است که سربازان آمریکایی هر روز با آن مواجه‌اند.

"مایکل پریسنر"، یکی از سربازان شرکت‌کننده در جنگ عراق، به راشا تودی می‌گوید: «چنین مسائلی جالب به نظر می‌آیند اما سربازانی که امروزه به ارتش ملحق می‌شوند، اولین کاری که انجام می‌دهند گشت‌زنی در یک دایره بزرگ به صورت روزانه است و هر روز این کار را انجام می‌دهند تا این که ناگهان بمبی در کنار جاده منفجر می‌شود و یکی از دوستان و یا خودروهای آنان را متلاشی می‌کند.»

در اقدام دلاورانه نیروهای آمریکایی با مسلمانان که در ادبیات رسانه‌ای غرب جزء اشخاص تروریست و شرور معرفی می‌شوند مقابله می‌کنند. هالیوود در قبال پول و دسترسی به تجهیزات نظامی واقعی، در این فیلم نیز هم چون دیگر فیلم‌ها دست به ارائه پایانی خوش برای قهرمان داستان و پنتاگون می‌زند. اما آیا واقعا سرانجام آن ها این چنین است؟

منبع: مشرق