Gerdab.IR | گرداب

آیا این پیش‌بینی تا 2 سال دیگر درست از آب در می‌آید؟!

گرداب/ "کلود شخصی" جای "رایانه شخصی" را می‌گیرد

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

پیشگامان حوزه فناوری، تکنولوژی "کلود" را عامل از بین رفتن مفاهیمی چون رایانه شخصی در آینده نزدیک می‌دانند.

به گزارش گرداب، لفظ "PC" دیگر مخفف عبارت "رایانه شخصی" (Personal Computer) نخواهد بود، بلکه به زودی از آن برای اشاره به عبارت "کلود شخصی" ('Personal Cloud) استفاده خواهد شد. با فرا رسیدن سال 2014، عبارت دوم برای اشاره به جایی که کاربران داده‌های خود را روی آن ذخیره می‌کنند و نه رایانه شخصی‌شان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس گزارش "گارتنر"، پیشگامان گمانه‌زنی‎ها در مورد نسل دوم پی‌سی‌ها (PC 2.0) را گروه‌های فعال در حوزه تکنولوژی تشکیل می‌دهند که هم‌اکنون از انجام آن‎لاین عملیات از طریق تکنولوژی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‎کنند و به زودی به محتواهای خود در حال سفر، مانند هنگام حضور در منزل و مقابل رایانه شخصی‌شان، استفاده خواهند کرد.

"استیو کلیهانز"، نایب رئیس موسسه گارتنر می‌گوید: هیچ دستگاهی، محل عملیات اولیه نخواهد بود، بلکه کلود شخصی نقش ارائه این سرویس به کاربر را ایفا خواهد کرد.

کاربران از دستگاه‌های مختلفی استفاده خواهند کرد و رایانه‌های شخصی به عنوان تنها یکی از این گزینه‌ها، باقی خواهند ماند. محتواها به شکل مشخص، به یک دستگاه معین وابستگی نخواهند داشت، بلکه از طریق همه دستگاه‌ها به واسطه برنامه‌های کاربردی و بنابر توانمندی‌های دستگاهی که از طریق آن مورد دسترسی قرار گرفته‌اند، قابل دسترسی و پردازش هستند.

محل‌های ذخیره‌سازی کلود، تمام این اتفاقات را ممکن می‌سازد. علاوه بر این، پردازش مجازی یعنی پردازش سیستم عامل‌ها و برنامه‌های پیچیده و سنگین به وسیله یک سرور متصل به اینترنت و با هدایت رابط کاربر که می‌تواند یک تلفن همراه هوشمند باشد، نیز از طریق این تکنولوژی ممکن می‌شود.

نکته حائز اهمیت آن است که حامیان حریم خصوصی بارها و بارها از ناامنی فضای مجازی برای ذخیره اطلاعات خصوصی و شخصی افراد سخن گفته و نسبت به کمرنگ شدن حد فاصل رایانه شخصی افراد و صفحات شخصی‌شان در فضای مجازی هشدار داده‌اند.

ثبت و ذخیره اندکی از  اطلاعات خصوصی افراد در شبکه های اجتماعی، زندگی خصوصی آن‎ها را دچار بحران کرده؛ اخبار مختلف حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی، به خصوص "فیس‌بوک" و "توئیتر" با کمرنگ کردن مفهوم حریم خصوصی، از عوامل  مهم فروپاشی بنیان خانواده، طلاق و خیانت هستند.

حامیان حریم خصوصی نسبت به فعالیت‌های کمپانی‌های ارائه دهنده خدمات شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک ابراز نگرانی کرده و به موارد متعدد نقص حریم خصوصی از سوی آن‌ها، چون حفظ عکس‌ها و تصاویر ارسالی افراد حتی پس از حدف کردن آن و عدم امکان حذف برخی اطلاعات شخصی از جمله اطلاعات ثبت شده در "تایم لاین"، به شدت انتقاد می‌کنند.

حال باید دید این تکنولوژی نسبتا نوظهور، آینده فعالیت افراد در فضای مجازی را چگونه دستخوش تغییر خواهد کرد.